در پی اجرایی نشدن مصوبات مجلس صورت گرفت
قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۷ سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تامین بار مالی، این قانون تاکنون توسط دولت اجرایی نشده است.
کد خبر: ۸۶۶۵۰۱۷
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  قناعت رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قزوین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مجلس در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: پیرو این جلسات مهلت قانونی برای اجرای این طرح اوایل آبان ماه پارسال تعیین شده بود که متاسفانه مجدداً این قانون مصوب مجلس اجرا نشد.

وی ادامه داد: از همین رو داوود محمدی نماینده مردم قزوین در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در 28 فروردین ماه تذکر کتبی در اعتراض به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به وزیر بهداشت داد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قزوین خاطرنشان کرد: در پی سلسله نشست های نظام پرستاری قزوین با نمایندگان امروز هم این نظام با داوود محمدی جلسه ای داشت که مطالبات پیشین را پیگیری می کرد.

قناعت گفت: از نماینده منتخب مردم پرسیده شد چنانچه وزیر بهداشت در برابر این تذکر کتبی پاسخگو نباشد اقدام بعدی شما چیست؟ که این نماینده گفت که اگر وزیر بهداشت در اجرای این قانون طفره برود این موضوع از کمیسیون اصل 90 مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده می شود تا علت اجرا نشدن قانون بررسی شود.

 

 

وی تصریح کرد: البته دومین راه پیشنهادی ایشان پیگیری بیشتر و مجدانه سازمان نظام پرستاری کشور از کمیسیون اصل 90 و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که از نخستین اقدام مطرح شده منطقی تر به نظر می‌رسد چون رسیدگی از طریق قوه قضاییه زمان بر و شاید بی‌حاصل باشد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قزوین با بیان اینکه تأکید این نماینده مجلس بر پیگیری جدی‌تر سازمان نظام پرستاری و هیات مدیره‌ها از طریق لینک با نمایندگان حوزه‌هایشان است، افزود: همچنان که کارکنان فولاد با هماهنگی با نمایندگان مجلس توانستند به حقوقشان برسند.

قناعت یادآور شد: از دیگر درخواست های نظام پرستاری قزوین در این جلسه حضور نداشتن سلامت یاران و کمک پرستاران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بود که تهدیدی برای سلامت به‌شمار می‌آید و در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت را علتی بر اختلاف دریافتی کادر پزشکی با غیر پزشکی عنوان کرد که نماینده مجلس شورای اسلامی وعده داد که این موضوعات را از طریق سازمان‌های نظارتی بررسی و رسیدگی می کند.

 آبان سال 93 بود که محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت آزمایشی از آذر 94 در بیمارستان‌های منتخب خبر داد. اما، این وعده هم مثل سایر وعده‌هایی بود که پرستاران فقط از مسئولان وزارت بهداشت شنیدند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری 6 تیر ماه 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اما از آن روز تا کنون، اجرایی شدن این قانون در بایگانی وزارت بهداشت خاک می خورد. در حالی که طرح ها و لوایح زیادی در این سال ها در حوزه سلامت، مصوب و اجرایی شده اند.

بیش از 180 هزار نیروی پرستاری در مراکز درمانی، چشم انتظار اجرای قانونی هستند که باعث خواهد شد انگیزه‌های خدمت در آنها دوچندان افزایش یابد.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری 7 سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تامین بار مالی، این قانون تاکنون اجرایی نشده است.

در 27 مرداد 94، وزیر بهداشت، دستور اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت آزمایشی در چند بیمارستان صادر کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که به دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های سراسر کشور و اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در این بیمارستان ها، مدیریت این بیمارستان ها امکان اجرای طرح حساس و مهم تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت همزمان نداشتند اما در حال حاضر که طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده و استقرار کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تا پایان آبان 94 در بیمارستان ها به اتمام خواهد رسید، در اجرای دستور وزیر بهداشت مقرر شد از آذر 94 ، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در چند بیمارستان به صورت آزمایشی عملیاتی شود. 

آقاجانی گفته بود؛ از آنجایی که تاکنون نمونه اجرا شده این قانون در ایران و یا سایر کشورها وجود نداشته است، ضروری است برای اجرای این قانون مدل اجرایی مناسبی طراحی شود بنابراین براساس دستور ابلاغی وزیر بهداشت مقرر شد این قانون به شکل آزمایشی در چند بیمارستان اجرا شود.

حالا پس از گذشت چندین ماه از آخرین وعده مسئولان وزارت بهداشت، جامعه پرستاری کشور از این وعده ها قطع امید کرده است.

ارسال نظرات