سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت موسسات خارجی هنوز سؤالات زیادی در مورد نحوه معامله با ایران دارند و بی‌پاسخ ماندن این سؤالات احتمالا یکی از دلایل کندی بازگشت سرمایه‌های آزادشده تهران است.
کد خبر: ۸۶۶۳۰۸۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست خبری روزانه با سوالات متعدد خبرنگاران در مورد دلایل روند کند بازگشت دارایی‌های آزاد شده ایران مواجه شد.

روز دوشنبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا گفته بود که تهران در 4 ماهی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد، به تنها 3 میلیارد دلار از مجموع بیش از 50 میلیارد دلار دارایی آزاد شده خود دست یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد دلیل بیان این اظهارات توسط کری، گفت: «او تنها داشت بر این واقعیت تأکید می‌کرد که هیچ ثروت بادآورده‌ای در کار نیست. او در حال توجیه موضع ایران نبود.»

مقامات ایرانی می‌گویند عملکرد کند دولت آمریکا در باز کردن تور تحریم‌های ضد ایرانی و هراس بانک‌های بزرگ از تحریم‌های یکجانبه آمریکا، موجب شده تا منافع اقتصادی حاصل از برجام چندان قابل توجه نباشد.

کربی در این رابطه گفت: «الان فقط چهار ماه گذشته است. منظورم این است که... حتی از همان ابتدا هم ما گفتیم که قرار نیست که باران پول بیاید.»

وی بعد از رد و بدل شدن چندین سوال و طفره رفتن مداوم از پاسخ به اینکه چرا با وجود اجرای کامل تعهدات ایران، واشنگتن هنوز به طور کامل تعهدات خود را اجرایی نکرده، گفت: «من کارشناس سیستم‌های مالی و نحوه آزادسازی اموال نیستم... تنها چیزی که می‌توانم بگویم، این است که... این تحریم‌ها برای مدتی بسیار طولانی وجود داشته‌آند و هنوز سوالات زیادی در این رابطه هست.»

کربی افزود: «آن هم نه فقط از سوی بانکداران و تجار داخلی ما، بلکه به صورت بین‌المللی. احتمالا برای بعضی از موسسات، برخی از این سوالات هنوز بی‌پاسخ مانده‌ و احتمالا همین امر یکی از دلایل این مسئله است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس گفت که دولت این کشور اخیرا نامه‌هایی به مقامات ایالتی ارسال کرده و به آ‌‌ن‌ها نحوه تجارت با ایران را توضیح داده است. او در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا پیش از اجرای توافق این نامه‌نگاری‌ها را انجام نداد تا ایران به محض تکمیل تعهداتش به منافع برجام دست یابد، گفت واشنگتن باید اطمینان می‌یافت که ایران اقدامات لازم را ذیل برجام انجام داده است.

ارسال نظرات