توان کارشناسی دولت از عهده گره‌های اقتصادی برنمی‌آید

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هزارمین روز فعالیت دولت یازدهم، نقدینگی و جمعیت بیکار را به دو بمب ساعتی تشبیه کرد.
کد خبر: ۸۶۶۵۵۶۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷



خبرگزاری بسیج مازندران، در حالی که بالغ بر 30 ماه از فعالیت دولت می‌گذرد، کارشناسان اقتصادی و حتی اقتصاددانانی که سابقا حامی دولت بودند هشدار می‌دهند دولت به قیمت ایجاد رکود و توقف تولید و چرخه اشتغال، به کاهش تورم پرداخت و به رونق اقتصادی کم‌توجهی کرد.

در این شرایط مسعود نیلی مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفته است اقتصاد با دو بمب ساعتی یکی نسبت جمعیت غیرفعال و دیگر نقدینگی روبروست.
به گزارش عصر ایران به نقل از تارنمای ساعت 24، نیلی خاطرنشان می‌کند: این دو بمب ساعتی هنوز فعال نشده‌اند و زمان انفجار را نشان نمی‌دهند. جمعیت غیرفعال ایرانی با عطف به جمعیت شاغلان زندگی می‌کنند و برای اینکه صبر آنها لبریز نشود باید اقدام‌های کوتاه‌مدت انجام داد».

او می‌گوید: اما نقدینگی که بمب دوم است و اگر فعال شود فاجعه درست می‌کند نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت‌تر است.

دکتر نیلی تصریح کرده است: بهبود وضعیت اقتصاد ایران دو پیچیدگی دارد و پیچیدگی نخست ابعاد فنی و کارشناسی کلان اقتصاد است که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود و به سمتی می‌رود که باز کردن و ساده کردن آن از توانایی کارشناسی دولت دور می‌شود.

نکته عجیب در عملکرد دولت این است که دولت پروژه‌های مهم و رونق‌آفرینی نظیر مسکن مهر را که چند صد شاخه صنعتی را در زیر شاخه‌ها تغذیه می‌کرد، متوقف کرد! این بهانه که نقدینگی و تورم را مهار کند اما هم‌اکنون نقدینگی از 430 هزار میلیارد تومان به، 1100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار