خبرهای داغ:
با توجه به نیاز مبرم مجلس آینده به اقتصاددانان باتجربه و دارای پیشینه روشن در این زمینه، آیا راه‌یافتگان به خانه ملت از شیراز، می‌توانند در تقویت مجلس دهم نقش داشته باشند؟
کد خبر: ۸۶۶۷۲۲۶
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۷

اصلی‌ترین مسئله امروز جامعه ما، مسائل اقتصادی نظیر تورم، فقر، رکود و بیکاری است؛ مسئله امروز جامعه ما خیل عظیم جوانان تحصیلکرده بیکار و خانواده‌های نگران آن‌ها هستند و ازاین‌رو‌ شعارهای زیبای اقتصادی توسط تمام نامزدها و احزاب در این ایام بارها سر داده می‌شود؛ اما در عمل باید دید کدام‌یک درواقع به فکر اقتصاد یا معیشت مردم هستند و کدام‌یک پیرو منافع سیاسی و اقتصادی خود حرکت می‌کنند.

ریشه‌ عمده‌ مشکلات مزمن کنونی به شیوه‌ اداره‌ اقتصاد و اجتماع بازمی‌گردد؛ فقدان راهبرد توسعه بومی، ضعف نهاد تولید و نااطمینانی و بی‌پشتوانگی صاحبان کسب‌وکارهای مولد، مسئله‌ سودهای بانکی و بانکداری تورم‌زا، موقعیت خطیر اشتغال، استمرار و بازتولید فقر، تمرکزگرایی و ده‌ها مورد دیگر ازجمله مسائلی است که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره کرده‌اند.

با نگاهی به نخستین دور انتخابات روشن می‌شود که در کاندیداهای لیست امید، تعداد اقتصاددانان در کل کشور بسیار اندک است و به‌ویژه در تهران که هیچ اقتصاددانی در این لیست وجود ندارد. در مجموع در نخستین دور، 15 اقتصاددان کاندیدا شدند و از مجموعه 290 نفر نماینده فقط هشت نفر دارای تحصیلات اقتصادی و یا رشته‌ها و تجارب مرتبط هستند که کمتر از سه درصد جمعیت نمایندگان مجلس دهم را تشکیل خواهد داد.

به اذعان کارشناسان متعدد اقتصادی، شاکله اقتصادی مجلس را افرادی مانند جعفر قادری، محمدرضا پورابراهیمی، حمیدرضا فولادگر، سید کاظم دلخوش اباتری، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، علی‌محمد احمدی، هادی قوامی و غلامرضا تاجگردون تشکیل می‌دهد.

اما در این میان بررسی پیشینه تحصیلات نمایندگان راه‌یافته به مجلس دهم حاکی از آن است که بسیاری از آن‌ها فارغ‌التحصیل رشته‌های حقوق، علوم سیاسی، مهندسی و پزشکی هستند و تعداد افراد آگاه و آشنا با مفاهیم اقتصادی از تعداد انگشتان دو دست نیز کمتر است؛ و البته صرف داشتن تحصیلات اقتصادی نیز چاره‌ساز نیست و داشتن پیشینه پژوهشی و فعالیت اجرایی و حقوقی در حوزه اقتصاد و مدیریت مالی در این زمینه بسیار اثرگذار است.

به‌خوبی می‌دانیم که زمان، معطل نقصان‌ها نمی‌ماند و ضربات ناشی از این اشکالات، به‌طور مستقیم بر جامعه و مردم فرود خواهد آمد، مردم در این روزها غرق در مشکلات و مصائب خود هستند و به امید تحقق وعده‌ها، در انتخابات مشارکت می‌کنند.

ازاین‌رو تحقق مجلسی چنین کارآمد و اثربخش، نیازمند حضور نمایندگانی آگاه، مسئله‌شناس، باتجربه و تخصص اقتصادی است و در مقابل، فقدان و یا کمرنگ بودن چنین خصوصیت‌هایی، کشور در سطح روزمرگی‌ها، عمل‌زدگی‌ها و سیاست‌زدگی‌ها درجا خواهد زد.

موسایی، رئیس انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران درباره ترکیب مجلس دهم و راه‌یافتگان به آن می‌گوید: «عمده این افراد تازه‌کار و کم‌تجربه هستند، تعداد بسیار کمی از آن‌ها اقتصاد خوانده‌اند و امیدوارم حداقل از بین کسانی که به دور دوم رفته‌اند کسانی رأی بیاورند که اقتصاد خوانده باشند»، عاری از اینکه جهت‌گیری سیاسی آن‌ها چیست، به‌طور مثال نامزدی در شیراز که به مرحله دوم رفته دارای دکترای اقتصاد است و دارای سابقه نمایندگی بوده و به روند تصویب قانون و ... در مجلس آشناست. در بین نماینده‌های تهران در مجلس دهم، نماینده‌ای را نمی‌شناسم که به اقتصاد مسلط باشد. این استاد اقتصاد از مردم می‌خواهد که «مسائل سیاسی را در تصمیمات جدی اقتصادی مدنظر قرار ندهند.».

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در نخستین دور انتخابات تأکید دارد: «اقتصاد کشور اکنون در شرایطی است که نیاز به چهره‌های توانمند اقتصادی در مجلس دارد». محمدرضا عارف مهم‌ترین اولویت کشور را معیشت، اشتغال، اقتصاد و کنترل تورم می‌داند و تأکید می‌کند: در زمینه اقتصاد اولویت اصلی پس از اصلاح ساختارها، پیاده‌ کردن اقتصاد مقاومتی است.

عارف در حالی بر این موارد تأکید دارد که مجلس دهم، اقتصاددان نیست. شعار اصلاح‌طلبان امید، آرامش و رونق اقتصادی است و ازاین‌رو علی اکبری، کاندیدای دور دوم مجلس دهم شیراز، در همایش اصلاح‌طلبان در شیراز نیز به اهمیت مسئله اقتصاد اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مشکلات جدی اقتصاد است، بخشی از اقتصاد کشور خارج از حیطه نظارت، خارج از کنترل، خارج از پرداخت مالیات است». به‌راستی اولویت اقتصادی مجلس، بدون اقتصاددان چگونه تحقق می‌یابد؟

حال باید دید با توصیه نخبگان اقتصادی و سیاسی از تمام جناح‌های سیاسی، برای تشکیل مجلس اقتصادی، مردم به کدام چهره رأی خواهند داد.

علی اکبری ساکن تهران؟ با تحصیلات کارشناسی زمین‌شناسی و ارشد مدیریت؛ و مسئولیت‌های اجرایی رئیس سازمان امور عشایر، عضو هیأت‌مدیره چند شرکت خصوصی، مدیر حفاظت منابع آبزیان شیلات، کارشناس رسمی دادگستری در امور مهندسی آب و ...؛ و تجربه حضور در چند پروژه با موضوع عشایر و مسائل مرتبط و همچنین  تألیف سه عنوان کتاب.

یا دکتر جعفر قادری ساکن شیراز؟ با تحصیلات دکترای اقتصاد و رتبه علمی استادیاری دانشگاه و مسئولیت‌های اجرایی رئیس گروه اقتصاد دانشگاه شیراز، عضو شورای شهر شیراز، شهردار شیراز و ...؛ تألیف پنج عنوان کتاب و 17 عنوان مقاله علمی.

به خاطر بسپاریم که برای توسعه استان فارس باید منابع مالی و مادی را تأمین کرد، هرچند این امر نیازمند تکان خوردن مغز مسئولان و نخبگان این استان است لیکن اگر مردم در انتخابات به‌جای توجه به نیاز فعلی کشور به حضور اقتصاددان باتجربه در مجلس، فقط به گرایش‌های حزبی کاندیداها توجه کنند و نتیجه انتخابات مجلس دهم، فعالان اقتصادی را نسبت به آینده سیاسی کشور امیدوار نکند، رکود حاکم بر اقتصاد کشور تشدید خواهد شد، بیکاری افزایش خواهد یافت و این یعنی افزایش خیل آسیب‌دیدگان از وضعیت اقتصادی کشور، پس بیایید آگاهانه انتخاب کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها