رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام برنامه های هفته ملی جمعیت، گفت: بر اساس آمارهای دنیا، ایران سریعترین کاهش جمعیت را داشته است.
کد خبر: ۸۶۷۰۳۶۸
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر کبری خزعلی در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه های هفته ملی جمعیت برگزار شد، افزود: بحث جمعیت و رسیدن به جمعیت پویا و متعادل از ضرورتهاست و در استانداردهای جهانی هر ۵ تا ۱۰ سال باید در سیاست های جمعیتی بازنگری انجام شود و این سیاست ها متناسب با شرایط تغییر کند و این در حالی است که سیاست های ایران از ۵۰ سال گذشته تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مراکز معتبر پایش جمعیت دنیا، ایران بدترین و سریع ترین کاهش جمعیت را داشته است، گفت:  این کاهش جمعیت که طی ۱۰ تا ۱۵ سال اتفاق افتاده، اگر ادامه پیدا کند سبب کاهش نیروی جوان و پیرشدن تدریجی جمعیت می شود.

رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این مسائل باید برای مردم تشریح شود تا از عواقب کاهش جمعیت در آینده مطلع باشند.

وی همچنین یکی از مهمترین اهداف برگزاری هفته خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری را گشودن باب گفتگو و اغناء بخشیدن به باورهای صحیح درباره جمعیت در جامعه عنوان کرد و گفت: آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه، امکانات و انجام مقدمات کار از جمله اصولی است که باید در راستای افزایش جمعیت انجام شود.

خزعلی گفت: سیاست های جمعیتی در سال ۹۱ به تصویب رسید و با توجه به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبری، ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت، افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، جلوگیری از کاهش نرخ باروری، فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ارتقاء امید به زندگی، تحکیم بنیان خانواده، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و... از جمله این سیاست ها بود.

به گفته وی، بر اساس این سیاست ها، همایش ها، کارگاه های آموزشی و دوره های آموزشی را با استفاده از اساتید و متخصصان جمعیت در دانشگاه ها و مراکز مختلف برگزار کرده ایم و با استفاده از صدا و سیما توانستیم این اقدامات را انعکاس دهیم.

رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سال گذشته روز ملی جمعیت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، گفت: امسال اولین سالی است که این روز برگزار می شود و دستگاه های مختلف برنامه هایی را برگزار خواهند کرد.

وی اظهار داشت: هفته جمعیت با شعار «خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری» از روز شنبه ۲۵ اردیبهشت آغاز و تا جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه ادامه دارد. همچنین عناوینی مانند جمعیت، خانواده سالم، آرامش و نشاط؛ جمعیت، باروری و حمایت از زوجین نابارور؛ جمعیت، حفظ کرامت سالمندان؛ جمعیت، حفظ باروری و عوامل تهدیدکننده؛ جمعیت، سلامت باروری و افزایش نسل سالم؛ جمعیت جوان و اقتصاد پویا؛ جمعیت، فرزندپروری و خانواده منتظر برای روزهای هفته ملی جمعیت در نظر گرفته شده ست.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان سازی، وظیفه همه دستگاه ها است، گفت: به منظور تغییر فرهنگ فرزندآوری و افزایش جمعیت، باید کار فرهنگی از سوی تمامی دستگاه ها انجام شود و یک مهندسی معکوس برای جلوگیری از شدت کاهش جمعیت داشته باشیم و چنانچه خیلی تلاش کنیم در دو دهه دیگر، به یک تعادل می رسیم که البته هدف ما افزایش است و بدین منظور باید اقدامات ویژه ای انجام شود.

به گفته رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعیت یعنی ثروت و قدرت و برای رسیدن به این دو عامل باید با استفاده از اصلاحات تفکرات و اقدامات فرهنگی، برنامه های مختلفی در جهت افزایش جمعیت از سوی دستگاه های ذیربط انجام شود.

ارسال نظرات