خبرهای داغ:

در تخریب کارخانه ریسباف صدایی از جامعه معماری برنخواست

همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار با حضور پیروز حناچی- معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی ومعماری ایران، مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان وتنی چند از مسئولین استانی و با حضور معماران اصفهانی در اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان برگزار شد .
کد خبر: ۸۶۶۷۴۴۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ، در این همایش دکتر حناچی ابتدا با مهم دانستن نقش خشت در معماری ، خشت را نه تنها در آثار تاریخی بجا مانده در اصفهان وایران بلکه در ساخت تمامی آثارتاریخی جهانی مهم دانست و با ارائه گزارشی نقش معمار ومعماری را به لحاظ تاریخی بررسی کرد .

وی با اشاره به شخصیتهای تاریخی و بنا به ادله های تاریخی و با اشاره به کتب آسمانی کار معمار را عرفانی و تاریخی ذکر کرد و اصفهان را مهد معماری ایران دانست .

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان نیز در این همایش گفت : اصفهان در بحرانهای خاصی گرفتار شده که بخش عمده ای از این مسائل به دست معماران برطرف می گردد .

حجت ا... غلامی افزود: انتظارات از جامعه معمار بیش از آن است که الان نظاره گر آن هستیم و انتظار می رود که فضاهای ایجاد شده حداقل بتواند تنه ای به معماری دوران 30 ساله گذشته بزند .

وی گفت: بیش از 45 اثر معماری صنعتی اصفهان که عمدتا از کارخانجات نساجی بوده اند و درحاشیه زاینده رود قرار داشته در حال تخریب است و متاسفانه در این فاجعه از جامعه معمارما صدایی برنخواست .

کارخانه ریسباف اصفهان یکی از این آثار بجا مانده ای است که خوشبختانه وزارت راه وشهرسازی با اعتباری بالغ بر 215 میلیارد تومان و از محل املاک ومستغلات در توافقی با بانک ملی آنرا خریداری و سعی در نجات آن دارد .

غلامی افزود: کارخانه نخ تاب یا دخانیات فعلی که بسیار با ارزش تر و نفیس تر از کارخانه ریسباف اصفهان است نیز یکی از این آثاری است که خوشبختانه از فروش آن جلوگیری شده تا بتوان اقدام شایسته ای را برای احیای آن انجام داد .

وی تصریح کرد: سیلوی اصفهان در مرکز شهر نیز که از سال 1318 تاکنون باقیمانده، اثری است از معماری بسیار زیبا که می تواند به عنوان یک شاخص باقی بماند و فضاهای اطراف آن به یک فضای فاخر شهری تبدیل گردد .

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان با توجه به برگزاری مسابقه ای در سطح بین المللی برای بهسازی و معماری کارخانه ریسباف خطاب به معماران گفت: احیای کارخانه ریسباف با یک مسابقه در حد بین المللی انجام خواهد شد و فضا بسیار باز است که جامعه معماری بتواند یک اثر فاخر وماندگار برجای گذارد .

وی در ارتباط با خانه معمار در اصفهان گفت : خانه روضاتی در موقعیت بسیار مناسب به عنوان خانه گفتمان معماری وشهرسازی در نظر گرفته شده و همچنین با پیگیری های انجام شده جهت تمرکز زدایی، دبیرخانه دائمی شهرسازی ومعماری در اصفهان ایجاد خواهد شد که سرآغاز تحول عظیمی در بحث معماری وشهرسازی خواهدبود که امید است این اقدامات آغازی برای تحول عظیم در ساختار معماری طی 30 سال گذشته در اصفهان باشد.

ارسال نظرات