خبرهای داغ:
معاون فنی ونظارت شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران :
شهرستان خمینی شهر در استان اصفهان دارای 627 هکتار بافت ناکارآمد شهری است که 10درصد بافت فرسوده استان را شامل می شود و عزم جدی مسئولین را به منظور احیا، بهسازی ونوسازی بافتهای ناکارآمد شهری می طلبد .
کد خبر: ۸۶۶۴۶۰۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ، معاون فنی ونظارت شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران و مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان ضمن بازدید از محلات ومراکز تاریخی شهرستان خمینی شهر در جلسه ستادبازآفرینی این شهرستان حضور یافتند.

امیرعباس افتخاری گفت: در مطالعات انجام شده در 91 شهرکشور، بالغ بر 60 هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در کشور شناسایی شده که در مجموع 130 هزار واحد بافت ناکارآمد موجود است و نزدیک به 20 میلیون نفر در آنها ساکن هستند که این رقم نشاندهنده ساکن بودن 25% جمعیت کل کشور در این بافتها می باشد .

وی بیان داشت: شهرستان خمینی شهر به لحاظ وسعت و تراکم جمعیت دارای شرایط خاصی است که با وجود 5 سکونتگاه غیر رسمی در آن، عزم جدی جهت بازسازی وبهسازی سه محله جوی آباد، وازیچه و قرتمان مورد نیاز است.

معاون فنی ونظارت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تعریف واژه بازآفرینی شهری گفت : فرآیند توسعه همه جانبه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی وکالبدی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده های شهری است که در شهرستان خمینی شهر به لحاظ دارا بودن بیشترین مساحت بافتهای ناکارآمد شهری لازم است تا از پیشرفت سکونتگاههای غیر رسمی در این شهر جلوگیری بعمل آید و با اعتمادسازی بین مردم و با وارد شدن به بحث اجتماعی و فرهنگی آن به اهداف مورد نظر دست یافت .

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه خمینی شهر دارای 627 هکتار بافت ناکارآمد شهری می باشد در ادامه گفت: شهرستان خمینی شهر بعد از کاشان ونایین، 10% بافت فرسوده استان را به خود اختصاص داده که با توجه به محدودیتهایی که در بحث زمین وجود دارد لازم است تا به صورت ویژه به این بافتها پرداخته شود و بنابراین در برنامه ریزی های انجام شده در طرح های جامع شهری ما بدنبال توسعه محدوده های قانونی شهر ها نیستیم بلکه بدنبال مسائلی هستیم که در درون محدوده های قانونی شهرها وجود دارد تا از طریق شناسایی آنها راهکارهایی را برای بیرون رفت از مشکلات یافته و با هم اندیشی مسائل را مرتفع نماییم .

حجت اله غلامی افزود: در سال اقتصادمقاومتی، اقدام وعمل در وزارت راه وشهرسازی بنا بر سیاستهای اتخاذ شده، دو محور مربوط به بحث مسکن و بافتهای ناکارآمد شهری تعریف شده که بخش مسکن آن در راستای ارتقای تولید ملی به عنوان یک سیاست درون زایی واقتصادی مطرح شده است.

وی تاکید کرد: محور بعد درخصوص بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری است که بنا بر این، بهسازی حاشیه کلان شهرها، شهرها و بافتهای فرسوده شهری به عنوان یک برنامه عدالت بنیان باعث توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی می گردد و به استناد این تصویب نامه باید بخش عمده ای از اعتبارات صرف بهسازی ونوسازی بافتهای ناکارآمد شهری شود که در این راستا سهم شهرستان خمینی شهر با بیش از 10% سهم قابل توجهی است.

احمدرضوانی نایینی فرماندارشهرستان خمینی شهر نیز در جلسه ستادبازآفرینی پایدارشهری در رابطه با ویژگیهای این شهرستان اظهار داشت: خمینی شهر پرتراکم ترین شهر بعد از شهر تهران است که به ازای هرکیلومتر مربع حدود 1700 نفر در آن سکونت دارند و این شهرستان به لحاظ همجواری با شهر اصفهان ، نجف آباد و شاهین شهر و وجود مراکز علمی ، تحقیقاتی ودانشگاهی و حضور هنرمندان، دانشمندان و علمای بسیار و تقدیم 2300 شهید به وطن دارای ویژگیهای خاصی است که نگاه ویژه مسئولین به این شهرستان را می طلبد .

شهردار خمینی شهر نیز یکی از اقدامات انجام شده جهت بیرون رفت از مشکلات شهری خمینی شهر را بحث بهسازی ونوسازی بافتهای ناکارآمد شهری این شهرستان عنوان کرد وگفت: با توجه به سرانه بسیار پایین این شهرستان به منظور احیاو بهسازی ونوسازی بافتهای ناکارآمد شهری، توجه بیش از پیش مسئولین در این راستا مورد نیاز است .

گفتنی است ، عصارخانه وبازار ورنوسفادران، حسینیه باولگان، خانه تاریخی زهتاب، خانه عمادسیادت، خانه مجیر، ساخت سرای محله جوی آباد و ویزیچه از محلات مورد بازدید مسئولین بود که در طی این بازدید مجتمع تجاری کاروان با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به افتتاح رسید .

ارسال نظرات
پر بیننده ها