خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۶۶۴۱۰۰
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴

تعلیم و تعلم از شئون الهی است. معلم ایمان را به بشر می آموزد و آن را بر لوح جان و ضمیرهای پاک، حک می کند و سیاهی جهل را از دلها می زداید. دغدغه معلم، همیشه این است که حیات بشر بر مدار ارزش ها و کرامت های الهی و انسانی بچرخد.

شهید آیت الله مطهری نماد یک معلم واقعی است و باید مسیر تفکر آن مجاهد را سرمشق خود قرار دهیم. امروز معلمان ما وظیفه سختی به عهده دارند و همواره باید برای تقویت مبانی دینی حرکت کنند. برماست تا از ارزشهای نوین علم و متدهای روز برای ناکام کردن توطئه های دشمن تلاش کنیم. مربیان و معلمان باید در ترویج تفکرات و ایده های روشنی بخش استاد مطهری و منویات رهبر فرزانه انقلاب در مدارس، آموزشگاهها و جامعه کوشا باشند.

شهید مطهری عمق و ساده نویسی، تعبد و تعقل را با هم دارا بود و با اینکه ریشه در سنت داشت، ولی در زمان حال می زیست و در حقیقت وی شخصیتی حوزوی و هم دانشگاهی بود و اینها همه از ترکیباتی است که به آسانی در یک نفر به دست نمی آید. شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شأن خداوند و پیامبران و امامان را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت، یعنی عبادت را برقرار کند.

امام خامنه ای(مدظله العالی) در مورد شهید مطهری می فرمایند:«کمتر کسی و کمتر اندیشمندی را مانند استاد مطهری(ره) می توان یافت که با این ظرفیت فکری و روحی مشغول به کار باشد. هر سخنرانی این شهید عزیز را می توان به عنوان یک کار تخصصی و پرمایه دانست، لذا شایسته است بر روی مبانی فکری و خط فلسفی ایشان کارهای زیادی بشود. آثار استاد شهید مطهری(ره) مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است».

امروزه با تبلیغ یک عده مبلغ نادان، چنان ضربه ای به دین وارد می شود که دشمنان آشکار اسلام توان آن را ندارند و این تبلیغ آن هاست که اسلام هراسی را موجب شده و انواع فرق ضاله همچون بابیت، بهاییت، وهابیت و ... را پایه ریزی کرده که از درون آن فرق ضاله، گروههای وحشی تروریستی امثال داعش بیرون آمده است.

حال به خاطر وضعیت بحرانی دین و دینداری و گستره تأثیرگذاری دشمن، مخصوصاً با استفاده از فضای مجازی، نیازمند عالمانی دیندار، دردمند، دانا و نقاد هستیم تا نجات بخش جامعه باشند.

شهید آیت الله مطهری، مصداق بارز چنین عالمی است که نسبت به دین دانا بود، مخاطب و مکتب را خوب می شناخت، به مکتب اسلام ایمان و اعتقاد داشت، یعنی دیندار بود و درد دین، مردم و انسانیت داشت. در واقع شهید مطهری عالمی دیندار، دانا و دردمند، حرکت آفرین، جریان ساز و تأثیر گذار بود. در اخلاق، رفتار و کردار وی می توان دینداری همراه با اخلاص را حس کرد که تنها به حرف اکتفا نمی کرد و در مسیر حرکتش قرص و محکم بود و نقادی نیز جزو مؤلفه های اصلی شهید مطهری محسوب می شد.

حال این سوال مطرح می شود که اسلام کاملترین و پاسخگوترین دین است، پس چرا ما هنوز نتوانسته ایم همه حقیقت را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنیم؟

نوجوان و جوان امروزی، با نوجوان و جوان ده یا پانزده سال پیش خیلی تفاوت دارد، و بر همین اساس، باید کسانی هم که با او در تعامل هستند؛ در وحلۀ نخست این تغییرات را به خوبی درک کرده و از غنای علمی و رفتاری برای ارائه مطالب به روز و قوی و روشهای ارائه مؤثر برخوردار باشند.

جوان و نوجوان امروزی، پاسخ مناسب امروزی می خواهد، نه حرفهای سطحی و توجیهات به ظاهر مناسب و گیر کار اینجاست.

نوجوانان و جوانان و آحاد مردم جامعه اسلامی باید باور کنند که دین برای سؤالات آنها پاسخهای منطقی و قانع کننده دارد. پس باید چهره ای از دین ارائه شود که مشکلات بدیهی اجتماعی را حل کرده، مناسبات فردی و اجتماعی را سامان داده و برای حل مشکلات راه حل هایی نوین و ابتکاری داشته باشد.

در قانون طبیعت، زمانیکه در فضایی خلأ ایجاد می شود، نزدیکترین نیروی موجود، آن خلأ را پر می کند، هر پدیده در جایی ظهور و نمود پیدا می کند که قبلاً خلأیی ایجاد شده و یا می خواهد در آن محیط خلأ ایجاد کند، بنابراین تخلیه اندیشه اسلام ناب، شرط حضور اندیشه های انحرافی، خرافی و ضاله، از طرف صهیونیسم و صاحبان اسلام آمریکایی است.

انزوای روحانیت و بی ارزش کردن مبلغان و مدافعان اصیل دین، با قداست زدایی از دین و شعائر دینی و ترویج فساد و رذالت زدایی از آن، عمده ترین راهبرد دشمن در ایجاد خلاء اندیشه اسلام ناب می باشد.

علامه استاد، شهید مطهری با آگاهی از وظایف خطیر قشر روحانی در جامعه اسلامی چنین می فرماید:« وظایف عمومی و اجتماعی، اگرچه متوجه همه مسلمانان است، اما بر طبقه علمای امت اسلامی شدیدترو سنگین تر است، زیرا این طبقه هستند که قادرند دردهای اجتماع و چارۀ آن را به درستی تشخیص دهند و از عهدۀ چاره جویی آنها برآیند. دیگران اینگونه وظایف را باید با راهنمایی و تحت نظر و تشخیص علمای امت انجام دهند. پس همه موظفند، نهایت امر بعضی پیش رو و بعضی تابع اند. عالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاة. اقامه دین و دفاع از دین وظیفه خاص علما است. میراث عظیم نبوی به دست علما سپرده شده که آن را حفظ و نگهداری کنند».

امید است نسل امروز در سایه همت معلمان و مربیان زحمت کش و مطالعه آثار این شهید، بتوانند اسلامی واقعی را شناخته و در ترویج آن کوشا باشند.

قربان امینی

ارسال نظرات