خبرهای داغ:
فرانسه که تلاش می کند مشکلات اقتصادی خود را با فروش و صادرات تجهیزات و جنگ افزار کاهش دهد و در این راستا قراردادهای همکاری نظامی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و استرالیا را در راس قرار داده است.
کد خبر: ۸۶۶۶۱۱۳
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از یورو نیوز، گروه صنعتی متخصص در انرژی و دفاع دریایی فرانسه در رقابت با آلمان و ژاپن، برنده مناقصه ساخت نسل جدید زیردریایی در استرالیا شده است.

بنابر این گزارش،"مالکوم ترنبول"، نخست وزیر استرالیا گفت: این مناقصه که یکی از پرسودترین قراردادهای دفاعی جهان محسوب می شود، گفت: این زیردریایی ها، پیچیده ترین زیردریایی ها خواهد بود که در جهان ساخته شده است و آنها اینجا در استرالیا با ایجاد شغل برای استرالیایی ها، با سبک استرالیایی و متخصصان استرالیایی ساخته خواهد شد و این پروژه امنیت آینده ما و سیاست هایی که پیش خواهیم گرفت را تضمین می کند.

بر اساس این قرارداد فرانسه ۱۲ زیردریایی نسل جدید را در آدلاید در جنوب استرالیا تولید خواهد کرد. مبلغ این قرارداد ۴۳ میلیارد دلار (۳۴ میلیارد یورو) گزارش شده است و دولت استرالیا و فرانسه می گویند این قرارداد هزاران شغل در دو کشور ایجاد می کند.

شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن و کاوازاکی نخستین کاندیدا برای این قرارداد بودند اما بی تجربگی در معاملات دفاع جهانی و بی میلی اولیه برای تولید زیردریایی در استرالیا باعث شکست آنها در این رقابت شد که ضربه سنگینی برای صنایع نوپای دفاعی ژاپن به حساب می آید.

بنابر این گزارش، استرالیا با افزایش بودجه دفاعی خود در پی حفاظت از منافع استراتژیک و تجاری خود در آسیا و اقیانوسیه است در این منطقه، ایالات متحده آمریکا و متحدانش با قدرت نوظهوری چون چین دست و پنجه نرم می کنند. وزیر دفاع استرالیا گفته است که این زیردریایی ها بخش مهمی از ظرفیت نیروهای دریایی این کشور تا ۲۰۶۰ میلادی و پس از آن خواهد بود.

فرانسه در جستجوی جای پا در خاورمیانه

به گفته کارشناسان، فرانسه در چند سال اخیر تلاش گسترده ای را برای گسترش جای پای خود در خلیج فارس بویژه کشورهای حاشیه جنوبی این حوزه صورت داده است.

 سیاست "پاریس" در این حوزه ژئو استراتژیک را می توان در یک کلام سیاست عملگرایانه ومبتنی بر دادن امتیازات سیاسی در مقابل گرفتن امتیازات مالی و اقتصادی نامید.

به عبارت دیگر فرانسوی ها که اکنون دغدغه های فراوانی در زمینه اقتصادی دارند و با مسائلی مانند بیکاری گسترده، کسری بودجه ،کاهش رشد اقتصادی و نیز فشارهای فزاینده اتحادیه اروپا برای کاهش کسری بودجه به 3 درصد تولید ناخالص داخلی مواجه هستند، اکنون چاره را در این می بینند که برای بهبود اوضاع اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش صادرات خود، بر منطقه ثروتمندی بنام خلیج فارس تمرکز نمایند تادر چارچوب یک معامله سیاسی –اقتصادی ضمن اجابت درخواست های سیاسی حکام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ،به امتیازات بزرگی از لحاظ فروش تسلیحات و نیز انعقاد قراردادهای پر سود تجاری ، صنعتی با کشورهایی مانند قطر و عربستان سعودی دست یابد.

اهداف اصلی مقامات فرانسه با انجام سفرهای زیاد به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و از جمله سال گذشته فرانسوا اولاند به قطر، انعقاد قرارداد فروش جنگنده رافال به این کشور بود. قراردادتسلیحاتی فرانسه و قطر پس از ماه ها مذاکره امضا شد و شامل سفارش قطعی ساخت 24 فروند جنگنده رافال به شرکت فرانسوی "داسو" و امکان سفارش ساخت 12 فروند جنگنده است.ارزش قرارداد مذکور بالغ بر 6 میلیارد و 300 میلیون یورو(حدود 7 میلیارد دلار) برآورد شده است.

توجه راهبردی منطقه ای پاریس


فرانسوا اولاند امضای این قرارداد را نشانه توجه قطر به راهبرد منطقه ای فرانسه از جمله موضع آن نسبت به برخی کشورهای منطقه دانست. وی خرید این جنگنده‌ها از فرانسه را یک "انتخاب خوب" از سوی قطر دانسته که می‌تواند بعدا توسط عربستان سعودی نیز تکرار شود.

قطر تلاش کرده در سال های اخیر نقش پر رنگی را در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا ایفا نماید واز همین رو مبادرت به خرید مقادیر زیادی از انواع تسلیحات هوایی ، دریایی و زمینی و موشکی کرده است . با توجه به مراوادات نظامی و تسلیحاتی قطر و فرانسه در سالهای گذشته ، اکنون مقامات فرانسوی از این فرصت استفاده کرده و تلاش می کنند که انواع تسلیحات فرانسوی را به قطر در ازای دادن امتیازات سیاسی بفروشند.

در این میان فروش جنگنده های رافال که در سال های گذشته در بازارهای صادراتی موقعیت نامطلوبی داشته است برای پاریس از اهمیت زیادی برخوردار است. بهمین دلیل است که اولاند رئیس جمهور فرانسه شخصا برای امضای قرارداد فروش این جنگنده ها به دوحه سفر کرد.

در عین حال مقامات دولت سوسیالیست فرانسه که اکنون بدلیل ناکامی های سیاسی و اقتصادی خود در فرانسه از محبوبیت اندکی برخوردارند ، امیدوارند که با فروش این هواپیماها به رونق اقتصادی فرانسه و کاهش شمار بیکاران این کشور کمک کنند.

در سالهای اخیر با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی فرانسه و بویژه افزایش شمار بیکاران، دولت سوسیالیست فرانسه در صدد افزایش صادرات این کشور برآمده است .در این میان افزایش صادرات اقلام نظامی با توجه به صنایع نظامی گسترده فرانسه مورد توجه دولتمردان این کشور قرار دارد.به همین جهت وزارت دفاع این کشور برای عقد قراردادهای تسلیحاتی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده است.

بازار تسلیحاتی خاورمیانه برای فرانسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .با این همه با به میدان آمدن برخی رقبای قدرتمند، اکنون فرانسه باید برای فروش تجهیزات نظامی خود با کشور هایی مانند آمریکا ، انگلیس ، آلمان ، روسیه و دیگر کشور ها رقابت نماید.

فرانسوی ها چند سال است برای فروش جنگنده رافال در بازارهای خلیج فارس تلاش کرده اند که اکنون موفق به انجام یک معامله چند میلیارد یورویی با قطر برای فروش این هواپیماها شده اند.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از بزرگترین بازارهای تسلیحاتی در سطح جهان محسوب شده و شرکتهای تسلیحاتی غربی بویژه شرکتهای آمریکایی ، انگلیسی ، آلمانی و فرانسوی سالیانه میلیاردها دلار انواع تسلیحات به این کشورها می فروشند که البته کارآیی این تسلیحات برای این کشورها کاملا مورد تردید است، ضمن اینکه فروش این تسلیحات پیچیده بدون انتقال تکنولوژی صورت می گیرد و کشورهای عرب خریداراین سلاح ها , عملا بدون یاری مستشاران غربی قادر به استفاده از این تسلیحات نیستند.

باتوجه به تحولات یمن، لیبی و ادامه جنگ داخلی در سوریه و عراق، می توان گفت غرب درکنار برجسته سازی تهدید داعش و اعلام ادامه حیات آن در آینده سعی در ایجاد رقابت برای فروش سلاح به کشورهای دیگر دارد.

یکی از دلایل اصلی افزایش حضور فرانسه در خاورمیانه فروش بیشتر تسلیحات به کشورهای عربی بویژه اعراب حاشیه خلیج فارس است و قدرت های غربی همواره با دامن زدن به پدیده" ایران هراسی"تلاش کرده اند تا ایران را به عنوان یک تهدید بالقوه برای کشورهای عربی توصیف کنند تا از این طریق آنها را متقاعد به خرید تسلیحات بیشتری نمایند.

پاریس نیز همگام با واشنگتن این سیاست را دنبال می کند، بویژه اینکه افزایش "ایران هراسی" رابطه مستقیمی با افزایش فروش تسلیحات در این حوزه "پراهمیت" جهانی دارد.روابط نزدیک فرانسه باکشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دوره ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی رئیس جمهورقبلی آغاز شد و در دوره اولاند نیزادامه یافته است. در این راستا و برای بر آوردن خواسته این کشورها بویژه عربستان ، فرانسه در گفت‌وگوهای هسته ای ایران با گروه 1+5 همواره موضع سختی در برابر ایران داشته است.

شواهد حاکی از آن است که پیوندهای سنتی فرانسه با خاورمیانه و استفاده از خلاء ناشی از رکود در سیاست خارجی آمریکا در منطقه سبب شده تا بار دیگر فرانسه در پی نقش آفرینی بیشتر در این منطقه حساس جهان برآید. از سال 2012 یعنی زمان به قدرت رسیدن فرانسوا اولاند، فرانسه رویکرد جدیدی را در خاورمیانه آغاز کرده که قرارداد تسلیحاتی فرانسه و قطر برای فروش جنگنده های رافال از نتایج این رویکرد محسوب می شود.

این کارشناسان معتقدند که نزدیک شدن پاریس به کشورهای سنی متخاصم با ایران شیعه در خلیج (فارس)‌ ، هر چند با قراردادهای پرسود تسلیحاتی و مشارکت های راهبردی همراه است، اما خطراتی را نیز در صحنه بین المللی و سیاست داخلی فرانسه در پی خواهد داشت.

دیوید باتر، از مؤسسه سلطنتی مطالعات بین‌المللی، موسوم به اندیشکده چاتم‌هاوس اظهار داشت مخاطره ای که در سیاست نزدیکی فرانسه به کشورهای متخاصم با ایران وجود دارد، این است که در صورت وخامت روابط میان عربستان سعودی و ایران، پاریس مجبور شود جانب عربستان را بگیرد.

فروش تسلیحات فرانسه در سال 2015 از مرز 15 میلیارد یورو گذشته است. این در حالی است که این کشور در سال 2014، تنها هشت میلیارد و 100 میلیون یورو سلاح و تجهیزات نظامی فروخته است. اینک مصر، هند و امارات عربی متحده خریداران جدید فرانسه را تشکیل می دهند.

به هر روی تلاش دولتمردان فرانسه برای فروش تجیهزات نظامی به دیگر کشورها برای کاهش مشکلات اقتصادی و رفع بیکاری به شدت دنبال می شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها