توحید نوروزوند کارشناس مکانیزاسیون کشاورزی و اهل شهرستان بیله سوارمغان که توانسته است دستگاه ویبراتور شارژی شاخه درخت ویژه برداشت محصولات باغی را اختراع کند.
کد خبر: ۸۶۶۳۷۵۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، مهندس توحید نوروزوند کارشناس مکانیزاسیون کشاورزی و یکی از مخترعان شهرستان بیله سوار می باشد که توانسته دستگاه ویبراتور شارژی ویژه برداشت محصولات باغی را اختراع کند.

خبرگزاری بیله سوار مصاحبه ای با این جوان نخبه بیله سواری ترتیب داده است که به شرح زیر است:

اینجانب توحید نوروزوند کارشناس مکانیزاسیون کشاورزی و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل می باشم که با طراحی و ارایه طرح کمک نهار کار به جشنواره جوان خوارزمی توانسته ام به عنوان طرح قابل تقدیر از سوی مسئولان انتخاب شوم.

دانشجوی برتر فنی و مهارتی در بین دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی ازمطالعه و بررسی چند طرح دیگر، ازجمله سطل هوشمند شهری جهت دفع حیوانات گفت و ادامه داد: امیدوارم با حمایت مسئولان و شرکت های بزرگ تولیدی جهت عملیاتی کردن این طرح ها و ورود این اختراع ها به چرخه تولید سهمی در بهبود چرخه اقتصاد کشور داشته باشم.

توحید نوروزوند با طرح مقدمه ای به جزئیات بیشتر این طرح و اختراع می پردازد؛

امروزه فن اوری و استفاده از تکنولوژی در رشته های مختلف جایگاه ویژه ای دارد و رشته کشاورزی با توجه به گستردگی آن را فراهم نموده است.

و همچنین به لحاظ سختی کار در کشاورزی استفاده از ابزار مختلف در روند کار کشاورزی جایگاه خاصی دارد، اینجانب به عنوان کارشناس و دانش آموخته این رشته در ذهن خود همیشه این سوال را مطرح می کنم که آیا راهی هست که کار را بهتر و سریعتر از امروز انجام داد؟

لذا طرح ساخت ویبراتور شارژی شاخه درخت در همین منظور است، عملیات چیدن میوه در باغبانی بکی از کارهای سخت و پرهزینه است، به همین دلیل برای ماشینی کردن برداشت میوه فعالیت زیادی صورت گرفته است.

یکی از روشهای چیدن میوه در روش سنتی تکان دادن شاخه ها بوسیله ضربات (چوب، دست و پای کارگر) انجام میگیرد با الگو برداری از این روش اقدام به طراحی و ساخت دستگاه ویبراتور شارژی شاخه درخت شده ام که برای چیدن محصول از درختانی همچون (زیتون، توت، گردو، بادم، پسته و....)طراحی شده است.

شرح و توصیف اختراع:

عنوان اختراع: ویبراتور شارژی شاخه درخت جهت برداشت محصولات باغی به صورت مکانیزه

زمینه فنی اختراع: کشاورزی

تعریف :وسیله ای است که از سه قسمت اصلی منبع تغذیه، موتور و دسته تلسکوپی تکان دهنده (انگشتی)تشکیل شده است و برای تکان دادن شاخه درخت با حرکت رفت و برگشتی که دارد جهت برداشت محصول از درخت مورد استفاده قرار میگیرد.

شرح وضعیت دانش پیشین و بیان اهداف درمورد اختراع:

در برداشت محصولات باغی به روش سنتی باید هزینه های زیادی برای بکارگیری نیروی انسانی برده شود و زمان بر می باشد، در روش ماشینی هم تکان دهنده های بادی(کمپرسوری)هست که قیمت این دستگاه نیز گران می باشد و باغبانان قادر نیستند که این وسیله را تهیه و بکار گیرند،که این عامل باعث حرکت رو به پایین مکانیزاسیون کشاورزی می باشد واز طرفی این دستگاه ها(بادی یا ترکتوری)در باغات با وسعت کم به هیچ وجه مورد صرف باغدار با توجه به گرانی آن نیست در صورتی که این وسیله اختراعی خیلی ارزان تمام شده و در باغات مخصوصا درباغات با وسعت کم وحتی خانگی هم بسیار با صرفه می باشد.

اهداف:

-ترویج مکانیزاسیون کشاورزی

-کم کردن هزینه برداشت

-تهیه آسان وارزان دستگاه های کشاورزی و استفاده در باغات مخصوصا در باغات باسعت کم

-جلوگیری از آلودگی هوا که از سوخت دیزل و بنزین بوجود می آید

قسمت های مختلف دستگاه:


-بدنه یا شاسی

-منبع تغذیه(باطری قابل شارژ)

-موتور

-چرخ دنده ها

-چرخ لنگر

-میله لنگ

-دسته تکان دهنده انگشتی

کلید قطع و وصل

دسته های نگهدارنده دستگاه

سیم های رابط

وسیله ای است که از قسمت کلی منبع تغذیه، موتور،و دسته تکان دهنده(انگشتی)تشکیل شده است،با روشن شدن موتور دسته تکان دهنده حرکت خود را بوسیله چرخ لنگری که تعبیه شده از موتور الکتریکی دریافت میکند با این حرکت و نزدیک کردن دسته به شاخه و قرارگیری شاخه در بین انگشتی متناسب با قطر شاخه باعث ارتعاشی در شاخه درخت میشود که موجب ریزش و بردا شبا محصول می شود.

مزایای اختراع:

-برداشت محصولاتی نظیر (توت، زیتون،گردو،پسته و...)به صورت مکانیزه

-کم شدن هزینه برداشت محصولات

-استفاده در باغات با وسعت کم

-کاهش نیروی کارگری

-استفاده از باطری قابل شارژ به جای سوخت های دیزلی و بنزینی وکاهش آلودگی محیط زیست

-عدم نیاز به تراکتور یا کمپر سور باد جهت شروع به کار دستگاه

سخن آخر مهندس توحید نوروزوند :

از همه اساتید،کارکنان محترم بخش مکانیزاسیون کشاورزی مدیریت استان اردبیل و دوستان عزیز که درساخت،تکمیل و به ثبت رساندن این طرح در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مرا یاری نموده اند کمال تشکر را دارم واین اختراع را در درجه اول به پدر بزرگوار و مادر مهربانم که سرچشمه زلال محبت و خوبیها می باشد تقدیم می کنم

و در درجه دوم به کشاورزان و باغداران عزیز و زحمت کش ایران اسلامی و بویژه منطقه مغان اهداء می نمایم.


ارسال نظرات