مرور اظهارات محمدجواد ظریف و جان کری پس از ملاقات اخیر در نیویورک، از زمینه‌سازی برای تداوم ارتباط و مذاکره با وجود ختم مذاکرات و توافق برجام حکایت می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۵۵۵۶
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸




خبرگزاری بسیج مازندران، رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند که با نهایی شدن توافق، پرونده مذاکره با آمریکا نیز بسته شده و ما مذاکره دیگری با آمریکا نداریم.

اما ظاهراً آمریکایی‌ها مایلند با گروگان گرفتن برجام و منافذ بسیار آن- و با همراهی برخی طرف‌های ایرانی- مسیر ملاقات و مذاکره را ادامه دهند.

جان کری پس از ملاقات 2/5 ساعته با ظریف در سخنانی قابل تأمل گفت: من بسیار خوشحال هستم که با جناب ظریف وزیر امور خارجه امروز دیدار می‌کنم تا بحث‌هایمان را درباره اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ادامه بدهیم. ما اوایل هفته، جلسه‌ای بسیار سازنده داشتیم. ما هنوز هم گفت‌وگوهای زیادی باید انجام بدهیم. ما درباره برخی چالش‌ها تبادل نظر کردیم. ما هر دو تصمیم گرفتیم که به کشورهایمان برویم تا کارهای مهم را انجام بدهیم و حالا بازگشته‌ایم تا آن گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

ظریف هم در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم که با سخنانی که جناب وزیر (جان)کری اظهار داشتند راه دشواری که به علت نگرانی بانک‌ها درباره رویکرد ایالات متحده در خصوص اجرایی شدن تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترک بسته شده باید باز شود. ما همچنان اختلافاتی با ایالات متحده خواهیم داشت. اختلافات ما بسیار جدی و در حیطه‌های مختلف هستند اما ما با هم و با گروه پنج بعلاوه یک تصمیم گرفته‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنیم. و ما می‌خواهیم نشان دهیم گروه پنج بعلاوه یک و ایران توانسته‌اند که مسئله بسیار دشوار و مهمی را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند. من معتقدم که ما باید گام‌های ضروری در این خصوص را برداریم و من امیدوارم که از طریق اقدام عملی جدی، مردم ایران بتوانند منافع ناشی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را مشاهده کنند. ما می‌توانیم با وجود تبعات درازمدت این توافق خیلی مهم به جلو حرکت کنیم.

کری در بخش دیگری از این سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: جناب وزیر خارجه (ظریف) به نکته‌ای اشاره کرد که برای شفاف کردن مسئله‌ای بود که تلاش می‌کنیم به آن بپردازیم. جناب وزیر خارجه درست می‌گوید. اختلافاتی وجود دارد و بدیهی است که برخی از آنها اختلافاتی جدی هستند و این مسائل باید موضوع بحث مذاکرات آینده باشند. اما درک این نکته مهم است که همه بدانند توافق، توافق است و لازم است این مسائل را از هم جدا کنیم حتی در حالی که تلاش می‌کنیم این اختلافها را حل و فصل کنیم. هیچیک از سخنانی که گفته‌ام سبب نمی‌شود تعهد ایالات متحده برای کمک به حل و فصل این اختلافات کاهش یابد و مطمئناً ما به «تلاش در جهت صلح و ثبات در منطقه» ادامه خواهیم داد.

یادآور می‌شود قبل از سفر ظریف به نیویورک و ملاقات با جان‌کری، ولی‌اله سیف رئیس بانک مرکزی به نیویورک رفته و با جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و مذاکره کرده بود که چیزی عاید ایران نکرد.

اخیراً روزنامه آن‌لاین واشنگتن فری‌بیکن برای امکان دیدار روحانی با باراک اوباما فضاسازی تحلیلی کرده بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها