کارشناس بازی های رایانه ای:

بازی‌‌های رایانه‌ای ۲۰ میلیون مخاطب در ایران دارند

مهدی حق‌وردی گفت: بازی‌ رایانه‌ای به عنوان یک رسانه تعاملی، 20 میلیون مخاطب در ایران دارد و تقریبا 40 میلیون ساعت در شبانه روز صرف آن می‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۸۳۵۰
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ مهدی حق‌وردی، کارشناس و منتقد بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس گفت: اگر در یک مقطع زمانی، فیلم و سینما، به عنوان یکی از رسانه‌های برتر مطرح بود، در حال حاضر، مطمئنا بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی، از برترین رسانه‌ها است.

این منتقد بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بر اساس برخی آمارها، بازی‌ رایانه‌ای به عنوان یک رسانه تعاملی، 20 میلیون مخاطب در ایران دارد و تقریبا 40 میلیون ساعت در شبانه روز صرف آن می‌شود.

وی با بیان اینکه در میان موضوعات مختلف بازی‌های رایانه‌ای، مسئله مطالعات این پدیده مغفول مانده است، اظهار داشت: حوزه نقد و بررسی فنی بازی‌های رایانه‌ای، امری است که تقریبا همه نشریات، سایت‌ها و منتقدان بازی‌های رایانه‌ای بدان توجه می‌کنند.

حق‌وردی تصریح کرد: در حوزه مطالعات بازی‌های رایانه‌ای، رویکرد علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است که از طریق آن می‌توان اثرات این رسانه بر مخاطبان و مفاهیم آن‌ها را بررسی کرد. به عنوان مثال برخی بازی‌ها در راستای نفوذ و تاثیرگذاری بر مخاطب تولید و مننتشر می‌شوند.

این کارشناس تاکید کرد: مطالعات بازی‌های رایانه‌ای در کشورهای غربی به عنوان یک رشته تحصیلی مطرح است و برگزاری همایش‌های بین المللی، انتشار نشریات علمی- پژوهشی و برگزاری دوره‌های مطالعات بازی در سطح تحصیلات تکمیلی مؤید این مسئله است.

کارگردان مستند «لیست سیاه» با بیان اینکه در سالهای اخیر، توجه جدی به حوزه بازی‌های رایانه‌ای نشده است، خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک صنعت در کنار ویژگی‌های همچون سرگرمی، رسانه تعاملی موثر در حوزه قدرت نرم است، اقدامات جدی‌تری در این زمینه رقم می‌خورد.

حق‌وردی بیان کرد: حوزه مطالعات بازی رایانه‌ای علاوه بر افزایش سواد عموم درباره بازی‌های رایانه‌ای، می‌تواند عاملی برای ارتقا کیفیت تولیدات داخلی و تغییر نگاه به بازی از یک سرگرمی به عنوان صنعت- رسانه‌ای برای بیان محتواهای مبتنی بر هنجارهای جامعه منجر شود.

وی ادامه داد: نقد بازی‌های غربی هم بدلیل اینکه با استفاده از ظرفیت‌های آکادمیک کشور صورت نمی‌گیرد، باعث شده است که بسیاری از فعالان این عرصه، رویه منتقدان و کارشناسان حوزه مطالعات بازی رایانه‌ای را ضد بازی تلقی کنند و به همین خاطر کمتر شاهد ارتباط بین فعالان حوزه فنی بازی با حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستیم و حتی گاه جایگاه چنین افرادی با عباراتی مانند توهم توطئه، تخطئه می‌شود.

حق‌وردی در بخش دیگری از سخنانش درباره ورود جشنواره عمار به عرصه بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: حضور عمار می‌تواند در جهت دادن افکار عمومی و مسئولان نسبت به توجه جدی‌تر به مقوله بازی‌های رایانه‌ای و اصلاح رویکرد سرگرمی محور به این حوزه نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: مطمئنا تبیین درست اهمیت این حوزه از طرف جشنواره عمار، منجر به حمایت از تولید کنندگان و فعالان آن، شناسایی، حمایت و هدایت ظرفیت‌های استانی، زمینه‌سازی جهت بیان و تقویت فرصتهای این پدیده جدید می‌شود.

این منتقد بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه عمار می‌تواند با چهره‌سازی فعالان این حوزه، در راستای حمایت معنوی آنها عمل کند، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و افزایش سواد بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند هم‌افزایی افراد و گروه‌های مختلف را در پی داشته باشد.

حق‌وردی در همین ‌باره افزود: به طور مثال، در برخی بازی‌های خارجی به خاطر جدی گرفتن عرصه بازی‌های رایانه‌ای، در کنار حمایت‌های مالی، کمک‌ها و مشاوره‌های اطلاعاتی، نظامی و... هم از بازی‌سازان می‌شود.

حق‌وردی تصریح کرد: توجه جشنواره عمار به موضوع بازی‌نامه و نقد و پژوهش در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، زمینه برقراری و تقویت ارتباط میان بازی‌سازان و فعالان حوزه مطالعات بازی رایانه‌ای را فراهم می‌کند، حتی در این راستا می‌تواند از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این حوزه با تکیه بر تولید دانش بومی و مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی حمایت کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار