خبرهای داغ:
امسال پایتخت گردشگری جهان اسلام به اصفهان رسید
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
کد خبر: ۸۶۶۵۳۵۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج ، این سازمان که با 57 کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرده که به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور برای انتخاب شهر نمونه گردشگری سازمان همکاری اسلامی، معرفی کنند که شهر اصفهان با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط، مدنظر این سازمان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 معرفی شد.

پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های 2015 و 2016 انتخاب شده بود و جلسه انتخاب شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های 2017 و 2018 در کشور آفریقایی نیجر برگزار شد .

استاندار اصفهان در این باره با بیان اینکه اصفهان تاکنون چهار بار پایتخت ایران بوده است، می گوید:اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، مناره‌های بلند و پل‌های تاریخی است که سابقه تاریخی آن به 5 هزار سال می‌رسد.

رسول زرگرپور در گفتگو با " خبرگزاری بسیج " می افزاید: اصفهان هم‌اکنون پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و قرار است در سال 2017 به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی برگزیده شود.

وی تصریح می کند:انتخاب اصفهان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام فرصت ارزشمندی است که باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم که این اتفاق یک رخداد ملی و فرابخشی است و باید از نگاه‌های بخشی در این ارتباط به جد پرهیز کنیم .

زرگرپور تاکید می کند: امروز سیاست و رویکرد دولت تدبیر و امید نهایت استفاده از توان و ظرفیت بخش غیردولتی است و معتقدیم دولت باید سیاست‌های خود را ابلاغ کرده و بخش خصوصی این سیاستگذاری‌ها را عملی کند .

وی ادامه می دهد: تک تک افرادی که گردشگران با آنها مواجه می‌شوند مانند: رانندگان تاکسی، فروشندگان، مغازه‌داران و ... باید آماده این اتفاق مهم باشند و در نوع برخوردها و استقبال از گردشگران نهایت حسن و دقت را به کار گیرند .

زرگرپور يكي از اصلي‌ترين محورهاي توسعه استان را محور گردشگري دانسته و می افزاید: در سال آينده، اصفهان پايتخت گردشگري اسلامي خواهد شد و امسال نيز به عنوان شهر جهاني صنايع دستي برگزيده شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان در صنعت رتبه نخست را داشته و بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور در این استان قرار گرفته‌ است، اظهارمی کند: این استان همچنین در گردشگری رتبه نخست و در زمینه دانشگاهی رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده است.

شهر موزه اصفهان جزو 10 شهر مطرح دنیا

گردشگری صنعتی پاک و درآمدزا است به طوری که بسیاری از کشورها بدون داشتن منابع و درآمدهای نفتی تنها با تکیه بر این صنعت راه توسعه و پیشرفت سریع را در پیش گرفته‌اند .

در سال ۲۰۰۶ اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام شناخته شد. همچنین این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسید که در نوع خود اتفاقی بسیار مهم و ارزشمند است.

اصفهان هم‌اکنون پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و قرار است در سال 2017به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی برگزیده شود.

رییس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان کسب عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام توسط اصفهان در سال 2017 را فرصت منحصربه‌فرد و حساس دانسته و تاکید می کند:اگر بتوانیم از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم فرصت های گردشگری شهر اصفهان گسترش چشمگیری خواهد یافت.

اصغر آذربایجانی در گفتگو با" خبرگزاری بسیج " ادامه می دهد: یکی از رویکردهای مهم در حوزه توسعه پایدار برای شهر اصفهان ، نگاه ویژه به گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان دارای سابقه تاریخی 5 هزارساله است و تاکنون لقب های زیادی را به واسطه قابلیت هایی که دارد به خود اختصاص داده است ، اظهارمی کند: اصفهان در منظر جهانی با عنوان "نصف جهان" شناخته شده است که با دارابودن 20 هزاراثر تاریخی ارزشمند ، شهر موزه ای جهان ، شهری میراثی و جزو 10 شهر مهم دنیا به شمار می رود.

رییس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند:اصفهان 3 بار در دوران آل بویه ، سلجوقیان و صفویه پایتخت سرزمین کهن ایران بوده است و این شهر دارای ذخایر زیادی در حوزه های تمدن ، علم و دانش می باشد.

وی می گوید: در شهر اصفهان 5 اثر تاریخی ثبت جهانی "یونسکو" شده است که این آثار گوهرهای ارزشمندی در حوزه ی فرهنگ و تمدن اصفهان هستند .

آذربایجانی یکی از رویکردهای مهم برای توسعه پایدار شهر اصفهان را زمینه های گردشگری آن دانسته و اضافه می کند: گردشگری به عنوان رویکردی در جهت استفاده از ظرفیت های حوزه بین الملل خواهد بود.

وی تصریح می کند: انتخاب شهر اصفهان در سال 2017به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی نشان داد که این شهر می تواند در حوزه بین الملل خود را بیشتر نشان دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان می کند: وقتی اصفهان لقب "شهر خلاق صنایع دستی" را دریافت می کند، به این معناست که پتانسیل های بالقوه ای درون آن وجود دارد که می تواند مسیر حرکت خوبی برای خود تدوین کند.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان 9 محور تاریخی – گردشگری وجود دارد ، اظهارمی کند: محور تارخی – مذهبی تخت فولاد یکی از مهمترین محورهای گردشگری است که تاکنون گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است.

آذربایجانی ادامه می دهد: میراث فرهنگی ناملموس این شهر نیز شامل: مکاتب مختلف فلسفه ، هنر ، فرهنگ ، معماری ، ادبی و سنت های قدیمی آن است که به یادگار مانده است؛ البته آنچه مهم است اینکه این عناوین و ظرفیت ها باید بسترساز توسعه گردشگری برای شهر و استان اصفهان باشد.

وی خاطرنشان می کند: اگر نگاه گردشگری اصفهان را در جهت توسعه گردشگری به تبادل فرهنگ هدف گذاری کنیم ، این عناوین می تواند در سال 2017 برای اصفهان ظرفیت ساز باشد و در هر چه بهتر معرفی کردن گنجینه های تمدنی اصفهان مثمر ثمر واقع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: آنچه باید در این میان به آن اذعان داشت اینکه اصفهان در حوزه گردشگری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و بسترهای لازم را آنگونه که شایسته این عناوین است ، ندارد لذا باید در جهت توسعه زیرساخت های گردشگری همچون: ارتقای کمی و کیفی هتل ها ، تقویت حمل و نقل ، صنوف و دیگر زیرساخت های گردشگری گام برداشته و آسیب شناسی لازم انجام شودتا مشکلات فراروی توسعه گردشگری هر چه سریعتر مرتفع گردد.

وی می گوید: ما باید در شهر اصفهان انواع گردشگری شامل گردشگری تفریحی ، تاریخی، پزشکی ، ورزشی ، فرهنگی و هنری را تقویت کنیم .

آذربایجانی ابراز امیدواری می کند به واسطه ی این اتفاق مبارک (انتخاب شهر اصفهان در سال 2017به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی ) در حالی که اصفهان به عنوان "شهر موزه جهان" مطرح است و می تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشد ، بسترهای لازم برای تقویت ، توسعه و هموارشدن مسیر صنعت گردشگری فراهم شود.

صنعت توریسم و گردشگری یکی از پارامترهای توسعه

کسب این عنوان برای اصفهان فرصت مناسبی برای مقابله با پدیده ایران‌هراسی است.

تبلیغات و شناساندن اصفهان نباید تنها به کشورهای اسلامی محدود شود بلکه باید سعی کنیم ایران را در همه کشورها تبلیغ کنیم .

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با " خبرگزاری بسیج " از صنعت توریسم و گردشگری به عنوان یکی از پارامترهای توسعه حال حاضر کشورمان یاد کرده و می گوید: با گزینه‌های دیگری چون توسعه صنعت گردشگری و جلب توجه گردشگران خارجی به نعمت‌ها و داشته‌های خاص کشورمان و نیز جاذبه‌های فرهنگی طبیعی و تاریخی خود می‌توانیم در توسعه کشور و ورود سرمایه و ارز به داخل تاثیرگذار باشیم .

علی قاسمی ادامه می دهد: در شرایطی که در ابعاد دیپلماسی هجمه‌هایی برای ایران‌هراسی وجود دارد، انتخاب اصفهان به عنوان شهر نمونه گردشگری به خودی خود هر گونه تبلیغات منفی علیه ایران را رد می‌کند و ما باید با فراهم کردن شرایط ایده‌آل و مطلوب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پوچ و بی‌اساس بودن پدیده ایران‌هراسی را در عمل نیز به اثبات برسانیم .

وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، آژانس‌های مسافرتی، فضای مجازی، رسانه‌ها و ... را در شناساندن هرچه بیشتر اصفهان بسیار موثر دانسته و می افزاید: همچنین مدیران شهری می‌توانند با سیاست‌های تشویقی و با برگزاری کلاس‌هایی، آموزش‌های لازم چون زبان خارجی، نحوه برخورد تاکسیرانان با میهمانان خارجی و ... داده شود .

این کارشناس گردشگری یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در این مورد را برنامه‌ریزی و توجه مسئولان برای سال 2017 دانسته و تصریح می کند: با توجه به وجود اماکن تاریخی و منحصربه‌فرد این شهر ، با ارائه برنامه زمان‌بندی لازم و هدفمند ، خواهیم توانست این شهر را برای سال 2017 که شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شده، آماده کنیم .

وی اذعان می کند: متاسفانه شواهد عینی نشانگر این است که شهروندان را آنطور که باید با اهمیت قضیه آشنا نکرده‌اند و اکثر مردم اطلاع چندانی از انتخاب اصفهان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2017 ندارند .

به هر حال انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری، اگر چه اتفاق بسیار مبارکی است، اما هنوز گام اول محسوب می‌شودو آنچه مهم است، بهره‌گیری مناسب از این فرصت ارزشمند است .

این انتخاب محصول همراهی مردم و عموم دستگاه‌های مختلف اجرایی است و تحقق اهداف آن نیز، به طور قطع نیازمند همت مشترک بین کلیه دستگاه‌های اجرایی، شهری و استانی است .

ارسال نظرات
پر بیننده ها