کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "بسیج":

فعلا نباید از سود سپرده‌ها مالیات گرفته شود

شیخی گفت: باید تقدم و تاخر مالیات گرفتن از سپرده رعایت و فعلا بحث مالیات را مطرح نکرده و اجازه دهند در حین قانون عملیات بانکداری بدون ربا یا بانکداری اسلامی این مسئله مطرح و نتیجه گیری شود.
کد خبر: ۸۶۶۹۰۴۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به اینکه بانکها درصدد گرفتن مالیات از سود سپرده گذاران هستند اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته به سپرده های بانکی نرخ مالیات تعلق می گیرد در نظام بانکداری اسلامی اگر سپرده ها سرمایه گذاری شود دولت در قبال تولیدی که در سرمایه گذاری انجام می شود مالیات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در عملیاتی کردن این طرح نباید عجله شود اظهار داشت: قانون عملیات بانکی بدون ربا که الان در مجلس مطرح شده طرحش آمده در واقع قانون عملیات بدون ربای مصوب سال 62 را تجدید نظر و اصلاح می کنند اگر دولت تامل کند تا قانون عملیات بانکی بدون ربا توسط منتقدین اصلاح و بعد اجازه اجرا دهند، بهتر است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در عملیات بانکداری اسلامی سپرده؛ سپرده نیست در واقع امانتی  که عملا وارد سرمایه گذاری شده و دولت مالیات بر درآمد را قبل از نتایج سرمایه گذاری ها بعد از تولید می‌گیرد و لذا مالیات بر سپرده در بانکداری اسلامی جای سوال داشته و یک مالیات مضاعف تلقی شود.

شیخی گفت: هر نوع مالیاتی ممکن است نارضایتی ایجاد کند. جایگاه دولت در حکم وکیل مردم و تامین هزینه های مردم است و اگر مالیات گرفته نشود کار اشتباهی است اما باید تقدم و تاخر ان مسئله رعایت کنیم.  فعلا بحث مالیات از سود سپرده نباید مطرح شود تا بررسی‌ها در این باره تمام شود و همه جوانب قانون بانکداری بدون ربا سنجیده شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این که ممکن است با اجرای این طرح نرخ سود سپرده ها کاهش یابد افزود: اگر سپرده مستقیم سرمایه گذاری شود و دولت تحمل کند تا اصلاحات نظام بانکی انجام شود باید دولت بر فعالیت های بانکی نظارت کند چون مجوز فعالیت بانکی یک نوع حق عمومی است و بانکها باید مالیات دهند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت بانکداری اسلامی با بانک ربوی ین است که در بانک داری ربوی سپرده وارد سرمایه گذاری نشده و وارد فعالیت های سفته بازی می شود گفت: ولی در نظام بانکداری اسلامی سپرده مساوی با سرمایه گذاری است و دولت از درآمد سرمایه گذاری عملا مالیات کم می کند و اگر این فرض رعایت شود دولت اهرم های دیگر را بر نرخ مالیات بر عملیات های بانکی پیاده کرده و می تواند تبعیض قائل شود. یعنی از سپرده‌هایی که حول محور بانکداری اسلامی است نباید مالیات گرفته شود و باید تسهیلات این نوع حساب‌ها بیشتر شود.

ارسال نظرات