خبرهای داغ:
کارشناس مسائل فرهنگی تأکید کرد

غلبه تهدیدات شبکه‌های مجازی بر فرصت‌های آن در جامعه

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به شبکه‌های مجازی و استفاده از آن گفت: در جامعه ما تهدیدها بر فرصت‌ها غلبه دارد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان و جوانانی که در مرحله شکل‌گیری شخصیت هستند.
کد خبر: ۸۶۶۳۴۰۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷

ناصر قوامی در گفتگو با خبرنگار بسیج در بهار با اشاره به شبکه‌های مجازی اظهار داشت: امروز رسانه جزء لاینفک زندگی مردم شده است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تهدیدها و فرصت‌هایی دارد، افزود: در جامعه ما تهدیدها بر فرصت‌ها غلبه دارد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان و جوانانی که در مرحله شکل‌گیری شخصیت هستند.

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر شخصیت نسل نوجوان و جوان بیان کرد: شخصیتی که باید از پایه با مسائل عقیدتی آشنا شود قارچ‌وار رشد می کند و همین جوان در مراحل بعدی زندگی در هر جایگاهی که قرار گیرد چه به عنوان دانشجوی مملکت و بعدها به عنوان نماینده مجلس هر قانونی را که بخواهد تصویب می‌کند، چرا که عرق ملی و مذهبی ندارد.

وی اضافه کرد: آمریکا در صدد راه‌اندازی وای‌فای جهانی است تا همه بتوانند ازآن استفاده کنند و ما چاره‌ای جز افزایش سواد رسانه‌ای افراد نداریم چراکه اینترنت از طریق آژانس امنیتی ملی که در شرق واشنگتن قرار دارد تغذیه می‌شود و هر اقدامی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد ابتدا یک نسخه آن به آژانس امنیتی ملی آمریکا می‌رود.

قوامی بیان کرد: امروز در جامعه ما میانگین سن بلوغ در پسران از 16 سالگی به 10 سالگی رسیده و در دختران از 14 سالگی به 9 سالگی رسیده و آمار طلاق رو به افزایش است.

وی با اشاره به مشکلات جامعه عنوان کرد: امروز ما دیگر نمی‌توانیم دانش‌آموز را پای درس و مشق بیابیم، دانش‌آموزی که شغل ذهنش کسب علم است، این جامعه نمی‌تواند جامعه ایده‌آلی برای او باشد.

کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: این مشکلات عواملی دارد که اولین عامل آن به خانواده برمی‌گردد که بعضا نوع پوشش، برخورد و نوع صحبت کردن با همسر در خانواده‌ها رعایت نمی‌شود و رنگ باخته است.

وی با بیان اینکه دومین عامل به آموزش تشکیلاتی مدارس و دانشگاه، منابع درسی و معلمین و مربیان و اساتیدی که ارزشی نیستند، برمی‌گردد، گفت: سومین عامل نیز که مهمترین است شبکه‌های اجتماعی و ماهواره است.

قوامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند «بنده در عرصه فرهنگ به معنی واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم و دغدغه دارم و این دغدغه از آن دغدغه هایی است که ممکن است انسان را نصف شب از خواب بیدار کند و به درگاه خدا تضرع کند»، تأکید کرد: این جمله را رهبری در سال 73 مطرح کرده و امسال خطاب به مسئولین دولت نیز تکرار کردند.

وی با بیان اینکه عصر کنونی، عصر حکومت رسانه هاست، افزود: کسی می‌تواند بر دنیا حکومت کند که بتواند بر رسانه حکومت کند.

کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: حکومت در رسانه‌ها حکومت در تصاویر است تصویر همانگونه که زبان گویای بشریت است می‌تواند دامنه جهل انسان را نیز افزایش ‌دهد.

وی تصریح کرد: ماندگاری تصاویر در ذهن کودکان 150 برابر افراد جوان و میانسال است و استفاده از تصاویر مستهجن یکی از ابزارهای دشمن است که باید خانواده‌ها به این امر توجه داشته باشند.

قوامی تاثیر رسانه در فرهنگ را تدریجی دانست و با اشاره به فعالیت‌های رابرت مرداک گفت: این فرد با راه‌اندازی شبکه‌های فارسی وان، من وتو و... با تولید سریال‌های خانوادگی که زن ایرانی در رأس خانواده قرار دارد و به واسطه حس مادری و احساساتی بودنش خانواده را مدیریت می‌کند.

وی تأکید کرد: چنین افرادی معتقد هستند اگر بتوان مادر خانواده را به لجن کشید دیگر او نمی‌تواند فرزندان علوی و فاطمی تربیت کند بنابراین ما باید در این راستا سواد رسانه‌ای خود را افزایش داده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار