در چهار مین روزاز هفته سلامت:

برگزاری همایش خود مراقبتی در بیماری دیابت

همایش یک روزه خود مراقبتی در بیماری دیابت در زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۴۳۱۶
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، همایش یک روزه خود مراقبتی در بیماری دیابت با همکاری مرکز بهداشت استان و انجمن دیابت استان با حضور دکتر بیگلری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و جمعی از مسئولین و مدیران استانی برگزار شد.

گفتنی است، در این همایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به نامگذاری هفته سلامت گفت: امسال شعاری که بهداشت جهانی نام نهاده به دلیل اهمیت موضوع بیماری دیابت است که یکی از پرهزینه ترین بیماری غدد و یکی از بیماری های مهمی است که سبب پایین آمدن کیفیت زندگی فرد میشود. طبق آمار 345 میلیون نفردردنیامبتلا هستند و هر ده ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می شوند و در هر ده ثانیه یک نفر بر اثر بیماری فوت می شوند در هر 20 تا 30 ثانیه یک عضو بدن بیمار قطع می شود .

دکتر بیگلری افزود : سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده تا سال 2030 آمار بیماری دو برابر خواهد شد و عواض این بیماری نیز در کشورهای کمتر توسعه یافته اتفاق می افتد و مرگ و میر نیز د راین کشور ها افزایش خواهند یافت .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان مبارزه با بیماری دیابت را یکی از عوامل مهم در تحقق یافتن شعار اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت : اگر به مبارزه با این بیماری برخیزیم بسیاری از رنج های و هزینه هایی که بر مردم و اقتصاد جامعه تحمیل می شود را می توان کاهش داد

وی با عنوان این مطلب که 90درصد بیماری از نوع دیابت نوع دو است تحرک کافی و تغذیه مناسب را تنها راه نجان جامعه از این بیماری دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سه عامل اطلاع رسانی ،آموزش و پیشگیری راراههای غلبه براین بیماری برشمرد و افزود : با عادت دادن ذائقه کودک به تغذیه با شیرینی کم و نمک کم و اصلاح سبک زندگی می توان در حد بسیار زیادی از این بیماری جلو گیری کرد .

وی افزود: اگر فردی مبتلا شد می توان با آموزش از عوارض این بیمار ی جلوگیری کرد اگر به فرد دیابتی آموزش دهیم که تغذیه مناسب ، فعالیت و مدیریت بیماری چگونه است فرد دیابتی می تواند از متوسط عمر جامعه بیشتر عمر کند.

دکتر بیگلری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نقش خیریه ها ازجمله انجمن خیریه دیابت استان خاطر نشان کرد: بسیار ی از موفقیتها و ظرفیتهایی که در استان ایجاد شده مرهون نقش برجسته و ارزشمند خیریه های استان است.

همچنین معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان نیزگفت: خوشبختانه در سالهای اخیر حوزه سلامت تحول اساسی پیدا کرده در گذشته این موفقیت شامل مناطق روستائی بوده است ولی با اجرای طرح پایگاههای سلامت در کشور و استان شهرنشینان نیز به طور در صد صد تحت پوشش مراقبتهای بهداشت و درمان قرار میگیرند با این طرح می توان بسیار ی از بیماریهای غیر واگیر را کنترل و مدیریت نمود

دکتر صائینی افزود: با اجرای برنامه پایگاههای سلامت در شهرها و همکار ی و همراهی که مردم می توانند انجام دهند آمار دقیق دیابت و نیز امید به زندگی را افزایش دهیم و با حمایت مردم از این نهال نوپا همچنان که در روستاها موفق بودیم در شهر ها نیز موفق شویم.

همچنین در ادامه فوق تخصص غدد و رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان، دیابت را فاجعه قابل پیشگیری قرن عنوان نموده و درباره ماهیت بیماری دیابت به سخنرانی پرداخته و افزود : دیابت یکی ازانواع بیماریهای متابولیک است که مشخصه آن افزایش قندخون می باشد دکتر چیتی به وضعیت دیابت در ایران پرداخت و گفت : شیوع در افراد بالای ٢٠ سال مملکت ما که ۶۵ درصد جمعیت کل کشور را شامل میشوند حدود ١٠ الی ١٢ درصد گزارش شده است.حدود ٣- ۴ میلیون دیابتی در کشور وجود دارد که نیمی از آن در مرحله دیابت نھفته قرار داشته و از وجود بیماری خود بی اطلاع ھستندو4% افراد بالای 30 سال جمعیت روستایی و10% افراد بالای 30 سال مناطق شهری 5% کل جمعیت کشور (روستایی و شهری)در گیر این بیماری هستند.

دکتر چیتی عوارض بیماری نیز برشمرده و افزود: دیابت شایعترین علت کوری در افراد بالغ محسوب میشودو یکی از علتھای اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت است.

دکتر چیتی استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی یا ورزش و استفاده مرتب از داروی تجویز شده پزشک را در کنترل عوارض بیماری مهم شمرد .

ارسال نظرات