وزیر نفت گفت: در سال ۹۵ تولیدات پتروشیمی کشور ۸ میلیون تن افزایش یافته و ۴ میلیارد دلار به ارزش تولیدات پتروشیمی اضافه می‌شود.
کد خبر: ۸۶۶۹۹۴۵
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم افتتاح پتروشیمی لرستان اظهار داشت: از اینکه به استان لرستان و شهر خرم‌آباد منطقه مورد علاقه‌ام آمدم بسیار خرسندم و به همه کسانی که در ساخت پتروشیمی لرستان زحمت کشیده‌اند صمیمانه تبریک می‌گویم.

وی افزود: واگذاری پتروشیمی لرستان به مجموعه باختر یکی از بزرگترین واگذاری‌ها بود و خوشخبتانه جای خوشحالی دارد چرا که این واگذاری با موفقیت همراه بود.

وزیر نفت بیان کرد: با استفاده از خطر 1700 کیلومتری پلی‌اتیلن غرب پتروشیمی کرمانشاه، لرستان، کردستان، مهاباد و میاندوآب تأمین می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه شرکت پتروشیمی لرستان از مواردی بوده که به صورت صددرصد به بخش خصوصی واگذار شده است تصریح کرد: حدود 400 میلیون دلار در پتروشیمی لرستان سرمایه‌گذاری شده است که از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این زمینه به شمار می‌رود ولی وقتی پتروشیمی لرستان موفق‌تر خواهد بود که حتی یک تن از محصولات تولیدی آن به صورت خام از استان لرستان خارج نشود و لذا مسئولان باید برای ایجاد واحدهای تکمیلی تلاش کنند.

وی به ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی‌اتیلن غرب اشاره و عنوان کرد:‌ سال 81 مجلس رقمی برای ایجاد تعادلات منطقه‌ای در نظر گرفت که ما پیشنهاد دادیم این رقم برای ایجاد خط پلی‌اتیلن از عسلویه به غرب کشور در نظر گرفته شود که با ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی‌اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و میاندوآب کارخانجات پتروشیمی ایجاد می‌شود که تاکنون پتروشیمی کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده و امروز نیز شاهد افتتاح پتروشیمی لرستان بودیم و پتروشیمی کردستان و مهاباد نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع 960 هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن کشور اضافه می‌شود.

وزیر نفت گفت: در سال اقتصاد مقاومتی اتفاقات خوبی برای پتروشیمی و پلی‌اتیلن در کشور شاهد خواهیم بود که از جمله می‌توان به بهره‌برداری از ظرفیت پلی‌اتیلن یک میلیون تنی کاویان، 1.7 میلیون تنی کود اوره فارس و 1.7 میلیون تنی پردیس 2 اشاره کرد که در مجموع امسال حدود 8 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌‌شود که باعث افزایش 4 میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی می‌شود.

زنگنه اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت فاینانس‌های خارجی به توسعه پتروشیمی کشور سرعت ببخشیم.

وی افزود: توسعه مجموعه پتروشیمی نمونه بسیار خوبی از اقتصاد مقاومتی است چرا که از خام‌فروشی جلوگیری شده و سبب ایجاد اشتغال می‌شود و همچنین برون‌زایی اقتصاد را به همراه داشته و از دانش داخلی کشور استفاده می‌شود.

وزیر نفت بیان کرد: با توجه به اینکه گاز طبیعی به اندازه کافی در کشور و به ویژه در منطقه غرب وجود دارد امیدواریم بتوانیم 3 میلیون تن واحد جی بی تی در کشور ایجاد کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: ایجاد خط 1700 کیلومتری پلی‌اتیلن در غرب کشور نقش بسیار مهمی در توسعه این مناطق داشته است چنان که مهابادی که هرگز در خواب هم نمی‌دید پتروشیمی داشته باشد امروز دارای پتروشیمی است.


ارسال نظرات