دانش‌آموزان در معرض دوگانه تربيت و بهره‌برداري سياسي

آموزش و پرورش ذيل تربيت سياسي، كليدواژه‌هاي جديدي مانند تنوع تشكيلاتي را مطرح مي‌كند كه از آن بيشتر بوي يارگيري جناحي از ميان دانش‌آموزان و خانواده‌ها به مشام مي‌رسد تا تربيت سياسي با نگاه ملي.
کد خبر: ۸۶۶۴۲۷۸
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالي كه تمام اركان نظام و سياستگذاران كلان كشور سعي دارند در عين آموزش مهارت‌هاي زندگي اجتماعي به دانش‌آموزان و دانشجويان، ساحت‌هاي مهم آموزشي و تربيتي را از بهره‌كشي‌هاي سياسي دور نگه دارند، آموزش و پرورش ذيل تربيت سياسي، كليدواژه‌هاي جديدي مانند تنوع تشكيلاتي را مطرح مي‌كند كه از آن بيشتر بوي يارگيري جناحي از ميان دانش‌آموزان و خانواده‌ها به مشام مي‌رسد تا تربيت سياسي با نگاه ملي.

 علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش ديروز در حاشيه نخستين كنگره سازمان دانش‌آموزي كشور گفت: نبايد انتظار داشته باشيم همه دانش‌آموزان ذيل يك تشكل جاي گيرند، بلكه مي‌توانيم تنوع تشكيلاتي داشته باشيم اما هماهنگي بين آنها باشد.

به نظر مي‌رسد بيان تنوع تشكيلاتي اتفاقي وارد نظرات وزير نشده باشد و اين جمله بيشتر يك اتخاذ موضع باشد؛ موضعي نسبت به يك تشكيلات خاص، يا آموزش و فراگيري نوع خاصي از زيست سياسي و اجتماعي كه با كليدواژه تربيت سياسي و اجتماعي تعبير مي‌شود.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمين علي ذوعلم، كارشناس حوزه تعليم و تربيت و از مؤلفين سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، براي تربيت سياسي دانش‌آموزان اصولي قائل است كه آنها را اينطور بر‌مي‌شمرد: يكي اينكه متن آموزه‌هاي ديني ما آميخته با مقوله‌هاي سياسي است. آيات قرآن كريم، سنت پيامبر اكرم(ص) و معصومين (ع) مبناي بعد معرفتي تربيت سياسي ماست. نقطه آغاز توجه به موضوعات سياسي در غرب تاريخ معاصر است، در حالي كه بيش از 10 قرن قبل انديشه سياسي در آثار حكما و دانشمندان اسلامي برگرفته از مكتب اسلام بروز قابل‌توجهي داشته است. موضوعاتي از قبيل شورا، امت، بيعت، آزادي، استقلال و منافع مردم، از مفاهيم رايج در جوامع اسلامي بوده است و ديگر اينكه حضرت امام(ره) از پيشتازان مبارزه با استكبار و استبداد بوده است و 10 سال نظام اسلامي را بنيانگذاري و مديريت كرد. بنابراين ديدگاه‌ها و بيانات ايشان از محكمات ما در عرصه سياست است.
 
مديريت مدرسه به خودي خود سياسي است
 وي مي‌افزايد:  اصل ديگر ولايت فقيه مي‌باشد. اين ركن براي ما بسيار مبنايي است به‌خصوص پيوند آن با انتظار و به عنوان نيابت امام زمان(عج) كه از انديشه‌هاي اسلام ناب محسوب مي‌شود. البته عده‌اي امروز سعي مي‌كنند خدشه‌هايي به آن وارد كنند كه جاي نگراني دارد. ذوعلم مي‌گويد: مورد ديگر تحليل‌هاي مقام معظم رهبري است كه بايد منبع اصلي براي تربيت سياسي باشد و نكته آخر قانون اساسي است كه توجه به آن راه‌گشاي فعاليت‌هاي سياسي مي‌باشد. اگر موارد مذكور به عنوان اصول حاكم بر تربيت سياسي قرار گيرد، تربيت سياسي صحيح صورت گرفته، در غير اين صورت اگر جهت‌گيري‌هاي جناحي و فكري محدود غلبه پيدا كند، اين امر مغاير با اهداف آموزش و پرورش مي‌باشد. ذوعلم تصريح مي‌كند: اين موضوع بحث بسيار مهمي است و بايد گفت مديريت مدرسه به خودي‌خود، جنبه سياسي دارد زيرا مدرسه نمونه‌اي از جامعه مدني محدود است، چون مديريت دارد معلمان دانش‌آموزان عضو آن هستند، خانواده‌ها با آن مرتبط مي‌باشند، اينها با هم تعامل دارند. اين وضعيت به ويژه در دوره متوسطه نمود بيشتري دارد. در اين دوره مي‌توان مشاركت بيشتري در اداره مدرسه داشت، نقد و نقدپذيري طرفين، مسئوليت‌پذيري دانش‌آموزان و. . . مي‌تواند زمينه‌هاي علمي را براي نهادينه شدن آن فراهم كند. از طرف ديگر چون اخلاق يكي از عناصر مهم تربيت است اگر به نحو درست ارائه شود خود مي‌تواند در تربيت سياسي و رعايت اخلاقي سياسي تأثيرگذار باشد. وقتي صداقت، پاسخگويي، امانتداري، توجه و مراقبت نسبت به محيط، انگيزه دعوت به خير و امر به معروف و نهي از منكر در وجود دانش‌آموز شكل گرفت، بروز آن را در تربيت سياسي مشاهده خواهيم كرد. هنر مديريت مدرسه اين است كه ذيل رهنمودهاي مقام معظم رهبري تحليل واقع‌بينانه‌اي از اوضاع به دانش‌آموزان ارائه دهد، به عنوان مثال انتخابات اگر مدرسه به‌جاي ارائه مواضع اشخاص تحليل‌هاي منطقي ارائه دهد و معيارهاي انتخاب اصلح را به‌جاي معرفي مصاديق بيان كند عامل توسعه مشاركت شده است و دانش‌‌آموز به بلوغ سياسي مي‌رسد.

با اين حال فاني سازمان دانش‌آموزي را به عنوان مأمور تربيت سياسي و جمعيتي دانش‌آموزان معرفي مي‌كند كه بعيد به نظر مي‌رسد داراي ظرفيت تحقق كامل اهداف حاكميت در امر تربيت سياسي دانش‌آموزان باشد. اين نقصان يا اصلاً اين اهداف را محقق نمي‌كند يا از اساس جهت ديگري مي‌گيرد متفاوت و حتي خلاف آنچه مدنظر نظام است.

 
تشكيل بي‌سر و صداي شوراي عالي تشكل‌ها
در عين حال وزير آموزش و پرورش در خصوص موازي‌كاري بين تشكل‌هاي دانش‌آموزي و اينكه آيا در بازبيني سند تحول بنيادين فكري براي آن شده است، گفت: مصوبه‌اي داريم كه هماهنگي بين تشكل‌هاي دانش‌آموزي را طلب كرده‌ است و در 2/5 سال عمر دولت يازدهم شوراي عالي تشكل‌ها را ايجاد و تقويت كرده‌ايم كه بركات بسيار خوبي داشته است. براي نمونه فعاليت درون مدرسه‌اي مانند برنامه صبحگاهي يا برگزاري نماز جماعت را مي‌توانيم بين تشكل‌ها تقسيم كنيم.
وي خاطرنشان كرد: البته بايد تلاش كنيم هماهنگي و حداكثر استفاده را در ذيل اهداف تعليم و تربيت دنبال كنيم.
براساس گفته‌‌هاي فاني همين مسئله ايجاد و تقويت بي‌سر و صداي شوراي عالي تشكل‌ها كه هنوز كسي نمي‌داند در چه سطحي و با چه برنامه‌اي صورت گرفته، احتمال انحراف برنامه‌هاي آموزش و پرورش از تربيت سياسي به يارگيري جناحي را تقويت و اين سؤال را ايجاد مي‌كند كه آيا با وجود شوراي عالي تشكل‌ها ثبات تربيت سياسي دانش‌آموزان منطبق با انگاره‌ها و الزامات نظام جمهوري اسلامي خواهد بود يا متأثر از چرخش قدرت در ميان جناح‌ها و دولت‌هاست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار