مدت کوتاهی است که طرح افزایش وام ازدواج از سه میلیون به ده میلیون تومان در مجلس با موافقت نمایندگان مجلس همراه بوده است و همه منتظر عملیاتی شده این موضوع هستند اما برخی از مسئولین بجای کمک به اجرایی شدن آن درمقابل آن ایستادگی می کنند.
کد خبر: ۸۶۶۵۹۶۱
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، در دین مبین اسلام به ازدواج جوانان توصیه های فراوانی شده است تا جایی که احادیث و روایت های بسیاری از پیامبر اسلام و همچنین امامان به جا مانده است. از طرفی در شرایط امروز باید برای ازدواج جوانان اهمیت ویژه ای قائل شد چرا که آمارهای ارائه شده از تعداد جوانان در سن ازدواج بسیار نگران کننده است.

آمارها نشان می دهد که در کشور ما 12 میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج وجود دارد که 4 میلیون نفر آنها بالای 28 سال سن دارند که این موضوع برای نظام اسلامی که در آن به مسئله ازدواج بسیار اهمیت داده شده است جلوه زشتی را دارد.

با توجه به این آمارها و نگرانی های موجود چندی پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن زوج های جوان می توانند 10 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند، غلامرضا مصباحی مقدم یکی از کسانی است که به عنوان طراح این پیشنهاد و مدافع آن می گوید:در سال 89 تعداد 900 هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال 94 به 680 هزار مورد کاهش یافته است.

وی در ادامه به محل پرداخت وام پیش بینی شده اشاره می کند و ادامه می دهد: طبق آمار بانک مرکزی ، 102 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که 36 هزار میلیارد تومان آن پس انداز و 62 هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است.بنابر این می توان از این محل وام ازدواج جوانان را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان ارتقاء داد.

بلافاصله این پیشنهاد در بین جوانان کشور شور خاصی را به راه انداخت که حداقل می توانند با این 10میلیون وام، بیشتر لوازم خانه را آنگونه که خود میخواهند بخرند چرا که در پرداخت وام کالا که بعد از چندین ماه بالاخره عملیاتی شد و بانک ها شروع به پرداخت آن نمودند، حرف و حدیث فراوانی وجود دارد.

بنابراین بعد از اعلام این موضوع در مجلس برخی از افراد در نحوه و نوع پرداخت آن اعلام نظر کردند و در کل پرداخت آن را غیر ممکن اعلام کردند با توجه به این موضوع ناصر صبحی مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان گفت: پرداخت هرگونه تسهیلات برای ترغیب جوانان به ازدواج امری پسندیده است مشروط به آنکه عملی باشد.

مدیرکل دفترازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: معتقدم قبل از هر اقدامی در افزایش وام ازدواج،باید اهداف مشخص شود و راهکارهای عملی رسیدن به آننیز دقیقا بررسی و شناسایی شود، در غیر این صورت انتطارات بالا می رود و مشکلی هم از جوانان حل نمی شود.

در عین حال همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها معتقد است که افزایش سه برابری وام ازدواج در بودجه ۱۳۹۵، با توجه به منابع محدود قرض‌الحسنه بانک‌ها نمی‌تواند عملیاتی شود، چرا که در این حالت توان پرداخت کاهش یافته و عادلانه نیست که در صف انتظار این تسهیلات تعدادی از دریافت آن محروم شوند، مگر راهکار دیگری برای آن اندیشید.

حال با توجه به این تفاصیر تنها این سوال را باید از مسئولانی که مخالف این طرح هستند پرسید که چطور می توان و می شود وام 25میلیونی خرید خودرو را پراخت کرد، اما 10میلیون وام ازدواج که تا حدودی از مشکلات جامعه را هموار می کند را نمی توان پرداخت کرد؟ چرا برخی از افراد به جای چاره اندیشی و هموار کردن راه این طرح، در مقابل آن می ایستند و با اجرایی شدن آن مخالفت می کنند؟

بنابراین باید یادآور شد که چه زوج های جوانی که با این مصوبه مجلس خوشحال شده اند و منتظر دریافت آن هستند و هر روز اخبار رسانه های را دنبال می کنند تا خبری امید بخش از آن داده شود،امیدواریم مسئولان در هموار کردن پراخت این وام به زوج های جوان کشور مان تمام تلاش خود را کنند.

ارسال نظرات