سعودی‌ها به عدم حضور ایران در نشست دوحه و توافق فریز نفتی اعتراض دارند و به طور غیر مستقیمی کشورهایی که حاضر به این توافق نشده‌اند را به اشباع بازار نفت، تهدید کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۶۳۳۱۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  با اعلام عدم حضور ایران در نشست یکشنبه دوحه قطر درباره فریز نفتی (ثابت نگه داشتن تولید نفت) توافق بر سر کنترل تولید نفت، به بن بست نسبی خورده است. در این میان بار دیگر نگاهها به جنگ نفتی عربستان علیه ایران دوخته شده است.

به نوشته روزنامه النهار چاپ لندن عربستان همچنان در جنگ نفتی آشکار خود با ایران به سر می‌برد؛ چه همراه آمریکا و چه بدون آن تصمیم دارد تا مقابل اهداف ایران در منطقه بایستد.

به نوشته النهار، عربستان این رو در رویی را از جنگ در یمن، سوریه و سپس تروریستی خواندن و محاصره اقتصادی حزب‌الله لبنان پیش گرفت و در بین اقدامات این کشور، سلاح نفت نیز در برابر ایران به طور آشکاری حضور دارد. ایرانی که نمی‌خواهد زیر بار توافق کاهش تولید برود.

آمریکا همه تحریم‌های ایران را رفع نکرده

بنا به این گزارش، از زمان توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 ، اعتراضات کشورهای عربی خلیج فارس و غربی به رفتارهای ایران پایان نیافته است و از سوی دیگر نیز با وجود التزام ایران به متن توافق، اما آمریکا و اروپا تمامی تحریم‌ها را رفع نکرده‌اند.

النهار ادامه می‌دهد که دلیل عدم رفع تحریم‌ها، عدم تغییر رفتار ایران در منطقه و ادامه دادن به آزمایش‌های موشکی است و در این شرایط عربستان سعودی برای مقابله با ایران به سلاح نفت دست برده است.

مونالیزا فریحه نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: علی رغم دشمنی تاریخی بین ایران و عربستان؛ اما در گذشته سعی می‌شد تا سیاست‌های نفتی به دور از مسائل سیاسی باشد و دو طرف همواره برای ثبات بازار همکاری کرده‌اند؛ اما در هفته‌های گذشته روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر بر سر ثابت نگه داشتن تولید نفت، به توافق رسیده‌اند اما ایران حاضر نیست تولید نفت خود را ثابت نگه دارد.

عربستان نسبت به توافق عدم تولید اضافی نفت به استثنای ایران، مخالف است و در این راستا استراتژی جدیدی را پیگیری خواهد کرد که صرفا باعث افزایش بحران بین دو کشور خواهد شد.

به نوشته النهار، موضع عربستان آشکارا این پیام را دارد که اگر کشورها از جمله ایران به توافق عدم تولید اضافی، پایبند نباشند، او نیز قدرت کافی برای اشباع کردن بازار را دارد و «محمد بن سلمان» نیز تهدید کرده است که عربستان قادر است تا در صورت اراده کردن، بازار کل دنیا را اشباع از نفت بکند.

النهار در انتها مدعی می‌شود: سیاست جدید نفتی عربستان در چارچوب برنامه‌های «ملک سلمان» که از سال گذشته روی کار آمده است، تعریف می‌شود، سیاستی که بر خلاف کشورهای تولید کننده نفتی است؛ اما مشخص است که عربستان تحمل قیمت‌های پایین نفتی را دارد اما بدون شک این سطح قیمت به اقتصاد ایران ضرر بالایی خواهد زد.

ارسال نظرات