مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ زودهنگام عشایر بومی و غیربومی به مناطق ییلاقی این استان ممنوع است و زمان کوچ عشایر از 15 اردیبهشت آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۶۳۸۲۹
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید علی پور افزود: امسال بیش از 11 هزار خانوار استان و 400 خانوار از استانهای همجوار از مسیر ایل راههای استان کوچ می کنند.

وی اظهارکرد: تعداد زیادی از عشایر استانهای همجوار قبل از زمان شروع کوچ خود به مناطق ییلاقی را آغاز کرده اند که با خاطیان برخورد می شود.

علی پور با اشاره به اینکه نسبت چرای دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد دو و نیم برابر حد مجاز است، بیان کرد: جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی نقش مهمی در رشد علفزارها مراتع دارد.

وی سطح مراتع کهگیلویه و بویراحمد را 553 هزار هکتار دانست و اظهار کرد: این میزان مراتع ظرفیت چرای 900 هزار راس دام را دارد.

علی پور عنوان کرد: دو میلیون و 200 هزار راس دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد تعلیف می کند که موجب فقر و تخریب این سرمایه های طبیعی می شود.عشایر استان با جمعیتی بیش از 11 هزار خانوار و دارا بودن یک میلیون راس دام تولیدکننده 54 درصد گوشت و 80 درصد پشم موردنیاز جمعیت استان هستند و سالانه 10 هزار متر گلیم، جبه و جاجیم نیز تولید می کنند.
ارسال نظرات