موج جدید گرانی نان در دولت روحانی در شرایطی ایجاد شده که این قوت لایموت مردم در دولت یازدهم چندین بار دیگر هم گران شده بود.
کد خبر: ۸۶۶۹۶۸۵
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، دیگر عادت کرده‌ایم که در دولت روحانی قیمت نان ثبات نداشته باشد. این کالاهای مهم و اساسی خانوارها در حدود سه سال گذشته مدام با افزایش قیمت رو به رو بوده و هیچ گاه روی آرامش را به خود ندیده است. دولت تدبیر و امید چندین بار به بهانه آزادسازی قیمت نان و بهبود کیفیت این "قوت لایموت مردم" قیمت نان را افزایش داده و حتی نانوایی ها را به دو دسته آزادپز و دولتی تقسیم کرده است، اما نه تنها کیفیت نان‌هایی که به دست مردم می رسد بهتر نشده، بلکه هرج و مرج شدیدی در قیمت گذاری نان به وجود آمده به شکلی که در بسیاری از شهرهای بزرگ هر نانوایی به بهانه آزادپزی با یک قیمت به مردم نان می دهد.

بنا به این گزارش  اما از چند هفته قبل موج جدید گرانی قیمت نان زده شد. اولین مقام دولتی که رسما در این خصوص اظهار نظر کرد محسن بهرامی ارض اقدس مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور بود. مشاور شریعتمداری اعلام کرد که دولت قصد دارد در جهت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت آرد را افزایش دهد، و این مسئله روی قیمت نان‌ در نوانایی‌های دولتی هم اثر خود را خواهد گذاشت.

اما علی رغم پیش بینی آقای مشاور گران شدن نان نه تنها روی قیمت نانوایی های دولتی اثر چندانی نگذاشت بلکه قیمت نانوایی های آزادپز را بالا برد به شکلی که در برخی از نقاط شهرهایی مانند تهران قیمت سنگکک به 2500 تومان و قیمت بربری به 1500 تومان رسید.

این در شرایطی است که گرانی برنج در ماههای اخیر باعث شده تا اکثر مردم که قبلا از برنج در غذاهای خود استفاده می کردند به سمت استفاده از نان به عنوان قوت قالب خود بروند. بنابراین گرانی ناگهانی قیمت نان نارضایتی بسیاری را در میان توده های مختلف جامعه در پی داشته است.

از طرفی دیگر دولت حسن روحانی با این که چندین بار به طور مستقیم و غیر مستقیم به قیمت نان افزوده است، هیچ مبلغی را به یارانه نان اضافه نکرده است. سهم نان از یارانه نقدی مانند دولت قبل همان 4500 تومان است و به نظر می رسد که این مبلغ دردی از مردم برای تامین نان مورد نیازشان دوا نمی کند.

ارسال نظرات