عبدالملکی گفت: دیپلماسی نفتی مهمترین اقدام برای بازار نفت است و اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت و تقاضا برای فروش نفت است در درجه دوم اهمیت قرار دارد
کد خبر: ۸۶۶۳۹۶۷
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت نفت و اجرا نکردن قواعد مذاکره و لابی توسط مسوولان گفت: قیمت نفت  سیاسی است کشورهایی که دیپلماسی قویتری داشته و جریان دیپلماتیک در بازار نفت ایجاد می کنند قیمت را کنترل و به نفع خودشان کاهش و یا افزایش می دهند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی نفتی مهمترین اقدام برای بازار نفت است افزود: اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت و تقاضا برای فروش نفت است در درجه دوم اهمیت قرار دارد و لذا باید به این مسئله توجه جدی شود چرا که دیپلماسی نفتی کشور با تعاملات بین المللی تنظیم می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: تکنیک مذاکره نفتی این است که باید توافقات پشت پرده و پنهانی داشت و در یک سناریویی که توسط دیپلمات های نفت طراحی می‌شود اجرا شود.

عبدالملکی اظهار داشت: ممکن است بخشی از تکنیک مذاکره عملیات روانی و دیپلماسی نفتی و بخشی اقدام عملی و اطلاع رسانی در حوزه فن آوری و یا هرچیز دیگری باشد.

وی افزود: نفت با عنوان سیاسی ترین کالایی که در کل جهان وجود دارد تحت تاثیر این بازی ها و عملکرد است کشورهای تولیدکننده نفت وارد یک بازی دیپلماتیک دوطرفه با طرف مقابل شان می شوند یکی از کارهایی که باید انجام شود کسانی که در تیم خودی هستند شناسایی و ارتباطی با آنها برقرار شود که برخی اعضای اوپک و غیر اوپک هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سنارویی باید طراحی و اعلام شود متاسفانه آنچه ما در حوزه نفتی دولت می بینیم صرفا اصرار بر آزادی خودمان در بازار جهانی نفت است گاهی این اصرار باعث ضررمان می شود.

عبدالملکی گفت: دیپلماسی نفتی قوی می تواند در کاهش و افزایش قیمت نفت تاثیر داشته باشد.

ارسال نظرات