کتاب عکس علی فریدونی از مجموعه کتابهای «عکاسان جنگ» وارد بازار نشر شد. این کتاب، دومین جلد از این مجموعه است که نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در اردیبهشت ۱۳۹۴ به چاپ رسانده و در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران آن را رونمایی کرده است. کتاب در دوقطع ۲۴×۲۱ و ۱۳×۱۱ سانتیمتر در ۲۴۸ صفحه با ۱۵۶ قطعه عکس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ است.
علی فریدونی دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عکاسان فعال و نامدار عکاسی خبری و جنگ تحمیلی در ایران است که تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی از عکسهایش را در ایران به نمایش گذاشته است. برخی از عکسهای شناخته شدهاش در عرصۀ خبری نیز در کنار متنهای محسن راستانی و سیفاله صمدیان در این کتاب به چاپ رسیده است.
انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گذشته از نشر این کتاب تاکنون ۱۳ جلد کتاب با محوریت موضوع جنگ در ایران و حوزه بینالملل در کارنامه خود دارد و جز اولین ناشران تخصصی در این زمینه است این انجمن هم اکنون هفت عنوان کتاب دیگر نیز با همین گرایش در مراحل آماده سازی دارد.
در برههای که مهمترین رویداد تاریخ معاصر کشور رقم میخورد، لازم بود که این واقعه ثبت شود؛ واقعهای که بهیادماندنیترین حماسه و مقاومت مردمی را در برمیگرفت.
برای ثبت این رویداد بخش مهمی از کار بر عهده عکاسان بود. عکاسانی که باید با هوشمندی، شجاعت و خلاقیت و در سختترین شرایط، تصویری را برای همیشه ماندگار میکردند. ضمن اینکه بر اساس امکانات و تجهیزات آن دوران، عکاسی و چاپ عکس خیلی سختتر از امروز انجام میگرفت.
حال بعد از گذشت حدود ۳۵ سال از واقعه مهم جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران، باید این عکسها به نوعی در قالب مجموعهای مجزا در اختیار مردم قرار گیرد که در این خصوص انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در تازهترین انتشار خود اقدام به چاپ کتابی از عکسهای «علی فریدونی» ـ خبرنگار و عکاس بازنشسته خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ طی دوران جنگ تحمیلی کرده است. کتابی که آثارش نمونههای سرآمد این ژانر از عکاسی محسوب میشود.
این کتاب گنجینه گرانبهایی از عکاسی خودآموخته است که از محدودههای خط قرمز امنیتی در بحرانهای خبری عبور کرد و امکان دسترسی به صحنههای کمیاب برایش فراهم شد.
محسن راستانی درباره عکسهای فریدونی میگوید: «جهان این عکسها اختیاری، آگاهانه و انسانی به نظر میرسد. وقتی در یکی از عکسهایش رزمندهای با چشمان مغموم و گریان کارت به جا مانده از دوست شهیدش را به سوی دوربین نشانه میرود، تمام این لحظه برای عکاسی است که بر اساس اراده او از زندگی، جدا شده و در مقابل چشمان تاریخ میایستد. این عکسها ما را متقاعد میکنند که قدرت دارند گواهی حقیقی باشند برای تاریخ سرزمین و به منزله چشمی است در مقابل جنگ که هرگز بسته نمیشوند!».
سیفالله صمدیان که خود از پیشکسوتان عرصه عکاسی است درباره علی فریدونی میگوید: «وی در سالهای اول ورود به خبرگزاری در تاریکخانه به ظهور و چاپ عکس مشغول بود. با شروع جنگ و در کنار آموختن ریزهکاریهای تکنیکی عکاسی، دوربین به دست، خیلی زود در پلهای از پلکان رو به بالا قرار گرفت که او را به یکی از نشانههای شاخص و غیرقابل انکار عکاسی جنگ ایران و عراق تبدیل کرد».
عکسهایی کمنظیر از عملیات ثامنالائمه در آبان ۱۳۶۰ و همچنین عملیات والفجر ۴ در فضایی ماورایی و عملیاتهای دیگر تا پایان جنگ مخاطب را به سالهایی نه چندان دور دعوت میکند تا به نظاره واقعیت مقاومت بنشینند.
عملیات والفجر ۸ یکی از مهمترین عملیاتهای دفاع مقدس است که فریدونی در این عملیات شرکت کرد و حتی در شرایطی قرار گرفت که به خبرگزاری ایرنا خبر شهادت وی را دادند.
عملیات کربلای ۵، سال ۱۳۶۵
در بین عکسهای علی فریدونی، عکسی دیده میشود که خیلیها آن را دیدهاند و آن، لحظه شهادت رزمنده بسیجی در آغوش یک امدادگر است و میتوان به جرأت گفت این عکس از شاهکارهای عکاسی جنگ عراق و ایران است.
کتاب عکس «علی فریدونی» تعداد ۲۲۴ عکس در ژانر ژورنالیسم جنگی طی سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ را در برمیگیرد که تعدادی از عکسهای این کتاب در ادامه میآید.
بدرقه نیروهای داوطلب به جبهه؛ تهران، خیابان امام خمینی(ره)، ۱۳۶۲
عراق، پنجوین، منطقه عملیاتی والفجر ۴، مهر۱۳۶۲، گروه تدارکات هنگام بازگشت از خط مقدم پیکر شهیدی را نیز منتقل میکنند.
استراحت در جبهه؛ خوزستان، دشت عباس، منطقه عملیاتی فتح مبین؛ فروردین ۱۳۶۱
تیمم؛ اقامه نماز عصر در مسیر بازگشت از خط مقدم؛ خوزستان، شمال چزابه، منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی، بهمن ۱۳۶۱
دیدار اسرای عراقی با خانوادههای خود؛ تهران، استادیوم ورزشی تختی، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۴
اولین دیدار خانواده اسرای جانباز جنگ تحمیلی پس از بازگشت به وطن؛ تهران، فرودگاه مهرآباد، آذر ۱۳۶۷
این کتاب ماحصل دویدنهای یک عکاس در پشت خاکریزها و حضور شبانهروزی در زیر آتش دشمن است تا فرزندان آینده این سرزمین کمی آسانتر بفهمند که در کجا و چگونه برآمدهاند و پدران آنها چگونه میاندیشیدند و چه میخواستند.