مدیر تعاون روستایی استان یزد خبر داد

فعالیت ۱۰۰ تشکل روستایی، کشاورزی و تولید در یزد

مدیر تعاون روستایی استان یزد از فعالیت ۱۰۰ تشکل روستایی، کشاورزی، تولید و زنان و ۱۲ نظام صنفی تحت نظارت سازمان تعاون روستایی در استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۸۶۶۴۸۳۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: علی جهازیاظهار داشت: در مجموع در سطح استان یزد 100 تشکل روستایی، کشاورزی، تولید و زنان و 12 نظام صنفی کارهای کشاورزی تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان یزد فعالیت می‌کنند.

وی در ارتباط با نوع فعالیت این تعاونیها گفت: 39 شرکت تعاونی روستایی، 37 شرکت تعاونی کشاورزی، 15 شرکت تعاونی تولید، یک شرکت تعاونی روستایی زنان، 3 اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی در شهرستانهای ابرکوه، تفت و یزد، 5 اتحادیه استانی، 11 نظام صنفی شهرستانی و یک نظام صنفی استانی در استان فعالیت دارند.

مدیر تعاون روستایی استان یزد تصریح کرد: شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی و تولید اولین و مقدم ترین هستههای تشریک مساعی، ملموس‌ترین و نزدیکترین مرکز خدمات به روستاییان و بزرگترین شبکه توزیعی و بازرگانی کشور در روستاها بوده و محمل ارزشمندی در راستای اجرای سیاستهای حمایتی و نظارتی دولت در روستا به منظور واگذاری امور به مردم در مسیر استقرار عدالت اجتماعی و ارائه خدمات محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی به منزله اولین محور تشریک مساعی و همدلی مردم با اهداف متعدد توسعه‌ای در سطح روستاها، مطابق با اساسنامه‌ای جامع، دارای وظایف بسیار گسترده‌ای هستند که در صورت توجه به قابلیتها و پتانسیلهایشان می‌توانند نقش مؤثری در توسعه پایدار کشور به ویژه جوامع روستایی ایفا نمایند.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای در سطح روستاها و بخش کشاورزی و نیز کاهش تصدی‌گریهای دولتی زمینههای فعالیت تشکلهای روستایی، کشاورزی، تولید و زنان تمامی مراحل تولید تا مصرف محصولات کشاورزی را در بر می‌گیرد یعنی از صفر تا صد از جمله مصداقهای این فعالیتهای گسترده امور مربوط به تولید محصولات کشاورزی از تولید تا برداشت، تأمین و توزیع مایحتاج مورد نیاز تولید‌کنندگان بخش کشاورزی و روستائیان، بازاریابی و بازرگانی محصولات کشاورزی و غیره است.

وی افزود: تعاونیهای روستایی اصولاً چند منظوره بوده بطوریکه توزیع وامهای معیشتی اعضاء تعاونیها، توزیع سوخت روستاییان، توزیع کودهای شیمیایی و سایر نهادهای کشاورزی نظیر سموم دفع آفات، بذرهای گیاهی، ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی آنها، توزیع کلیه اقلام معیشتی و ضروری اعم از کالاهای یارانه‌ای نظیر برنج، روغن نباتی، قند، شکر، آرد و همچنین خرید محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی از طریق این تعاونیها صورت می‌پذیرد.

وی گفت: از دیگر فعالیتهای این شبکه، خدمات آموزشی بوده و خدمات ماشینی نیز از طریق تأسیس و توسعه مراکز مکانیزاسیون انجام می‌شود، سایر خدماتی که این شبکه در زمینههای فرهنگی- اجتماعی و حل و فصل اختلافات محلی و کمک به دستگاههای اجرایی محل به آن مبادرت می‌ورزد نیز قابل توجه است.

علی جهازی ادامه داد: شرکت تعاونی کشاورزی شرکتی است که از تعدادی کشاورز، دامدار، مرغدار، زنبوردار و غیره تشکیل و کار عمده آن ارائه خدمات کشاورزی در زمینه تولید و توزیع نهادهای کشاورزی و دامی مورد نیاز اعضا است.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای تعاونی تولید نیز علاوه بر ارتقای سطح تولیدات، بالابردن سطح زندگی و رفاه حال اعضا، انجام خدمات به منظور بهبود امور حرفه‌ای اعضا را بر عهده دارند که از آن جمله انجام عملیات جمع‌آوری، نگه‌داری، تبدیل، طبقه‌بندی، بسته‌بندی، حمل و نقل و یا فروش محصول اعضا است.

مدیر تعاون روستایی استان یزد گفت: چنان که مشهود است این فعالیتها تنها بخش کوچکی از وظایف تعریف شده تشکلهای روستایی، کشاورزی و تولید در اساسنامه شرکتها بوده و سازمان تعاون روستایی وظیفه هدایت، حمایت و نظارت این شبکه با فعالیتهای گسترده عنوان شده را بر عهده دارد.

علی جهازی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به مفهوم مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است و باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریتهای عقلایی ومدبرانه، پیش شرط تحقق این مهم است، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگیها و تاکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

وی ادامه داد: برای اینکار، در گام اول باید توانمندسازی آحاد مردم در دستور کار قرارگیرد تا زمینه برای حضور موثر همه افراد در فعالیتهای مولد اقتصادی فراهم شود.

جهازی بیان کرد: مردم‌سازی اقتصادی در بخش کشاورزی و تقویت همکاری میان فعالین بخش به اشکال گوناگونی نظیر شبکه سازی و زنجیره تامین تحقق می‌یابد.

جهازی عنوان کرد: مدتی است که با توجه به شرایط موجود اقتصادی و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تقویت تشکلهای تعاونی روستایی و کشاورزی با هدف نظم‌دهی میان فعالیتهای بخش، مردم‌سازی اقتصادی و بالا بردن سطح پایداری و مقاومت در برابر تحریمها در دست اقدام قرار گرفته است.

مدیرتعاون روستایی استان یزد ادامه داد: در بخش کشاورزی که در ایران پایه اصلی آن مردم و تولید کنندگان هستند نیز از الزامات اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی واگذاری امور بخش کشاورزی از تولید تا مصرف از صفر تا صد به تشکلها و اتحادیهها و تعاونیهای مردمی است که تاکنون با ایجاد و تقویت مشارکت در کشاورزان که همان مردم و اعضای تعاونیها هستند فعالیتهای مشارکتی بسیاری در حوزه تولید و تامین مایحتاج کشورمان صورت گرفته است و تشکلهای بخش کشاورزی با درک اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی در تحقق این مهم نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تشکلهای روستایی و کشاورزی در راستای تامین محصولات و امنیت غذایی، خروج کشور از اقتصاد تک قطبی نفتی و تحقق خود اتکایی، استقلال و همچنین امنیت ملی که از جمله اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی است، نقش آفرین بوده و هستند.

مدیر تعاون روستایی استان یزد با عنایت به معرفی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان موفق‌ترین دستگاه اجرایی در اقدام و عمل به برنامههای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: نقش تشکلهای تعاونی روستایی و کشاورزی و تولید در دستیابی به این موفقیت قابل ملاحظه است.

جهازی تصریح کرد: این تعاونیها به لحاظ ماهیت شبکه‌ای و مستقل بودن از تشکیلات دولتی، دارای پایگاههای ثابت در روستا بوده و با برخورداری از چتر حمایتی، نظارتی و هدایتی دولت و پشتوانه‌ای همچون اعتماد و عضویت مردم، امکانات بالقوه و بالفعل بسیار نیرومندی را درون خود بوجود آورده که در صورت مدیریت صحیح و کارآمد می‌تواند به تحقق اهداف توسعه‌ای در سطح روستاها و بخش کشاورزی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایان توجهی نموده و شکوفائی و پویایی اقتصاد روستا را منجر شود.

جهازی از جمله مصداقهای عملکردی شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی در تحقق شاخصهای اقتصاد مقاومتی را شامل تشکیل زنجیره تامین از تولید تا مصرف در قالب تعاونیهای تخصصی بخش کشاورزی، مشارکت در فعالیت اقتصادی و کاهش تصدی‌گریهای دولت در بخش کشاورزی، افزایش تولید و بالا بردن بهره‌وری تولید بخش کشاورزی، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی در قالب تجهیز واحدهای فنی و تولیدی شرکتهای تعاونی، بازاررسانی و به نوعی تنظیم بازار محصولات کشاورزی دانست.

مدیر تعاون روستایی استان یزد در ارتباط با افزایش تعداد تعاونیهای استان یزد بیان کرد: با عنایت به ظرفیتهای قابل توجه شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی استان و در شرایط موجود مهمترین هدف ما در تعاون روستایی استان ساماندهی تعاونیهای موجود، افزایش و تقویت تعاونیهای تخصصی و تقویت نظامهای بهره برداری و تعاونیهای تولید است.

تسنیم/

ارسال نظرات
آخرین اخبار