مسئول بسیج جامعه پزشکی استان چهار محال و بختیاری بیان کرد:

محتوای خیمه‌های سلامت متناسب با نیاز جامعه تشکیل می‌شود/ سبک زندگی ایرانی، اسلامی عاملی برای مقابله با بیماری‌های غیر واگیر

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان چهار محال و بختیاری گفت: محتوای خیمه‌های سلامت متناسب با نیاز جامعه و مشکلات حوزه سلامت کشور می‌تواند متفاوت باشد اما قالب کار مشخص است و با مرکزیت مساجد و مراکز مذهبی خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۶۳۴۷۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مهراب شفیعی، درباره برنامه‌های هفته سلامت در استان چهارمحال و بختیاری گفت: از سال گذشته خیمه‌های سلامت در استان شروع به کار کرده است که در واقع این خیمه‌ها ایستگاه‌های سلامتی هستند که در مکان‌های پرجمعیت و آموزشگاه‌ها برپا می‌شوند که در آن اقداماتی مانند غربالگری، تست بی‌‌ام آی، فشار خون و دیابت برای مردم ارائه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این خیمه‌های سلامت به شکل هفتگی در نماز جمعه برپا می‌شوند و در هفته سلامت نمود متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته خواهند داشت، به شکلی که نیروی داوطلب زیادی در این طرح مشارکت دارند.

شفیعی، ادامه داد: در زمان برگزاری یکی از نماز جمعه‌های استان سه درصد از نمازگزاران فشار خون بسیار بالا داشتند که خود آنان نیز مطلع نبودند و برخی از آنان پس از نماز جمعه به بیمارستان منتقل شدند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حوزه فعالیت در خیمه‌های سلامت متفاوت است، تاکید کرد: اعضای کانون‌های بسیج جامعه پزشکی به مرور در برپایی خیمه‌های سلامت مشارکت دارند و این خدمات در روزهای تعطیل، ساعات غیرادرای و خارج از فضای سازمانی در محلات محروم و پر تردد با مشکلات اجتماعی زیاد و در ترمینال‌ها با اعلام قبلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم تا مراکز مذهبی به محور فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حوزه سلامت تبدیل شوند، تصریح کرد: جدا کردن پایگاه‌های اجتماعی از مساجد امری اشتباه بوده است و هم اکنون در حال بازگشت هستیم تا پایگاه‌های مقاومت شهری و روستایی در مساجد برپا شوند.


حضور کار‌شناسان تغذیه در خیمه‌های سلامت

شفیعی، با اشاره به اینکه ما به دنبال ایجاد تنوع در خدمات حوزه سلامت هستیم، گفت: قرار بر این است که کار‌شناسان تغذیه در خیمه‌های سلامت حضور یابند و درباره تغذیه سالم به مردم آموزش دهند؛ پیش بینی این است که این مورد توجه قرار گیرد، به این دلیل که مردم راجع به سبک تغذیه ابهامات و سوالات زیادی دارند.


برطرف شدن بیماری‌ها با تغییر در سبک زندگی می‌سر می‌شود

وی ادامه داد: بیماری‌های واگیر که هم اکنون بسیاری از ما با آن مواجه هستیم از جمله دیابت، فشارخون و سرطان نشانه این هستند که مشکل اصلی، سبک زندگی مردم است پس باید به سمت سبک زندگی ایرانی، اسلامی پیش برویم که در این باره یکی از کانون‌های اساسی برای اتکای مردم مساجد هستند.

شفیعی با اشاره به اینکه محتوای خیمه‌های سلامت متناسب با نیاز جامعه و مشکلات حوزه سلامت می‌تواند متفاوت باشد اما قالب کار مشخص است و با مرکزیت مساجد و مراکز مذهبی خواهد بود، تصریح کرد: به این دلیل که این مکان‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها پراکندگی مناسب دارند و نیاز به ایجاد زیرساخت درباره آن وجود ندارد پس باید کار‌ها را با رویکرد مسجد محوری پیش برد تا بتوانیم مساجد را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار