خبرهای داغ:
در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

معرفی تولیدکننده موفق قارچ در شهر سین برخوار

کارم را با یک میلیون آغاز کردم و هم اکنون به صادرات می پردازم/ تشکیل صنف، اولین تقاضای ما از مسئولان
کد خبر: ۸۶۶۴۷۷۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶

معرفی تولیدکننده موفق قارچ در شهر سین برخواربه گزارش خبرگزاری بسیج ،ابوالفضل قربانی فرزند علیرضا در سال ۱۳۶۴ در شهر سین برخوار به دنیا آمد. از سال ۱۳۸۷ با همت و تلاش و تحمل سختی ها و ناملایمات و حمایت و مشاوره بسیج سازندگی ناحیه برخوار اقدام به تولید قارچ نموده و هم اکنون یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قارچ در شهرستان برخوار به شمار می رود.


چطور با این شغل آشنا شدید؟ سرمایه اولیه شما برای پرورش قارچ چقدر بود؟

بنده پس از آشنایی و اطلاعات مختصری که از یکی از سالن داران و تولیدکنندگان قارچ به دست آوردم در سال ۱۳۸۷ با همان سرمایه اندک خود (در حدود یک میلیون تومان) فعالیت تولیدی در زمینه تولید قارچ دکمه ای را آغاز کردم.

در سال های اول، تولید قارچ سود خوبی به دست آوردم و توانستم فعالیت خود را گسترش دهم، البته نمی توان کمک های بسیج سازندگی ناحیه برخوار را هم در این کسب این موفقیت نادیده گرفت؛ چرا که بسیج ناحیه برخوار در زمینه آموزش، مشاوره و تسهیلات اقتصادی و اعطای وام کمک زیادی به بنده کردند و زمینه تولید بیشتر و با کیفیت تر را فراهم کردند.

مختصری در مورد نحوه و مراحل تولید قارچ دکمه ای بفرمایید.

هم اکنون قارچی که در اکثر فروشگاه ها به فروش می رسد، همان قارچ دکمه ای است. قارچ صدفی هم وجود دارد ولی در بازار تقاضا برای آن وجود ندارد. بیشترین تقاضا برای قارچ دکمه ای، ساندویچ و پیتزا فروشی ها است البته در چند سال اخیر تمایل خانواده ها برای مصرف این نوع قارچ افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی کاشت و برداشت این محصول ۵۵ الی ۶۰ روز به طول می انجامد.

ابتدا کمپوست و خاک مناسب آماده شده را از بازار خریداری می کنیم. کمپوست خریداری شده را در دمای ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتیگراد به مدت پانزده روز قرار می دهیم، روز پانزدهم خاک پوششی و سموم لازم را برای ضدعفونی کردن فضای سالن به کمپوست اضافه می کنیم. پنج روز بعد میسیلیوم (قسمت رویشی قارچ) رشد خودش را شروع می کند و پس از چهل روز به بلوغ می رسد و با دادن شوک رشد زایشی که همان قارچ است، شروع می شود.

۳۰ الی ۳۵ روز طول می کشد تا قارچ به نهایت رشد خود می رسد و در مدت پانزده روز در سه مرحله این محصول برداشت می شود.

توجه به این نکته ضروری است که قارچ محصول بسیار حساسی است و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

بازار فروش محصول شما کجا است؟

ما علاوه بر شهرستان برخوار، به اصفهان، شیراز، بوشهر و بندرعباس به کشور عراق هم صادرات داشته ایم.

با راه اندازی سالن های تولید قارچ برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟ سودآوری این محصول چقدر است؟

تا کنون پیگیری ۹ مجوز سالن پرورش قارچ را داشته ایم که در صورت تایید و ثبت آن ها برای هفت نفر در بخش تولید و دو نفر در بخش توزیع می توانیم اشتغال زایی کنیم.

با توجه به تورم بازار، برای راه اندازی چنین سالن هایی در حدود شصت میلیون تومان باید هزینه کرد. البته در یک دوره دو ماهه سود حاصل از آن بر می گردد. و با توجه به شرایط بازار از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان سودآوری دارد.

شما به عنوان یک کارآفرین جوان چه توصیه هایی برای جوانان دارید؟

به نظر من برکت در کار تولیدی است. من عاشق کارم هستم و سالانه چندین نفر را در زمینه تولید قارچ و سالن داری آموزش می دهم.

درست است که برخی بیان می کنند کار تولیدی در شرایط فعلی سودآوری چندانی ندارد ولی اگر انسان تلاش کند سود لازم را به دست می آورد و خداوند برکت را در زحمت کشیدن و کار تولیدی قرار داده است.

کسانی که می گویند کار نیست دروغ می گویند به قول معروف خواستن توانستن است من قبل از این که وارد این شغل شوم طعم قارچ را هم نچشیده بودم. هیچ آشنایی و تجربه ای در مورد نحوه ساخت قفسه ها نداشتم. حتی وقتی برای آشنایی با نحوه تولید قارچ به برخی سالن ها سر می زدم، اجازه ورود به آن جا را به من نمی دادند.

اوایل کار از کارخانه ای که کمپوست می خریدم فقط یک مشاوره تلفنی مختصر به من می دادند و به همین دلیل دو دوره نتوانستم سودی به دست بیاورم ولی کم کم با تجربه و شرکت در کلاس های بسیج بیشتر با اصول و نحوه تولید قارچ آشنا شدم و توانستم در مدت کوتاهی فعالیت خود را گسترش دهم.

شما به عنوان فردی که تکیه بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی زده اید با چه مشکلات و موانعی مواجه هستید؟

تولیدکنندگان قارچ هیچ صنف و اتحادیه ای ندارند و به همین دلیل در ماه هایی که تولید قارچ زیاد است هیچ نظارتی بر روند قیمت ها و قیمت گذاری ها نیست.

قارچ جزء سبزیجات محسوب می شود و ماندگاری زیادی ندارد و نهایتا یک هفته بیشتر نمی توان آن را با شوک سردخانه نگهداری کرد، بنا بر این حمایت اداره اصناف برای قیمت گذاری و تشکیل صنف اولین تقاضای ما از مسئولان شهرستان است.

به نقل از :خبر ماه

ارسال نظرات
آخرین اخبار