با توجه به آغاز فصل گرما و شیوع بیماری‌های ویروسی و میکروبی، همه کودکان و شیرخواران مبتلا به اسهال می‌بایست توسط پزشک از شدت کم آبی و سابقه بیماری بررسی شوند و درمان آنان سریع صورت گیرد.
کد خبر: ۸۶۶۶۶۳۹
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، با وجود گسترش روز افزون علم و پیشرفت‌های علمی و پزشکی بسیار زمینه درمان بیماری اسهال، هنوز در ۳۰ درصد موارد نمی‌توان دلیل اسهال خصوصاً در شیرخواران و کودکان را مشخص کرد، اما همه کودکان مبتلا به اسهال می‌بایست توسط پزشک از شدت کم آبی و سابقه بیماری بررسی شوند و درمان سریع در آنان صورت گیرد.

در این زمینه با دکتر محمود جهانشاهی، داروساز و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

 

وی در این‌باره گفت: مهم‌ترین بخش درمان اسهال تامین مایعات و املاح بدن است، زیرا در صورتی که آب از دست رفته جایگزین نشود بدن دچار کم آبی و عارضه‌های آن همچون آسیب کلیه می‌شود.

 

ضرورت استفاده از سرم خوراکی در درمان اسهال

جهانشاهی، در ادامه با بیان اینکه کمبود املاح بدن همچون کاهش نمک باعث تشنج می‌شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از کم آبی می‌بایست حتماً از مایعات مناسب همچون سرم خوراکی استفاده کرد.

 

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: برای این منظور می‌بایست یک بسته سرم خوراکی را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل می‌کنیم و داخل یخچال بگذاریم که به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قابل نگه داری است؛ در کودکانی که استفراغ دارند سرم خوراکی را کم کم می‌دهیم که برای مدت ۴ ساعت بجز سرم خوراکی چیز دیگری به کودک نباید داد، همچنین پس از گذشت ۴ ساعت در صورت عدم استفراغ از مایعات دیگر مثل شیر مادر استفاده شود.

 

جهانشاهی، تاکید کرد: توصیه می‌شود تا زمانی که اسهال ادامه دارد سرم خوراکی به میزان ۱۰ سی سی به ازای هر کیلو از وزن بدن استفاده شود؛ به عنوان مثال برای کودک با وزن ۱۰ کیلوگرم میزان مورد نیاز سرم خوراکی با هر بار اسهال حدود ۱۰۰ سی سی است.

 

تغذیه در زمان اسهال

این دکتر داروساز، در ادامه با بیان اینکه در شیر خواران که شیر مادر می‌خورند بهترین غذا شیر مادر است و در صورت کنترل استفراغ هر چه سریع‌تر به نوزاد داده شود بهتر است، ادامه داد:  استفاده از سوپ ساده، ماست، دوغ، کته ساده، موز، آب و چای کمرنگ توصیه می‌شود؛ اما مصرف نوشابه، آبمیوه، کمپوت و غذای چرب توصیه نمی‌شود.

 

پژوهشگر طب سنتی رژیم غذایی مناسب را در این نوع از اسهال مهم عنوان کرد و گفت: با توجه به تحلیل آب بدن، تأمین مایعات باید از طریق خوردن غذاهایی همچون پودر «او آر اس» که میزان مصرفش بسته به سن و وزن کودک متفاوت است، لعاب برنج، آب میوه‌های کم شیرین صورت گیرد.

 

جهانشاهی، اظهار کرد: در اسهال‌های ویروسی مصرف آنتی بیوتیک لازم نیست و استفاده از دارو‌هایی که جلوی اسهال را بگیرد نیز توصیه نمی‌شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: لازم به ذکر است که استفاده از زینک سولفات در درمان اسهال مفید است و به والدینتوصیه می‌کنیم که اسهال در کودکان را جدی بگیرند و در اولین فرصت به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنند.

 

آغاز فصل گرما و افزایش بیماری‌ها در خوزستان

به گزارش خبرنگار سینا، رطوبت بالای ۸۰ درصد، برای دومین روز متوالی آسمان برخی از شهرهای استان خوزستان را فرا گرفت، که این گرما ورطوبت زمینه‌ساز بروز برخی از بیماری‌ها است.

 

بیشترین میزان رطوبت ثبت شده در استان خوزستان مربوط به ماهشهر با ۸۳ درصد است و پس از آن هندیجان با۸۲، اهواز و شادگان با ۷۵، بهبهان با ۷۴ و دزفول با ۶۸ درصد رطوبت نسبی در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

کارشناسان دلیل پدیده شرجی و رطوبت را جنوبی شدن جریانات جوی و نفوذ رطوبت از روی خلیج فارس اعلام کرده‌اند.

 

پرهیز از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها

دکترشکراله سلمان‌زاده، رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به افزایش بیماری‌ها با بالا رفتن دما در استان خوزستان گفت: با توجه به شرایط آب و هوا، موارد اسهال و بیماری‌های روده‌ای در استان افزایش خواهد یافت که بیشترین دلیل ابتلا به این بیماری‌ها آب و مواد غذایی است.

 

سلمان‌زاده، با بیان اینکه مصرف سبزیجات در فصل گرما چالش برانگیز است، گفت: سبزیجات باید به شکل صحیح سالم سازی شوند، حذف هر کدام از مراحل سالم سازی این مواد ممکن است باعث ایجاد بیماری ایجاد شود.

 

وی افزود: تا حد امکان مردم در رستوران‌ها از مصرف سالاد و سبزیجات خودداری کنند و مصرف لیمو همراه با غذا را برای از بین بردن میکروب‌ها فراموش نکنند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: شهروندان بیماری‌های اسهالی و روده‌ای را که در فصل گرما به ویژه در تابستان شایع‌تر است را جدی بگیرند و در صورت مشاهده هر گونه بیماری روده‌ای به پزشک مراجعه کنند.

 

اسهال و استفراغ شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما

سلمان‌زاده در ادامه با بیان اینکه اسهال و استفراغ از شایع‌ترین بیماری‌های تابستانی در کودکان است، افزود: عفونت ویروسی و عفونت میکروبی دستگاه گوارش می‌تواند باعث بروز این بیماری شود.

 

این مقام مسئول تاکید کرد: در هر دو فرم ویروسی و میکروبی، کودک تب می‌کند و به دنبال آن دچار اسهال و استفراغ می‌شود.

 

سلمان‌زاده، با بیان اینکه چنانچه کودک عفونت ویروسی گرفته باشد مبتلا به اسهال آبکی می‌شود به طوری‌که شیرخوار دچار کم آبی می‌شود، افزود: بر اثر ابتلا به عفونت میکروبی دستگاه گوارش، اسهال به صورت شل و کش‌دار است که به آن اسهال بلغمی می‌گویند که همراه با خون است و معمولاً در هنگام ابتلا به این عفونت، قبل از دفع مدفوع، دل‌ درد در کودک پدیدار می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار سینا، بنابر گفته متخصصان با توجه به آغاز فصل گرما والدین در صورت مشاهده اسهال در کودکان و شیرخواران به مجرد پیدا شدن نشانه‌های گفته شده برای جلوگیری از کم‌ آبی کودک باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

ارسال نظرات