خبرهای داغ:
آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: مردم ما صبر، استقامت، عظمت و استواری خانواده شهدا را از نزدیک دیدند و یادواره‌های شهدا همگان را از خواب غفلت بیدار می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۷۰۰۲
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور شب گذشته در مراسم یادواره شهدای روحانی مدرسه علمیه امام مهدی موعود (عج) برگزار شد، با اشاره به این که 60 شهید روحانی از مدرسه امام مهدی موعود (عج) در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، عنوان کرد: شهدای روحانی در دوران دفاع مقدس، درس و بحث و کتاب را به کناری می‌گذاشتند و به عنوان اطاعت از امر ولی فقیه زمان راهی جبهه‌ها شدند و به خیلی شهیدان پیوستند.
 
خدا برای شهداء یادواره برگزار کرده است
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور درباره فلسفه برگزاری یادواره شهدا، گفت: هر سال در این مدرسه و در شهر قم و کشرو به یاد شهیدان و تجدید عهد با شهیدان یادواره‌ها و کنگره هایی برگزار می‌شود.
 
آیت الله حسینی بوشهری افزود: یادواره شهدا به چند جهت برگزار می‌شود، خداوند در کلام قرآن کریم از شهیدان به زیبایی یاد می‌کند و به عنوان پیام روشن به ما می‌گوید که شهیدان را فراموش نکنید و شهدا را مرده و از دست رفته نپندارید.
 
وی تصریح کرد: قبل از این که ما یادواره برگزار کنیم، خدا برای شهداء یادواره برگزار کرده است و این بیان جایگاه و مکانت شهیدان است.
 
خداوند، رسول خدا (ص) و اهل بیت(ع) در برگزاری یادواره شهداء پیشکسوت هستند
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که تعبیرات بلندی درباره شهدا وجود دارد، ادامه داد: کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، اعمال آنها از بین نمی رود و تلاش‌های آنها پنهان نمی ماند و خداوند جایگاه آنها را متعالی قرار می‌دهد و وارد بهشت می‌کند.
 
آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: رسول خدا (ص) برای شهیدان یادواره برگزار کرده است، امامان معصوم (ع) نیز در جای جای سخنان خود در رابطه با شهادت و تکریم شهدا سخن گفتند، به طوری که امام باقر (ع) فرموده است: «دو قطره در نزد خداوند محبوب است، قطره خون شهید و قطره اشک شخصی که در دل شب با خدا راز و نیاز می‌کند».
 
وی با بیان این که خداوند، رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) در برگزاری یادواره شهداء پیشکسوت هستند، عنوان کرد: یکی از علت‌های برگزاری یادواره شهدا این است که فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم.
 
فرهنگ ایثار و شهادت باید خمیرمایه انقلاب اسلامی باشد
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: این نسل به ویژه طلاب جوان دوران 8 سال دفاع مقدس را تجربه نکردند و اگر یاد و تجلیل از شهدا به فراموشی سپرده شود، فرهنگ ایثار و شهادت به فراموشی سپرده می‌شود.
 
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که فرهنگ ایثار و شهادت باید خمیرمایه انقلاب اسلامی و حیات اجتماعی ما باشد، اظهار داشت: ما باید با یاد شهدا و با فرهنگ ایثار و شهادت زندگی کنیم، فرهنگ ایثار و شهادت ما را در مقابل گناه مصونیت می‌بخشد و ما را در مقابل فتنه‌ها باز می‌دارد.
 
ما باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم
 
وی با بیان این که ما باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم، تصریح کرد: یکی از علل برگزاری یادواره شهدا این است که روحیه شهادت طلبی در جامعه زنده شود، زیرا ما هنوز دشمن داریم.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با باین این که جنگ نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همچنان در جامعه ما وجود دارد، تأکید کرد: جامعه ای بیدار است که یاد و خاطره قهرمانان خود را همیشه زنده بدارد و با یاد قهرمانان از توطئه‌های دشمنان جلوگیری کند.
 
برگزاری یادواره شهدا همگان را از خواب غفلت بیدار می‌کند
 
آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: دشمن گاهی در خاک ما و گاهی در مقابل آرمان‌ها و مقدسات و اعتقادات ما می‌جنگد، گاهی مکان جابجا می‌شود، اما دشمن قصد دارد که دین ما را از ما بگیرد و دین ما را از بین ببرد.
 
وی با بیان این که برگزاری یادواره شهدا ما را از خواب غفلت بیدار می‌کند، گفت: مردم ما صبر، استقامت، عظمت و استواری خانواده شهدا را از نزدیک دیدند و یادواره‌های شهدا همگان را از خواب غفلت بیدار می‌کند.
 
روحانیت مسئولیت پذیر است نه مسئولیت گریز
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که روحانیت کارنامه درخشانی در دوران تاریخ داشته است، خاطرنشان کرد: روحانیت سلسله وظایفی دارد و فهم عمیق دین و بر اساس آن پایبند بودن به آنچه آموخته است و عمل به آن، تبلیغ فرهنگ دین، مبارزه با بدعت‌ها و ظلم و ستم، روحیه مردمی داشتن و در کنار مردم بودن از جمله وظایف روحانیون و طلاب است.
 
آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: مسئولیت روحانیت تنها تعلیم و تعلم نیست، روحانیت مسئولیت پذیر است نه مسئولیت گریز و هر جا که نیاز ببیند که لباس رمز بپوشد و در مقابل دشمن بایستد، روحانیت تا پای جان آماده نثار جان است.
 
وی با اشاره به تاریخ درخشان روحانیت در طول تاریخ و مبارزه روحانیون در مقابل مستعمران و مستکبران، بیان کرد: روحانیت همیشه فرمان دهنده نبوده است و تنها در نقش ارشادی عمل نکرده است، بلکه علاوه بر این که هدایتگر و راهنماست، خود پیش قدم است و تعداد شهدای روحانیت گواه این سخن است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: تعداد شهدای روحانیت نسبت به جمعیت روحانیت نسبت به دیگر اصناف بیشتر بوده است و این مسأله نشان می‌دهد که روحانیت به سخن بسنده نمی کند، بلکه در جبهه‌های جنگ حضور پیدا می‌کند.
 
امروز راه برای نشان دادن همبستگی با رهبری، نظام و انقلاب فراهم است
 
آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: امروز نسل جوان حوزه علمیه باید خط مشی خود را خط مشی شهیدان قرار دهد و همان طور که رهبر انقلاب بر انقلابی ماندن حوزه تأکید کردند، طلاب نشان دادند که همراه با انقلاب هستند و در مسیر انقلاب حرکت می‌کنند و امروز باید در صحنه‌های اجتماع حضور فعال داشته باشند.
 
وی با بیان این که امروز راه برای نشان دادن همبستگی با رهبری، نظام و انقلاب فراهم است، عنوان کرد: اگر طلبه ای تنها به درس خواندن اکتفا کند، این طلبه در خط و مسیر شهیدان حرکت نکرده است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر این که کارنامه روحانیت، کارنامه درخشانی است، تصریح کرد: روحانیون و طلاب هم اهل جهاد علمی، هم اهل جهاد فرهنگی، هم اهل جهاد با نفس و هم اهل جهاد با دشمن هستند.
 
ویژگی‌های شهدا چیست؟
 
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی‌های شهدا، اظهار داشت: اولین ویژگی شهدا، ویژگی و حالت ایثار است، همچنین عمل به تکلیف از دیگر ویژگی‌های شهیدان بوده است.
 
وی افزود: گاهی تکلیف پای درس استان رفتن است، گاهی تکلیف مباحثه است و گاهی تکلیف رفتن به جبهه است، یکی از ویژگی‌های شهیدان این است که سوریه، لبنان و ایران نمی شناسد، بلکه هر جا که نیاز باشد، درخواست می‌کند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان داشت: یکی از ویژگی‌های شهدا این است که از ملامت و سرزنش ملامت کنندگان نمی هراسد، شهدا از کارهای کم خود راضی نبودند و کارهای بزرگ خود را به رخ نمی کشیدند و نگران بودند که پاسخ خدا را دادند یا نه.
 
امروز طلاب با عمل خود باید مروج دین باشند/ امروز کردار و رفتار طلاب باید الگو باشد
 
آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: امروز حوزه علمیه نیاز به طلاب درسخوان، فاضل، محقق، عالم و مودب به تأدیبات اسلامی و دینی دارد.
 
وی با بیان این که بخشی از مردم با بیانات طلاب به دین گرایش پیدا می‌کنند، تأکید کرد: امروز طلاب با عمل خود باید مروج دین باشند و رفتارهای طلاب باید بیانگر روح پاک روحانیت باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: اگر در قرآن کریم از پیامبران خدا سخن به میان آمده است، قرآن کتاب قصه و داستان نیست، بلکه خداوند پیامبران را به عنوان الگو مطرح کرده است و امروز نیز کردار و رفتار طلاب باید الگو باشد.
 
آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: روحانیت در کنار علم و دانش و عمل خود باید پرچمدار انقلاب اسلامی باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها