سفره آسمانی سنتی حضرت رقیه(س) در دانشگاه محقق اردبیلی برپا شد

سفره آسمانی سنتی حضرت رقیه(س) به همت انجمن علمی دانشجویان تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی برپا شد.
کد خبر: ۸۶۶۶۷۲۷
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه با اشاره به نقش چنین برنامه هایی در احیای فرهنگ و آداب کهن تصریح کرد: برگزاری این برنامه ها در احیای سنت های آذربایجان نقش مؤثری دارند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ آذربایجان، آداب دینی و مذهبی جایگاه ویژه ای دارند، اضافه کرد: آئین های مذهبی ریشه در هویت تاریخی و دینی دارد و باید برای حفظ این آئین ها برنامه ریزی کرد.

ابراهیم پور افزود: دانشکده ادبیات و علوم انسانی از برنامه های انجمن های علمی حمایت کرده و انتظار می رود تمامی انجمن های علمی برنامه هایی را در راستای اهداف خود تدوین و اجرا کنند.

دکترسجاد حسینی معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با بیان اینکه سفره در فرهنگ آذربایجان جایگاه ویژه و مقدسی دارد، گفت: نحوه سفره چینی و نحوه نشستن اعضای خانواده بر سر سفره از آداب خاصی پیروی می کند.

وی با اشاره به انواع سفره در فرهنگ آذربایجان ادامه داد: بخشی از سفره ها، جنسیتی بوده و جنس خاصی در آن سفره ها حضور می یابند، بخشی از سفره ها مخصوص سنین خاص و بخشی دیگر، سفره های مذهبی هستند.

حسینی با بیان اینکه دو سفره مذهبی جایگاه ویژه ای دارد، افزود: یکی سفره مخصوص حضرت ابوالفضل(ع) است که در فرهنگ آذربایجان سفره این حضرت به دلیل وضعیت مالی مناسب حضرت، پر بوده و معمولا سفره حضرت ابوالفضل نهار یا شام است.

معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت: سفره دیگر، سفره حضرت رقیه(س) است که سفره پری نبوده و معمولا این سفره به صورت عصرانه برپا می شود.

وی اضافه کرد: سفره حضرت رقیه با سوزاندن خار شروع می شود و با شستن دست با گلاب پایان می یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار