خبرهای داغ:
کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن با اشاره به این که محور زندگی انسان در مسائل مختلف پیروی عاقلانه و منطقی است، گفت: اینگونه پیروی در لحظه لحظه زندگی انسان از خوردن و آشامیدن تا نوع لباس پوشیدن و سبک زندگی و ... وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۶۶۷۶۴
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میامی،الهام صادقی در گفتمان دینی با موضوع تقلید که در مدرسه سمیه فرومد از توابع شهرستان میامی اجرا شد ضمن تاکید بر این مطلب که پیروی و تقلید باید به صورت عاقلانه و منطقی در مسائلی که محور زندگی انسان را تشکیل می دهند صورت پذیرد، افزود: رجوع جاهل به عالم، متخصص به غیر متخصص در همه فرهنگ ها و نسل ها یک اصل عقلایی به شمار می رود و ربطی به رنگ پوست، تمدن، زبان، مکان و زمان زندگی و ... ندارد.

وی با یادآوری این نکته که تقلید از دیگران از چهار صورت تقليد جاهل از عالم، تقليد عالم از عالم، تقليد عالم از جاهل، تقليد جاهل از جاهل خارج نیست خاطرنشان کرد: از بین انواع ذکر شده تنها تقلید جاهل از عالم منطقی بوده و مورد ستایش قرار گرفته است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در پیروی انسان ها از یکدیگر اصولا قید حیات و فرد و گروه مطرح نیست تصریح کرد: اعراب جاهلیت یا اقوام گوناگونی که پیامبران برای آن ها فرستاده شده بودند بر دین گذشتگان خود هر چند که غلط بود اصرار داشته و از رسوم و آداب نادرست آن پیروی می کردند.

صادقی با بیان این که گستردگی علوم باعث شده هر شخص نتواند در تمام مسائل مورد نیاز خود متخصص باشد عنوان کرد: با توجه به این مسئله مهندسی که از بیماری کبد رنج می برد به متخصص رجوع می کند یا چشم پزشکی که دندان درد دارد به سراغ دندانپزشک می رود، دانشجویی که زبان انگلیسی نمی داند به سراغ مترجم می رود و کشاورزی که نمی داند چگونه کشت و کار خود را رونق دهد به سراغ متخصص این فن می رود.

وی امور دینی در زندگی انسان را شکل دهنده سبک زندگی و آینده او دانست و اذعان داشت: با وجود تمام مطالب بیان شده بحث دین و امور دینی که پیش می آید عده ای با اینکه دانش آن را ندارند از رجوع به متخصص امتناع می کنند با وجود اینکه آنها كه در هر رشته ای مجتهد و صاحب نظر نيستند راهى جز اين ندارند كه به صاحب نظران و متخصّصان آن فن مراجعه كنند.

این استاد حوزه گردش چرخ های زندگی بشر را متکی بر همین اصل تقلید و رجوع غیر متخصص به متخصص خواند و ابراز داشت: یکی از شرایط مجتهد و کسی که به عنوان متخصص مورد رجوع مردم قرار می گیرد از نگاه قرآن «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» بودن است.

صادقی با اشاره به آیه «أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهِ» اظهار داشت: قرآن کسانی که خداوند هدایتشان کرده را به عنوان مقتدای سایرین معرفی کرده و امر می کند به سراغ آن ها بروند، در امور دین افرادی هستند که به مطالعه پرداخته و به درجه اجتهاد می رسند و از این دو ویژگی برخوردار می شوند تا سایر مردم به آن ها اقتدا کرده و در اموری که هیچ علم تخصصی به آن ندارند از آن ها پیروی کنند.

وی ضمن تاکید بر این که فقه اسلامى به قدرى گسترده است كه هركس بخواهد در آن صاحب نظر شود بايد تمام عمر خود را وقف تحصيل و تحقيق در اين رشته كند و اين امر براى همه مردم امكان پذير نيست یادآور شد: به همین دلیل باید گروهی به این رشته بپردازند و افراد دیگر در مسائل فقهی از آن ها پیروی کنند ولی در در اصول اسلام (اصول دين) كه همه به فراخور حال خويش قادر بر تحقيق در آن هستند تقليد جايز نيست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها