شکست طرح سناتور کاتن در مانع تراشی در مسیر خرید آب سنگین ایران از سوی دولت آمریکا

دموکرات‌های سنای آمریکا پذیرش اصلاحیه‌ای که موجب می‌شد بر اساس آن دولت آمریکا قادر به اجرای یکی از تعهدهایش در برجام نباشد را متوقف نمودند.
کد خبر: ۸۶۶۶۵۴۴
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج  نبرد در مسیر اجرای برجام در صحن سنای آمریکا (چهارشنبه) با اقدام دموکرات‌ها در متوقف نمودن متمم قانونی که جمهوری خواهان  از دولت اوباما درخواست می‌نمودند خرید آّب سنگین از ایران را متوقف نماید، شدت یافت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» ، دموکرات‌ها و چهار نماینده جمهوریخواه با همدیگر با رای 50 در برابر 46 لایحه بودجه مالی انرژی سال 2017 را متوقف نمودند تا بدین وسیله سناتور «تام کاتن» جمهوریخواه را از اقدام‌هایش در اصلاح متمم قانون باز دارند.

این در حالی است که دولت باراک اوباما نیز به کنگره هشدار داده بود که به شدت مخالف هرگونه اقدامی در مانع شدن از طرح برنامه ریزی شده خرید آب سنگین ایران به ارزش 8.6 میلیون دلار است. آب سنگین  جزیی بدون رادیو اکتیو است که در ساخت سلاح هسته‌ای و انرژی اتمی بکار می‌برد.

تام کاتن در این زمینه گفته بود :«می‌خواهم اطمینان یابم مالیات دهندگان آمریکا کمک مالی به جز حیاتی صنعت هسته‌ای ایران نمی‌دهند و باید اضافه کنم ما ملزم به انجام آن بر اساس توافق هسته‌ای با ایران نیستیم.»

کاتن گفته بود ، اوباما تلاش می‌کند از توافق هسته‌ای محافظت کند و ما نباید با خرید پی در پی مواد هسته‌ای ایران، بیش از این در زمینه غنی‌سازی به این کشور کمک مالی دهیم.

سخنگوی کاخ سفید نیز خرید آب سنگین از ایران را طبق مجوز و نیز در چارچوب عمل کردن ایران به تعهدات برجام  عنوان کرده بود.
ارسال نظرات