"حاشیه‌های جلسه کارگروه آلودگی هوای اراک"
اینجا نفس‌ها به شمارش افتاده تا جایی که جدال همیشگی صنایع آلاینده استان مرکزی با اعضاء کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در رینگ بوکس، سرانجام مسئولین استان را بر آن داشت تا دست به كار شده و طرح جدیدی را برای كاهش آلودگی هوا بررسی كنند.
کد خبر: ۸۶۶۳۶۵۷
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، اولین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک که تنها یک ساعت برای آن اختصاص یافته بود با حاشیه‌هایی همراه بود که این حاشیه‌ها کمتر رسانه‌ای و به آن پرداخته شد.

پورعطار، مدیرعامل شرکت ایرالکو در این جلسه آلومینیوم‌سازی را نخستین تولیدکننده این محصول در ایران و خاورمیانه دانست و افزود: این شرکت پس از 50 سال فعالیت و سابقه پرافتخار دور جدیدی از حیات و رابطه خود را با شهر تعریف کند.

وی از سوی دیگر پیش از سخنان خود به دولت تدبیر و امید تبریک گفت که توانسته دعوای 20 ساله را در مدت کمتر از شش ماه به سرانجام رساند! و تعامل سازنده همه مجموعه درگیر در موضوع تبدیل کرد.

وی افزود: برگ دوم برنامه‌ای را که برای آغاز راه تهیه و برنامه‌ریزی کرده بودیم شامل تعامل سازنده با مردم و دولت بود، در شش ماهه دوم سال گذشته دست کم در استان دولت تدبیر و امید توانست دعواهای بی‌حاصل درباره آلودگی هوا را به تعامل سازنده تبدیل سازد.

پورعطار با اشاره به حضور فیزیکی مدیران ایرالکو در کارگروه کاهش آلودگی هوای این شهر گفت: در سال گذشته در سه جلسه برگزار شده حضور پیدا کرده و بنا را بر این گذاشتیم تا با اهتمام ویژه خطوط قدیمی شرکت را طی برنامه‌ای که توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد بهینه‌سازی و نوسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح کرد: نگاه ویژه به درون کشور به ویژه استان و بهر‌گیری از ظرفیت ماشین‌سازی داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم توافق مالی و قیمت بالا در مقایسه با پیشنهادات دیگر کنار گذاریم که البته چهارماه زمان برد.

وی افزود: شش ماه سال گذشته با رکود و کمبود نقدینگی مواجه بودیم ولی توانستیم خط سه را نوسازی و اتوماسیون کرده و فعالیت خود را آغاز کنیم و از مراکز معتبر نیز برای پایش دعوت به عمل می‌آوریم، این اقدامات در اردیبهشت‌ماه سال 92 کلید خورد و تنها 50درصد پیشرفت کرده بود اما از زمانی که ما کار را تحویل گرفتیم بیشتر اقدامات مهندسی این پروژه توسط متخصصین داخلی به ویژه مهندسین ایرالکو صورت گرفت.

پورعطار ادامه داد: تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذار آغاز کردیم که در آخرین ساعات کاری سال گذشته قرار داد خط چهار و پنج به خاطر تعهد به سهامدار و دولت و به دلایل فنی و اقتصادی در یک قرارداد دیده شد که با اجرایی شدن تمامی خطوط قدیمی شرکت بهینه‌سازی و نوسازی برای همیشه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایرالکو با اشاره به درخواست اعضا کارگروه کاهش آلودگی از اعلام زمان اتمام کار گفت: این امر بر عهده پیمانکاری است که بنا دارد کار را به نتیجه رساند، برای اجرای پروژه قرار داد را با شرکت NFC با مشارکت ایرالکو منعقد کردیم، f قالب این قرار داد با بهره پنج درصدی بر عهده شرکت چینی است با یک فرصت یک ساله و بنا شد به محض پرداخت پیش پرداخت به این شرکت چینی ظرف یک سال و نیم پروژه بهینه‌سازی خطوط به اتمام رسد.

وی افزود: این اقدام مشخصا با مشارکت مهندسین ایرالکو صورت خواهد گرفت، معتقدیم که ایرالکو پس از 50 سال فعالیت هم می‌بایست تولید آلومینیوم داشته باشد و هم کارخانه این محصول، مهندسی و نصب این پروژه بر عهده ایرالکو است.

پورعطار با اشاره به فعالیت جدیدی این شرکت گفت: با حمایت و محوریت دولت دو پروژه بزرگ در کشور در خراسان شمالی و دیگری در عسلویه بناست به ایرالکو سپرده شود و این دستاورد بزرگ دولت است که از تولید کننده آلومینیوم به تولیدکننده کارخانه آلومینیوم تبدیل شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح کرد: برنامه برچیدن دیگ‌ها جلوتر از برنامه نوسازی است، از تابستان امسال یک نیم خط را از مدار خارج خواهیم کرد، پائیز نیم خط دیگری برای بهینه‌سازی از مدار خارج می‌گردد و در زمستان دو نیم خط دیگر از مدار خارج خواهد شد.

وی افزود: اگر مشکلی پیش نیاید سعی داریم یک خط تولید وارد مدار شود چرا که میزان تولید و حفظ اشتغال برایمان اهمیت دارد، البته تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانیم روش‌های مهندسی دیگری برای تولید آلومینیومی که فرآیند احیاء الکترولیزه‌ای که سبب ایجاد آلودگی می‌شود و مورد اعتراض اعضاء کارگروه است را جایگزین کنیم که هزینه کمتری نیز داشته باشد.

پورعطار این موفقیت را برای عموم موثر دانشت و گفت: اجرای این پروژه یک بازی بُردبُرد برای همه است، تعدادی از سهامداران علیه ایرالکو شکایتی را مطرح کردند که هزینه 20 میلیارد تومانی بر آنان تحمیل شده که بتوانند از شرکت در مقابل شکایت اعضاء کارگروه برای آلاینده بدن این شرکت رفع اتهام کنند.

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح کرد: اجرای این پروژه توجیه فنی و اقتصادی دارد چراکه 20درصد میزان مصرف انرزی را کاهش داده و 8 درصد تولید هر دیگ در هر روز را افزایش و میزان موارد مصرفی را کاهش خواهد داد همچنین شرایط محیط کار را برای کارکنان اسان‌تر می‌کند.

وی افزود: راه حل مسائلی از این دست دعوا نیست که توسعه است در واقع اشتغال و تولید حفظ می‌شود و نیز میزان آلاینده‌ها کاهش خواهد یافت که چنین کاری تنها از دست دولت امید برمی‌آمد!

پورعطار گویا به دنبال محکوم کردن دولت نهم و دهم در این جلسه بود و گفت: اگر چنین تدبیری نبود این دعوا که 8 سال پیش نیز وجود داشت، در دولت خاتمی نیز کار بزرگی صورت گرفت و ما شاهد خط جدید تولید آلومینیوم با تکنولوژی پیشرفته وارد اراک شد در این فاصله تنها دعوا بود و دولت یازدهم موفق شد مسئله را به مسیر درست هدایت کند.

مدیرعامل شرکت ایرالکو در بخش دیگر سخنان خود درباره آند تصریح کرد: در بحث آند براساس مصوبه هیئت وزیران می‌بایست 150 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ایرالکو قرار می‌گرفته تا واحد جدید آند را در شهرک صنعتی خیرآباد احداث کند که تاکنون یک ریال از هیچ منبعی در اختیارمان قرار داده نشده است ولی اجازه ندادیم پروژه بخوابد و کارگاه‌های کوچک و کم هزینه عملیات ساختمانی را شروع کرده‌ایم دنبال تامین منابع هستیم.

وی افزود: اگر این موضوع مهم است بایستی همه دست در دست یکدیگر دهیم و با سفر رئیس جمهور به استان منابع این پروژه از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شود، این پروژه با توجه افزایش تورم نزدیک به 80 میلیون دلار منابع مالی نیاز دارد که این رقم زیاد نیست چراکه استان بار تولیدی زیادی را در بخش صنایع بر دوش می‌کشد و در اختیار قرار دادن این مبلغ لطف چندانی به استان نیست.

پورعطار با اشاره به درخواست ایرالکو از استاندار مرکزی و اعضاء کارگروه و خطاب قرار دادن مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: آقای حاجی‌پور من از شما خواهش می‌کنم دو واحد در این کشور آلومینیوم تولید می‌کنند یکی در بندرعباس نه وارد بورس می‌شود و نه به بهینه‌یاب پایبند است.

درخواست برای خروج ایرالکو از لیست صنایع آلاینده

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح کرد: درخواست حضور در بازار بورس و تخصیص تعرفه به محصولات این شرکت را خواهان هستیم مگر سیاست یک بام و دو هوا می‌شود چرا برای فولاد 15 درصد عوارض گذاشته‌اند ولی برای آلومینیوم این راه کاملا باز است.

وی افزود: اگر برای واردات آلومینیوم مثل فولاد در این دوره رکود تعرفه وضع نشود تا دو ماه دیگر شرکت آلومینیوم قادر به فروش محصول و تامین هزینه‌ها نخواهد بود، درخواست داریم در کنار این تقاضاها ایرالکو از لیست صنایع آلاینده خارج شود تا عوارضی را که قرار است در این بخش پرداخت کنیم در این پروژه هزینه کنیم.

پورعطار با اشاره به تقاضای دیگر ایرالکو از نماینده دولت در استان گفت: جرایم موجود در این بخش را ببخشند چرا که نمی‌توانیم پیش برویم، ما در دادگاه رای داشته‌ایم که آلاینده نیستیم مضاف بر اینکه جرایم سال‌های گذشته نیز بخشوده شود تا بتوانیم از منابع ذخیره موجود در این بخش بهره لازم را داشته باشیم.

معاون مدیرعامل ایرالکو در ادامه به توضیحاتی درباره افزایش تولیدات این شرکت و تفاهم با شرکت NFC پرداخت و ادامه داد: با بهینه‌سازی خط سه تولید هر دیگر به 510 کیلوگرم افزایش یافته و میزان شش میلیارد تومان هفت خط تولید ایرالکو از نظر اقتصادی برایمان سودآوری دارد.

در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به زمان صرف شده در کارگروه برای شرکت ایرالکو گفت: اگر یک‌ساعت به شرکت ایرالکو برای ارائه گزارش فرصت داده شده نیمی از این فرصت در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار گیرد تا در رابطه با مسائل ریشه‌ای و عمیق بحث شود.

مصوباتی که تنها بر روی کاغذ باقی مانده است

دکتر طاهراحمدی با اشاره به عدم دست‌یابی به نتیجه و تفاهم در کارگروه کاهش آلودگی هوا افزود: در مدت 20 سالی که در این کارگروه‌ها حضور دارم نتیجه ویژه‌ای مبنی بر کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته و هنوز هم به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور محسوب می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: دست کم یک سوم فرصت در اختیار قرار گرفته ایرالکو سخن بگویم؛

معاون عمرانی استاندار مرکزی با توجه به حضور استاندار مرکزی در جلسه خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با صراحت و براساس آنچه که انتظار می‌رفت گفت: الان فرصتی وجود ندارد!

طاهراحمدی در ادامه گفت: اگر بناست به عنوان متولی سلامت در کارگروهی که ارتباط مستقیم با یان مسئله دارد سخن نگویم چه زمان سخن بگویم هر بار که خواستیم نظر بدهیم اجازه داده نشد.

نائب رئیس شبکه تشکل‌های محیط زیست استان مرکزی در ادامه توجه مسئولان درباره رمزگشایی از سخنان مدیرعامل شرکت ایرالکو جلب کرد و افزود: تعطیلی خطوط از سوی مدیرعامل ایرالکو مسائل اقتصادی و فنی مطرح شد و ایشان هیچ ارزشی برای محیط زیست قائل نشدند.

وی افزود: 20 آذرماه مصوبه‌ای در کارگروه به تصویب رسید که بنا شد هر دو خط تعطیل و بهینه‌سازی شود که متاسفانه شاهد آن نبودیم، به راحتی مصوبات کارگروه زیر سوال می‌رود، گویا با توجه به مسائل مطرح شده از سوی مدیریت ایرالکو در کارگروه اقتصادی هستیم.

اخوان تصریح کرد: همیشه مدیران ایرالکو با توپ پر وارد جلسه شده‌اند و گویا مردم بدهکار این صنعت هستند که نتوانسته‌اند رشد و توسعه پیدا کنند، اینان ادعای تولید کارخانه آلومینیوم را دارند درحالی که برای انجام امور خود به پیمانکاران چینی متوسل شده‌اند، سخنان مطرح شده در این جلسات مرتب تکرار شده و هرگز تعهدات اجرایی نشده است.

وی افزود: نارضایتی خود را از عدم تعهد ایرالکو به مصوبات کارگروه اعلام می‌داریم و هرگز چیزی جز تبلیغات رسانه‌ای در این کارگروه شاهد نبودیم، مدیران ایرالکو زمان زیادی از جلسه را در اختیار گرفته‌اند و نمی‌دانیم با توجه به تعاریفی که از دولت یازدهم داشتند چه چیزی برای آلومینیوم حاصل شده است؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه جلسه گفت: انتظارات اجتماعی در ایرالکو دنبال نشده است، متاسفانه دو ماه نتوانستم با مدیرعامل شرکت ایرالکو تماس برقرار کنم، درباره تعرفه‌ای که می‌بایست برای برخی محصولات تخصیص داده می‌شد، اواخر سال گذشته با حضور هیئت اسپانیایی شرایط ارائه تسهیلات به نحو مطلوب فراهم شده که به ایرالکو این موضوع انتقال داده شد.

سخنان مدیرکل صنعت و معدن مورد اعتراض قرار گرفت و دو بار به حاجی‌پور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گوشزد می‌کرد که درباره منزلی که قرار بود برای شما خریداری کنیم چندین بار تلفنی صحبت کردیم چطور نتوانستید با من ارتباط برقرار کنید.

دعوای میان محیط زیست و ایرالکو بر سر خطوط قدیمی است 

پورعطار در این جلسه اعلام کرد: تمامی ادعاهای خود را پس می‌گیرم، زمین گرد نیست و دور خود نیز نمی‌چرخد تصمیم نداریم آلومینیوم تولید کنیم، صنعت و معدن درباره پیگیری تعرفه برای این شرکت کوتاهی کرده است همچنین گزارشات ماهانه به این سازمان ارائه می‌شود ولی متاسفانه کامنتی هم گذاشته نشده، چندبار تلفنی درباره خانه‌ای که قرار بود برای شما خریداری کنیم صحبت کردیم!

داود باقری از مدیران ایرالکو با موضع‌گیری و استدلالی درخور توجه گفت: این شرکت دو خط قدیمی با تعداد زیادی دیگ الکترولیز دارد که هیچ درپوشی ندارد و نه مواد اولیه ورودی از کانال خطوط اتوماتیک وارد دیگ نمی‌شود و نه بخار خروجی آن به قسمتی هدایت می‌شود که قابلیت اندازه‌گیری باشد.

وی افزود: دعوای اصلی میان محیط زیست و ایرالکو در سنوات گذشته بر سر این خطوط قدیمی بوده است و زمانی که محیط زیست چیزی را برای اندازه‌گیری ندارد مدعی آلاینده بودن این شرکت است.

این سخنان با برخورد قاطع ابراهیمی‌کارنامی مواجه شد و گفت: برای سخنان شما دلایل فنی و علمی داریم و اگر چیزی نمی‌گوئیم قرار نیست شما اینگونه برخورد کنید، مردم دغدغه و مطالبات به حقی درباره رفع آلایندگی دارند بهینه سازی خطوط چهار و پنج دغدغه کارگروه بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در پایان از رسانه‌ها خواست تا مطالبه‌گری خود را ادامه دهند، مطالبه مردم درست و به حق است و ما نیز به عنوان اعضاء کارگروه باید تلاش کنیم تا محقق شود.

وی افزود: در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن هوای اراک از نظر کمی و کیفی بهبود یافته اگرچه تا حد مطلوب فاصله داریم.

در این جلسه تفاهم نامه همکاری بین شرکت چینی با شرکت ایرالکو منعقد و با مساعدت استاندار مرکزی اجرای طرح تحقیقی پژوهشی مطرح شده از سوی متولیان سلامت استان به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات