دکتر جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش مرحوم کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان آن دوران بود. ایشان از دوران کودکی همانند پدرش ....
کد خبر: ۸۶۶۴۱۴۹
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین، دکتر جابر عناصری در سال ۱۳۲۴ در محله معمار اردبیل به دنیا آمد. پدرش مرحوم کربلایی علی عناصری از شبیه‌خوانان آن دوران بود. ایشان از دوران کودکی همانند پدرش علاقه وافری به ائمه الاطهار (ع) و شبیه خوانی و تغزیه خوانی داشت. آن مرحوم تحصیلات مقدماتی را در شهر اردبیل و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران با کسب مقام اول در رشته ادبی در میان تمامی دانش آموزان ایران گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. وی خدمت سربازی خود را در شهر نمین از توابع اردبیل به عنوان افسر سپری کرد.

مرحوم عناصری تا سطح دکتری فلسفه و علوم تربیتی در ایران و کسب تخصص در دانشگاه لندن انگلستان به تحصیل پرداخت.

دكتر عناصری پس از گذراندن دوره تخصصی مردم‌شناسی در انگلستان با تكیه بر پژوهش‌های قبلی خود به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا به ویژه مسائل فرهنگی تركیه، ایران و افغانستان پرداخت.

*آثار و فعالیت های علمی

آن استاد فقید 41سال در دانشگاه های تهران به عنوان استاد ممتاز به تدریس و تحقیق اشتغال داشتکه در این مدت بیش از چهل کتاب در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر در آورده و صدها دانشجو تربیت کرده است. وی از طرف مراکز فرهنگی به خاطر فعالیت هایش در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی لوح ویژه «پدر تعزیه» دانشگاهی ایران را دریافت کرد.

از آثار وی می‌توان به "شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان" ، "شبیه‌خوانی كهن الگوی نمایش‌های ایرانی"، "مردم‌شناسی و روانشناسی هنری"، "عاشق‌ترین عاشقان فرهنگ" ، "فرهنگ و پژوهش" و "نسیم خاطرات" اشاره كرد؛ که مجموعه مقالات نسیم خاطرات آن مرحوم در بردارنده 150 مقاله درباره تاریخ شفاهی اردبیل و گریزهایی به فرهنگ محلی ایران است.

*درگذشت

وی در صبح روز ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ در سن ۷۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر اساس وصیت آن مرحوم، آیین دفنش در عین سادگی برگزار شد و هزینه‌های مربوطه صرف امور خیریه گردید.

چه نیکو است بزرگان و اندیشمندان را کهدر قید حیات هستند به پاس داریم.

برای شادی روحش صلوات

*رحمان زمانی-رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نمین


ارسال نظرات