امام خامنه ای:شوراهای شهری در فعالیت های خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را درجهت تامین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهر سازی متناسب با حیات طیبه اسلامی به طور کامل توجه کنند.
کد خبر: ۸۶۶۷۰۸۲
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

خبرگزاری بسیج؛ « در جامعه ی اسلامی با اهداف مختلف، بناهایی گوناگون ساخته می شوند: بناهای شخصی و اماکن عمومی که شامل مراکز فرهنگی، مذهبی، بهداشتی، خدماتی و دولتی مدیریتی است. فایده ی وجود بناهای شخصی محافظت از سرما و گرما، سلامت ساکنان، تامین آزادی های فردی، حفظ هویت فکری و اعتقادی و به گونه ی کلی برای آسایش و آرامش است.

حکمت وجود هر یک از بناهای عمومی منافع عمومی مربوط به آن، به این ترتیبن است: ترویج دانش و فرهنگ، حفظ و ترویج شعائر دینی، حفظ و گسترش بهداشت، ارائه خدمات به مردم و اداره ی جامعه و حفظ اهداف نظام اسلامی که باید در چهره عمومی بناها و اماکن شهر نمایان باشد.

برای دست یابی به این اهداف باید مبانی و قواعد مربوط به آن توجه شود؛ برای مثال، تاسیس بناهای شخصی باید به قاعده ی « تسلیط» (تسلط هر کس بر اموال خود) توجه شود که محور تامین آزادی های فردی در زندگی شخصی است؛ ولی اگر نتیجه ی عمل به این قاعده، ضرر رسانی به دیگران(مانند همسایگان و معابر) باشد، قاعده ی عدم اضرار، مقدم بر آن بوده و مانع از نفوذ آن است و آزادی های شخصی افراد را محدود می کند؛ همچنین برای ساختن اماکن دینی باید به قاعده ی « لزوم تعظیم شعائر دینی» و نیز قاعده ی « حرمت توهین به دین» و زمان و مکان مربوط به دین توجه شود و نیز بهره گیری از اماکن عمومی لازم است حرمت هر یک از خانم و آقا و نیز حقوق کودک و جوان و میانسال و سالمند رعایت شود؛ بنابراین تاسیس بناها و تامین امکانات بهداشتی، رفاهی آنان باید به گونه ای باشد که حریم زن و مرد نامحرم حفظ شود و اصل عدم اختلاط خانم و آقا محلوظ گردد، حتی در تاسیس و نصب بالابرها در برج ها و ساختمان های بلند، به گونه ای تدبیر شود که حکم اتاق دربسته و خلوت برای خانم و آقای نامحرم پیدا نکند.

در نگاه اسلام برای همه زمان ها و مکان ها شکل یکسان و خاصی برای تاسیس بناها مشخص نشده است؛ بلکه مناسب است بر اساس اوضاع زمانی و مکانی و تامین اهداف مورد نظر اسلام، بناها تاسیس شوند؛ از همین رو در حدیثی از پیامبر چنین آمده است: شهرهایتان را به لحاظ مکان و نمای زیبا به گونه ای بسازید که چشم نواز بوده و چشم انداز داشته باشد.»

آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات بر اساس آیات و روایات اسلامی، چهره ی شهر اسلامی را به شرح بالا وصف می کنند و همه قواعد، خصوصیات و الزامات در بر می شمرند.

حضرت امام خامنه ای اسلامی کردن چهره شهر را از وظایف اعضای شورای اسلامی شهر می دانند و می فرمایند: شوراهای شهری در فعالیت های خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را درجهت تامین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهر سازی متناسب با حیات طیبه اسلامی به طور کامل توجه کنند.

شهر یزد با توجه به سابقه تاریخی که دارد، از معماری اصیل ایرانی اسلامی برخوردار است و وجود مسجد جامع و مساجد در قلب بازارها گواه اسلامی بودن این معماری است.

یکی از ضروریات و التزامات امروز دارالعباده که از وظایف اعضای شورای شهر یزد محسوب می شود، پیگیری ایجاد سبک نوین معماری با تلفیق سنت و مدرنیته و حفظ سبک شهرسازی قدیمی یزد است.

ایجاد مراکز تفرحی ورزشی، ساخت پارکینگ ها در مناطق شلوغ شهر و فراهم آوردن امکانات شهری متناسب با همه افراد جامعه از دیگر اموری است که باید در شورای شهر مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

همچنین توجه ویژه به عفاف و حجاب و اجرا کردن طرح های فرهنگی مذهبی برای حفظ دارالعباده و مطرح یزد به عنوان یک شهر اسلامی با ترویج شعائر اسلامی و جلوگیری از برگزاری مراسماتی که هیچ همخوانی با امور دینی ندارد، از وظایفی است که اعضای شورای شهر یزد باید در دستور کار خود قرار دهند زیرا یزد با توجه به سابقه مذهبی خود ظرفیت این را دارد که یک شهر نمونه اسلامی شود.

یزد ندا/

ارسال نظرات