معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد:

فعالیت 10 هزار سفیر سلامت در بدنه اطلاع‌رسانی فرهنگی سلامت استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 20 هزار سفیر سلامت در بدنه اطلاع رسانی فرهنگی و خودمراقبتی سلامت استان تعریف شده که در حال حاضر ده هزار و 200 نفر در سطح استان دوره آموزشی اطلاع رسانی خودمراقبتی را گذرانده‌اند.
کد خبر: ۸۶۶۳۳۷۵
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر سعید حیدری در نشست خبری مسئولین حوزه سلامت استان با اصحاب رسانه با اشاره به اولویت امسال در برنامه تحول سلامت اظهار داشت: اولویت سال 95 در برنامه تحول نظام سلامت، بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت بوده که در این راستا شعار هفته سلامت امسال نیز به همین مناسبت "غلبه بر دیابت" انتخاب شده است.

وی افزود: اگرچه شاخص شیوع دیابت در استان به معنای کم توجهی به گسترش بیماری نیست و زنگ خطری است تا جامعه را از عواقب آن مطلع و برای پیشگیری اقدام جدی صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: اصلاح شیوه زندگی مردم نیازمند همکاری و مشارکت مردم و تلاش دولت است، در بین انواع دیابت، به نوع دوم آن باید توجه ویژه شود، چرا که بیشتر در بین بزرگسالان و افراد چاق بوده و معمولاً بدونه علامت است.

حیدری با اشاره به مبتلایان به دیابت در جهان گفت: 10 تا 11 درصد جمعیت دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند و این درحالیست که 50 درصد از بیماران مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و تنها راه آن سنجش قند خون است.

وی افزود: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و با راه اندازی 24 مرکز سلامت جامعه و 65 پایگاه سلامت در سطح استان تحول عظیمی در حوزه بهداشت استان مرکزی انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: سالانه 38 میلیون نفر در دنیا فوت می‌کنند که 60 درصد این مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های مزمن غیرواگیر از جمله دیابت نوع دو است، بیماری دیابت چهارمین علت مرگ و میر در اکثر کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته است.

حیدری در ادامه گفت: بیماران دیابتی نوع یک، ده درصد بیماران دیابتی را تشکیل می دهد که بیشتر در کودکان بروز می کند که به خاطر شرایط سنی علائم بیماری فورا خود را نشان می دهد و قابل تشخیص و درمان است اما آنچه که امروز جامعه را تحت الشعاع قرار داده دیابت نوع دو است.

وی افزود: سن دیابت نوع دو که قبلا بالای 45 سال بوده هم اکنون به 30 سال کاهش پیدا کرده، با تشخیص به موقع بیماری دیابت می توان از بروز بسیاری بیماری های دیگر و همچنین مرگ و میر جلوگیری کرد و با افزایش تحرک و ورزش و کنترل وزن و تغییر در شیوه زندگی می توان دیابت را کنترل کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: هزینه و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز دیابت مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و با هدفگذاری صحیح در حوزه پیشگیری و خود مراقبتی می‌توان 40 درصد مراجعات پزشکی را کاهش داد.

حیدری با اشاره به اجرای طرح تربیت سفیران سلامت گفت: 20 هزار سفیر سلامت در بدنه اطلاع رسانی فرهنگی و خودمراقبتی سلامت استان تعریف شده که در حال حاضر ده هزار و 200 نفر در سطح استان دوره آموزشی اطلاع رسانی خودمراقبتی را گذرانده و دو هزار نفر دیگر نیز متقاضی ارائه این آموزش‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات