به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی:
به همت معاونت درمان و معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه مراسم روز آزمایشگاه در زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۴۷۰۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در این مراسم ضمن تبریک روز علوم آزمایشگاهی، گفت: دید و تفاوتی که در نگرش به رشته‌های علوم آزمایشگاهی در ایران وجود دارد با آنچه که در کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم است، متفاوت است.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: برای راحتی کار بیمار و برای وصول تشخیص بهتر، باید کارها به‌صورت تیمی انجام گیرد و ارائه مشاوره و کار تیمی را سرلوحه کارها و تصمیمات قرار داد.

وی باتاکید بر اینکه در جلسات متعدد وزارت بهداشت نیز تاکید بر کار تیمی شده است، اظهار کرد: موضوع آزمایشگاه کلان است و باید همه به‌سهم خود با صبر و استقامت و به‌دور از خودخواهی در رفع مشکل این قشر و نهادینه‌کردن کار تیمی تلاش کنند.

دکتر بیگلری یادآور شد: کشورهای موفق در حوزه سلامت خود، جهت حل مشکلات، با بیدارکردن وجدان، قانون را نیز طوری تنظیم می‌کنند که کار تیمی و گروهی نیز در آن گنجانده شود.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: سنگ بنای دانشگاه علوم پزشکی زنجان را 29 سال قبل مرحوم احمد مهدوی از جنس ایمان بنا نهاد و اکنون دانشگاه، جزء دانشگاه‌های تیپ یک کشور در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و یکی از 10 مناطق آمایش علوم پزشکی کشور است.

مدیر ارشد دانشگاه افزود: باید فراتر از چیزی که هست عمل‌کرد و همچون امروز که بهتر از دیروز است؛ فردای بهتری نیز رقم زد.

دکتر بیگلری از دلسوزان و نیروهای موجود در دانشگاه درخواست‌کرد که با تمام توان جهت پیشبرد کارها قدم بردارند و همانطور که نام دانشگاه در وزارت بهداشت در تعامل با مسئولین عالیرتبه و دستگاه‌های استان و خود دانشگاه زبانزد است، در زمینه کار تیمی نیز نام دانشگاه و استان الگو باشد و با توجه به مسئولیت حجیم علوم آزمایشگاهی باید به‌نحوی عمل کرد تا دانشگاه در این حوزه نیز با نظم و نظارت به‌عنوان الگوی کشوری مطرح شود.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز با تمام موجودیت خود پذیرفته که باید به‌سمت تغییر دیدگاه و استفاده از متدهای روز دنیا باشد.

همچنین معاون درمان دانشگاه در ادامه جشن گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت زحمات حوزه پاراکلینیک و آزمایشگاه بیشتر شد و نگرانی‌هایی در این حوزه ایجاد کرد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: علیرغم کاهش پرداختی‌های مردم و توانمند‌سازی بخش دولتی بااجرای طرح تحول سلامت؛ بخش خصوصی با مشکل مواجه شد که با کمک صاحب‌نظران این حوزه، باید درصدد رفع مشکلات این حوزه برآمد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه از ابتدای اجرای طرح، عملکرد خوبی داشته و از فرصت‌های موجود، نهایت استفاده را کرده است.

دکتر قزلباش تصریح کرد: بعد از اجرای طرح سلامت آمار مراجعین سرپائی در بخش پاراکلینیک 50 درصد و در بخش بستری 30 درصد افزایش یافت و در حال حاضر نیز با همان نیروی انسانی سابق به کار خود ادامه می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان قدمت چندین ساله دارد و رشته علوم آزمایشگاهی نیز از قدیمی‌ترین رشته‌هاست ولی به جهت نیروی انسانی در حوزه پاراکلینیک با کمبود مواجه است.

وی ادامه داد: در سال 95 نظارت حوزه درمان در آزمایشگاه‌ها افزایش خواهد یافت که باید بخش دولتی و خصوص به‌طور مشترک در ارتقاء کیفیت این حوزه تلاش کنند.

دکتر قزلباش توجه جدی به پرداختی‌های حوزه پاراکلینیک، بویژه آزمایشگاه را که با سایر گروه‌ها رشد خود را طی کند، حائز اهمیت دانست و افزود: رشدی خوبی در این حوزه ایجاد شده و باز‌هم قابل بررسی است.

معاون درمان دانشگاه گفت: استان زنجان دارای 25 آزمایشگاه خصوصی و 18 آزمایشگاه دولتی است که در سال 94، نزدیک به 650 هزار نفر مراجعه‌کننده داشته و 5/4 میلیون آزمایش در بخش دولتی انجام داده است.

ارسال نظرات