معاون دانشگاه پیام نور لرستان گفت: نخستین همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) 14 اردیبهشت در دانشگاه پیام نور لرستان برگزار می شود.
کد خبر: ۸۶۶۷۷۲۲
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، سپهوند در جمع خبرنگاران گفت: نخستین همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) با محورهای نقش مقوم زبان های بومی در ماندگاری زبان فارسی، نقش مکمل زبان های بومی در تثبیت هویت ایرانی اسلامی و نیز شناخت، تحلیل و تفکیک زبان ها و گویش های ایرانی رایج در غرب کشور 14 اردیبهشت به میزبانی دانشگاه پیام نور لرستان در خرم آباد برگزار می شود.

وی با اشاره به ارسال 50 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) افزود: پس از داوری مقالات 20 مقاله مورد پذیرش قرار گرفتند که این مقالات علاوه بر ارائه در قالب سخنرانی در کتاب مجموعه مقالات همایش نیز منتشر می شوند.

دبیر علمی همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) با بیان اینکه در پایان این همایش از صاحبان پنج مقاله برتر تجلیل می شود گفت: در روز همایش از کتب مجموعه مقالات همایش با عنوان «جنگ جستارها» با دیباچه ای از دکتر میرجلال الدین کزازی رونمایی می شود.

سپهوند با اشاره به اینکه دکتر میرجلال الدین کزازی سخنران ویژه این همایش است، اضافه کرد: مقالات همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) در سه پنل داوری مجزا شامل پنل های لکی، لری و کردی مقالات ارائه می شوند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که برگزاری این همایش فراهم شدن مقدمات راه اندازی رشته فرهنگ و ادبیات بومی لرستان در دانشگاه پیام نور لرستان را فراهم کند.

معاون دانشگاه پیام نور لرستان گفت: پیش از این قرار بود که نخستین همایش ملی زبان های بومی زاگرس (با تاکید بر زاگرس میانی) دوم اسفند ماه سال گذشته و همزمان با روز جهانی زبان های مادری برگزار شود اما به پیشنهاد پژوهشگران برای داشتن زمان بیشتر مهلت ارسال مقالات به تعویق افتاد و برگزاری آن به روز چهاردهم اردیبهشت ماه سال 95 موکول شد.

سپهوند گفت: فرهنگ فاخر ایرانی یک فرهنگ سیال و در حال گذار است که کم توجهی به داشته های کهن این سرزمین از جمله زبان های مادری و غیر رسمی فاجعه تبدیل دوران گذر به دوران گسست را فراهم خواهد کرد. در واقع زبان های مادری در کنار زبان فاخر فارسی قوس پررنگی از دایره زبان های ایرانی را تشکیل می دهد و نقش مقومی را برای ماندگاری زبان فارسی و نقش مکملی را برای تثبیت هویت ایرانی اسلامی فرزندان امروز و فردای این سرزمین ایفاء می کند.


ارسال نظرات