اساساً كار و اشتغال در بينش توحيدي اسلام، يك ارزش شمرده ميشود و تلاش بيشتر در كارهاي دنيوي و اخروي، زمينة سعادت و رستگاري افراد را در دنيا و آخرت فراهم ميكند
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان: مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ثارالله استان کرمان در افتتاحیه همایش ابلاغ برنامه های سال 95 در زمینه وجدان کاری برگرفته از آیات و روایات بحث وسخنرانی نمودند.حجت الاسلام و المسلمین محسن زاده در جمع پایوران وبسیجیان رده های نمایندگی سپاه استان فرمودند:وجدان كاري عاملي است كه سبب ميشود فرد بدون وجود هيچ كنترل خارجي و فيزيكي و به انگيزة دروني، از هيچ كوششي براي انجام خوب و درست كاري كه بر عهدة او گذاشته شده است، فروگذارنکند.
راهكارهاي نهادينهسازي وجدان كاري بايد اموري باشد كه باعث تغيير نگرش فرد نسبتبه كار و مسئوليت خود در سازمان شود.
نگرش داراي سه بعد شناختي، عاطفي و رفتاري ميباشد.
وی بیان داشت :منظور از راهكارهاي شناختي، اموري است كه باعث تقويت باورهاي اساسي مرتبط با وجدان كاري در افراد ميشود.
اين باورها عبارتاند از:
توجه دادن به امانت الهي بودن همه امكانات و فرصتها
همة امكانات و فرصتهاي موجود، امانت الهياند و انسان بهعنوان خليفه و امين خداوند بايد به آن همچون امانت الهي بنگرد و از آن در موارد تعيينشده و مشروع بهرهبرداري كند.
بر ابن اساس اولاً خداوند فرصت حمل امانت الهي را براي همة موجودات فراهم كرد؛ ثانياً از ميان همة آنها، تنها انسان بود كه به پذيرش چنين بار گراني تن داد. از اين آيه استفاده ميشود كه خداوند به همة انسانها اين فرصت را بهطور برابر عطا كرده است تا با اختيار خود امانت الهي را بپذيرند.
بنابراين، امكانات، نعمتها و فرصتهاي موجود، همگي بسان امانت در دست تكتك افراد انسان قرار دارند و همگي پذيرفتهاند كه جز در موارد مرضي خداوند از آنها استفاده نكنند.
ایشان افزودند:
با توجه به تعريفي كه براي وجدان كاري ارائه شد، ميتوان چنين تحليل كرد كه وجدان كاري در صورتي محقق ميشود كه با دقت انجام شود؛ يعني وجدان كاري، صرف انجام كار نيست؛ بلكه انجام كار از روي آگاهي و دقت است.
اميرالمؤمنين(ع) آگاهيبخشي به مردم را يكي از وظايف عمدة مدير ميداند: «اي مردم! مرا بر شما و شما را بر من حقي واجب شده است. حق شما بر من آنكه از خيرخواهي شما دريغ نورزم و بيتالمال را ميان شما عادلانه تقسيم كنم و شما را آموزش دهم تا بيسواد و نادان نباشيد و شما را تربيت كنم تا راه و رسم زندگي را بدانيد» (نهجالبلاغه، خطبه 34
حجت الاسلام محسن زاده در زمینه ايجاد باور به عبادت بودن كار به این مطلب اشاره فرمومدند که:
اساساً كار و اشتغال در بينش توحيدي اسلام، يك ارزش شمرده ميشود و تلاش بيشتر در كارهاي دنيوي و اخروي، زمينة سعادت و رستگاري افراد را در دنيا و آخرت فراهم ميكند و آنان را تا درجة جهادگران در راه خداوند بالا ميبرد. رسول اكرم(ص) ميفرمايد:"الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله "
البته جهاد بودن كار و تلاش، منوط به رعايت الزامات خاص است؛ از جمله اينكه كار بايد بهصورت دقيق و جامع و كامل انجام شود؛ چنانكه در اين زمينه از پيامبر(ص) چنين نقل شده است: هرگاه كاري را انجام ميدهيد، آنرا بهصورت نيك و كامل و جامع به انجام رسانيد؛ چراكه كارها به تمام شدن آنها، و اعمال به پايانهاي درست و كامل آنها تعريف ميشوند
علاوه بر اين، متعلق كار هم نبايد يك عمل نامشروع باشد. مباحث مكاسب محرمه در فقه، بيانگر اينگونه شرايط اند. به لحاظ فقهي، كارهايي كه موجب ضرر به جامعه شود، همانند توليد شراب، كسب معاش از طريق ربا، احتكار و توليد كالا و خدمات نامرغوب، حرام شمرده شده استپ
سخنران این همایش در بخشی از صحبت های خود خاطرنشان کردند که يكي از راهكارهاي مهم نهادينهسازي وجدان كاري بر اساس آيات قرآن، استفاده از تشويق و تنبيه مناسب است. بر اساس اين آيات، تنوع تنبيه و تشويق، هم بايد در مورد خود اعمال لحاظ شود و هم نسبتبه انجامدهندگان آنها که آيات بسياري از قرآن كريم بر اين مطلب دلالت دارند؛
در پایان حاج آقا محسن زاده با شرح راهکارهای گرایشی در ایجاد وجدان کاری مطالب مفید و ارزشمندی را بیان داشتند.
گفتنی است اختتامیه این همایش امروز عصربرگزار می شود.
راهكارهاي نهادينهسازي وجدان كاري بايد اموري باشد كه باعث تغيير نگرش فرد نسبتبه كار و مسئوليت خود در سازمان شود.
نگرش داراي سه بعد شناختي، عاطفي و رفتاري ميباشد.
وی بیان داشت :منظور از راهكارهاي شناختي، اموري است كه باعث تقويت باورهاي اساسي مرتبط با وجدان كاري در افراد ميشود.
اين باورها عبارتاند از:
توجه دادن به امانت الهي بودن همه امكانات و فرصتها
همة امكانات و فرصتهاي موجود، امانت الهياند و انسان بهعنوان خليفه و امين خداوند بايد به آن همچون امانت الهي بنگرد و از آن در موارد تعيينشده و مشروع بهرهبرداري كند.
بر ابن اساس اولاً خداوند فرصت حمل امانت الهي را براي همة موجودات فراهم كرد؛ ثانياً از ميان همة آنها، تنها انسان بود كه به پذيرش چنين بار گراني تن داد. از اين آيه استفاده ميشود كه خداوند به همة انسانها اين فرصت را بهطور برابر عطا كرده است تا با اختيار خود امانت الهي را بپذيرند.
بنابراين، امكانات، نعمتها و فرصتهاي موجود، همگي بسان امانت در دست تكتك افراد انسان قرار دارند و همگي پذيرفتهاند كه جز در موارد مرضي خداوند از آنها استفاده نكنند.
ایشان افزودند:
با توجه به تعريفي كه براي وجدان كاري ارائه شد، ميتوان چنين تحليل كرد كه وجدان كاري در صورتي محقق ميشود كه با دقت انجام شود؛ يعني وجدان كاري، صرف انجام كار نيست؛ بلكه انجام كار از روي آگاهي و دقت است.
اميرالمؤمنين(ع) آگاهيبخشي به مردم را يكي از وظايف عمدة مدير ميداند: «اي مردم! مرا بر شما و شما را بر من حقي واجب شده است. حق شما بر من آنكه از خيرخواهي شما دريغ نورزم و بيتالمال را ميان شما عادلانه تقسيم كنم و شما را آموزش دهم تا بيسواد و نادان نباشيد و شما را تربيت كنم تا راه و رسم زندگي را بدانيد» (نهجالبلاغه، خطبه 34
حجت الاسلام محسن زاده در زمینه ايجاد باور به عبادت بودن كار به این مطلب اشاره فرمومدند که:
اساساً كار و اشتغال در بينش توحيدي اسلام، يك ارزش شمرده ميشود و تلاش بيشتر در كارهاي دنيوي و اخروي، زمينة سعادت و رستگاري افراد را در دنيا و آخرت فراهم ميكند و آنان را تا درجة جهادگران در راه خداوند بالا ميبرد. رسول اكرم(ص) ميفرمايد:"الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله "
البته جهاد بودن كار و تلاش، منوط به رعايت الزامات خاص است؛ از جمله اينكه كار بايد بهصورت دقيق و جامع و كامل انجام شود؛ چنانكه در اين زمينه از پيامبر(ص) چنين نقل شده است: هرگاه كاري را انجام ميدهيد، آنرا بهصورت نيك و كامل و جامع به انجام رسانيد؛ چراكه كارها به تمام شدن آنها، و اعمال به پايانهاي درست و كامل آنها تعريف ميشوند
علاوه بر اين، متعلق كار هم نبايد يك عمل نامشروع باشد. مباحث مكاسب محرمه در فقه، بيانگر اينگونه شرايط اند. به لحاظ فقهي، كارهايي كه موجب ضرر به جامعه شود، همانند توليد شراب، كسب معاش از طريق ربا، احتكار و توليد كالا و خدمات نامرغوب، حرام شمرده شده استپ
سخنران این همایش در بخشی از صحبت های خود خاطرنشان کردند که يكي از راهكارهاي مهم نهادينهسازي وجدان كاري بر اساس آيات قرآن، استفاده از تشويق و تنبيه مناسب است. بر اساس اين آيات، تنوع تنبيه و تشويق، هم بايد در مورد خود اعمال لحاظ شود و هم نسبتبه انجامدهندگان آنها که آيات بسياري از قرآن كريم بر اين مطلب دلالت دارند؛
در پایان حاج آقا محسن زاده با شرح راهکارهای گرایشی در ایجاد وجدان کاری مطالب مفید و ارزشمندی را بیان داشتند.
گفتنی است اختتامیه این همایش امروز عصربرگزار می شود.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار