حجت الله ایوبی گفت: سلحشور یک مکتب و راه است و امیدوارم راه او ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۶۵۰۰۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، عصر روز گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره مجید مجیدی، علیرضا تابش، محسن یزدی، نادر طالب زاده، محسن مومنی شریف ،حجت الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، حسین زند باف و... برگزارشد.

بنا بر این گزارش رضا میر کریمی دبیر سی و چهارمین جشنوراه فیلم فجر در ابتدای ان مراسم گفت: امروز برای یاد بود یک هنرمند سخت کوش که سال های سال کار کرد و بسیاری از خارج از مرزها می شناختند جمع شده ایم برای من سلحشور با لحظه ای از فیلم "پرواز درشب" به یاد مانده فیلمی که او در آن بازی می کرد.

در این فیلم لحظه ای است که هیچ کس آن را فراموش نمی کنم سکانسی که فرمانده همه نیروهای خود را از دست داده بود و آنها تشنه بودند که رفته بود آب بیاورد این سکانس تشابه با لحظه عاشورا دارد که بسیار تاثیر گذار است.

وی افزود: همه ما می دانیم که سلحشور کار خود را با بازیگری و نویسندگی شروع کرد اما آنچه شاید برای ماندگار شده سریال های زیبایی بود که آن با قصه قرانی شروع کرد این آثار او در نقاط مختلف که جمعیتی از مسلمانان را دارد تاثیر گذاشته است به شخصه شاهد بودم مسلمانان شاخ آفریقا، هند و خاورمیانه تحت تاثیر سریال یوسف و مردان آنجلس بودند این درس بزرگی برایمان بود که چگونه قصه های مشترک ما مسلمانان در قرآن گنجانده شده می تواند فضایی را محیا کند که اتحادمان بیشتر شود.

میرکریمی تصریح کرد: چهره انقلابی سلحشور و پافشاری بر مواضع انقلابی خود و نگاه او به سینمای دینی تا آخرین لحظه ادامه داشت و هنگامی با بیماری روبه رو شد که آماده بود سریال دیگری با موضوع حضرت موسی را بسازد که سال ها روی آن کار کرده بود

من شنیده ام که نتیجه کار رضایت بخش است حیفم آمد در شرایطی که یک جمع بین المللی اینجا هستند و با رویکرد جشنواره فجر که منطقه خودمان را تحت تاثیر قرار داده از یک هنرمند تاثیر گذار یادی نکنیم.

امیدوارم در مسیر اعتقادی خود را با کشورهای همسایه و دنیا از مسیر سینما ارتباط خوبی برقرار کنیم در ادامه این مراسم عبدالعلیم طاهر کارگردانی از کشور عراق درباره تاثیرگذاری سریال یوسف ساخته فرج الله سلحشوردر کشور خودش گفت: من از طریق سریال یوسف با سلحشور آشنا شدم و بدون اغراق باید بگویم بیش از 30 میلیون نفر در عراق این سریال را تماشا کرده اند  به طوری که هرگاه این سریال در شبکه های عراقی پخش می شد مردم از تماشای آن خسته نمی شوند من وقتی خودم را به عنوان یک کارگردان با فرج الله سلحشور مقایسه می کنم او را از خودم بالاتر و بزرگتر می بینم آرزو داشتم در زمان حیات او با وی آشنا می شدم اما همین هم که با سریال او آشنا شدم جای شکر دارد شرکت در این جشنواره و آشنایی من با بصیر سلحشور فرزند او مایه افتخار است و خوشحالم که در اینجا هستم.

سپس جاوید جعفری کارگردانی از کشور هندوستان گفت: من از کشوری می آیم که دو مقوله  با عنوان سینما و مادر در آن مهم هستند تقریبا 200میلیون مسلمان در کشور هند وجود دارد و ما کارهای سلحشور را در شبکه های مسلمان تماشا کردیم.

وی افزود: سریال یوسف و اصحاب کف از جمله سریال هایی بود که ما به تماشای آن نشستیم چیزی که درباره این سریال ها دوست داشتم این بود که سلحشور توانسته بود قصه های قرآنی به صورت کاربردی به نسل جدید انتقال دهد این یک مسئولیت بزرگ است و افتخار می کنم که سریال های او را تماشا کردم.

ایران همیشه در عرضه آموزه های قرآنی و دینی پیش قدم بوده است قطعا جای خالی فرج الله سلحشور احساس می شود و امیدوارم کار سلحشور ادامه پیدا کند برای مردم ایران آرزو می کنم بهترین کارهای خود را به دنیا عرضه کنند.

در ادامه علی ظاهر یک تهیه کننده لبنانی گفت: پیش از اینکه برای صحبت کردن به اینجا بیایم به یک مکالمه خیالی بین حضرت یوسف و حضرت موسی فکر می کردم که حضرت موسی خطاب به یوسف می گفت مردم با تو آشنا شدن اما با من نه .

وی افزود: سلحشور یک کارگردان قرآنی، استاد سینمای دینی و اجتماعی بود قبل از پخش سریال یوسف در شبکه المنار  حدود 10 سال پیش یادم است که بیننده های زیادی داشته و خیابان ها در آن زمان هنگام پخش فیلم خالی می شد.

سریال یوسف مخاطبانی از گروه های مسلمان و مسیحی داشت

وی افزود: سال 2008 در زمان پخش سریال یوسف، سلحشور وبه همراه تعداد عوامل سریال به لبنان رفتند 20 نفر از این گروه به بیروت آمدند و مراسم بزرگداشتی برای او برگزار شد در آن زمان سید حسن نصرالله از حضور سلحشور با خبر شد و از من خواست مقدمات ملاقات با او را فراهم کنم. یادم است سید حسن نصرالله به سلحشور گفت: سریال یوسف را  قبل از پخش از شبکه امنار دیده بودم به طوری که سریال را هر هفته از شبکه های ایرانی ضبط می کردم و برای سید حسن نصرالله می فرستادم.

در ادامه بصیر سلحشور فرزند فرج الله سلحشور گفت: امیدوارم سینمای ایران روز به روز جنبه اصلاح گری نسبت به جامعه خود و جوامع دیگر داشته باشد و آینه ای برای انعکاس آیین خود به دنیا باشد.

وی افزود: امروزه تمام رسانه های دنیا در دست کسانی است که از ما خوششان نمی آید امیدوارم سینمای ما به استانداردهای جهانی و معقول نزدیک شود و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد زیرا من معتقدم ما به لحاظ فیلم سازی می توانیم آنها را شکست دهیم امیدوارم روزی فرا برسد که سینمای جهانی، دینی و فرهنگی داشته باشیم

در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمای گفت: سلحشور به گردن این نظام سینمای دینی و مردم ایران حق بزرگی دارد من هنگامی با سفیر کشورهای اسلامی ملاقات داشتم آنها از من فیلم یوسف را به عنوان هده می خواستند و سریال یوسف بعترین هدیه من سفرا و وزرای کشورهای خارجی بود به طوری که از آنها شنیدم در زمان پخش این سریال خیابان هایشان خالی می شد.

وی افزود: سلحشور به کار خود عشق و ایمان داشت و می دانست می تواند قرآن را به زبان تصویر به دنیا معرفی کند.

خدمت دیگر این بود که جامعه سنتی کشورهای دیگر که با تصویر ساز رابطه ای ندارند با آثار او با تصویر آشنا شدند و نشان داد که می تواند پیام های دینی را با تصویر انتقال داد.

موفقیت سلحشور مثال زدنی است او نمونه یک سینما گر و هنرمند قرآنی یک مکتب و راه است

ایوبی ادامه داد: سلحشور به تربیت جوانانی که در کنار او بودند اهتمام ویژه ای داشت امیدواریم این راه و مکتب ادامه داشته باشد.

وی افزود: امیدوارم پروژه موسی که جزو آرزوی او بود ساخته شود و دوستان کمک کنند تا این پروژه روی زمین نماند البته خبرهای خوبی داریم برای مثال این پروژه در حال نهایی شدن و صداوسیما در حال کمک کردن برای ساخت آن است.

 در ادامه نادر طالب زاده عنوان کرد: منش فرج الله سلحشور قبل از فوت او مشخص بود اما بعد از فوت او با عنایت خداوند مجسم تر شد که او یک شخص عادی نیست امروز حضور او بیشتر احساس می شود و این را باید بگویم که هیچگاه تزلزل در مسیر او دیده نشده سلحشور در جهان اسلام توفیقی پیدا کرد و کشورهای اسلامی استقبال گرمی از او کردند خوشحالم که شاهد تلاش و درخشش او در جامعه اسلامی بوده ام .

وی افزود: صهیونیست ها فیلمی در مورد موسی ساخته اند بسیار تحریف شده است الان سینمای ایران می تواند تهاجم کنم و از هنرمندان جهانی دعوت کند که به کمک بیایند.

در پایان این مراسم حسین زندباف تدوین گر سریال یوسف گفت: افتخار می کنم با فرج الله سلحشور  همکاری داشته و با همکاری با او فکر می کنم برای آخرت خودم پارتی درست کرده ام.

منبع: جام نیوز

ارسال نظرات