انتقاد پدرام سلطانی از کم‌کاری دولت روحانی در تسهیل فضای کسب و کار :

روحانی انتظارات بخش خصوصی را برآورده نکرد

پدرام سلطانی گفت: دولت روحانی انتظارات بخش خصوصی در بهبود فضای کسب و کار را برآورده نکرد.
کد خبر: ۸۶۷۰۷۶۶
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  در خصوص بهبود فضای کسب و کار در دولت یازدهم اظهار کرد: اقدامات دولت آقای روحانی درباره بهبود محیط کسب و کار را باید به چند بخش تقسیم کنیم. بخش اقدام و توجه دولت به مذاکرات هسته ای و رفع تحریم‌ها که در این زمینه موفق عمل کردند.

وی افزود: از آنجایی که محدودیتهای ناشی از تحریم یکی از مهم ترین موانع محیط کسب و کار به ویژه برای تبادلات تجاری، سرمایه گذاری خارجی، ورود فناوری و تحرک صنعتگران و تجار در سایر کشورها به شمار می رود، بخش خصوصی از این اقدامات دولت راضی است.

سلطانی گفت: بخش دیگر اقداماتی بود که در شش ماه نخست روی کار آمدن دولت یازدهم انجام شد. در آن زمان هیات وزیران چند تصویب نامه در اصلاح و لغو بعضی از بخشنامه های دولت قبل که در فعالیتهای تجاری اختلال به وجود آورده بود مبادرت ورزید.

وی تصریح کرد: به غیر از این مورد در سایر جهات انتظارات بخش خصوصی این بود که فرآیند اقدامات دولت ادامه پیدا کند و بهبود محیط کسب و کار را در اقتصاد کشور داشته باشیم. اما بعد از شش ماه نخست، رویکرد دولت برای بهبود کسب و کار کاملا روی برداشته شدن تحریمها و مذاکرات هسته ای متمرکز شد، اما تحریمها همه مشکل بخش خصوصی نیست.

دولت روحانی انتظارات بخش خصوصی در بهبود فضای کسب و کار را برآورده نکرد

نایب رئیس اتاق ایران عنوان کرد: به تعبیر فعالان بخش خصوصی تحریمهای داخلی هم اهمیت کمی نداشته است. مشکلات صرفا به تحریمهای خارجی منحصر نمی شود. در بهبود فضای کسب و کار از داخل کشور انتظارات بیشتری از دولت آقای روحانی داشتیم اما این انتظارات برآورده نشدند.

سلطانی افزود: به عنوان مثال در مقررات زدایی و در تکلیفی که دولت برای اصلاح فرآیند زمان و هزینه مجوزها داشت، اقدامی صورت نگرفت. برخی از قوانین مثل قانون مالیات بر ارزش افزوده که باید اصلاح می شد و فرآیند اصلاحش هم در جریان است اما خیلی کند پیش می رود.

وی گفت: در قانون تامین اجتماعی باید اصلاحات انجام میشد که بارها توسط بخش خصوصی گفته شده اما دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده است و به ناچار ما خودمان در اتاق در حال احصا مشکلات این قانون بوده ایم. در مسائل و موضوعاتی که فعالین اقتصادی با بانکها داشتند و در جریان تامین مالیشان انتظار اقدامات خوبی را از دولت داشتیم. اینها موارد مهمی بود که در این دو سال و نیم فارغ از شش ماه اول اقدامات مشهودی در رابطه با آنها انجام نشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بهبود کسب و کار تنها معطوف به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نمی شود. دولت آقای احمدی نژاد کلا آن قانون را کنار گذاشت و حتی آئین نامه های آن را هم تصویب نکرد. در دولت آقای روحانی هم چند آئین نامه این قانون تصویب شد. ما انتظار داشتیم دولت یازدهم اقدامات جدی تری برای بهود فضای کسب و کار انجام دهد.

مدیران میانی دولت جلوی بهبود فضای کسب و کار را گرفته‌اند

سلطانی با انتقاد از برخی از مدیران دولت تصریح کرد: بخشی از مشکلات ناشی از مدیران میانی دستگاهها و واحدهاست، که به شدت در برابر بهبود محیط کسب و کار مقاومت می کنند و راضی به حذف هیچ مجوزی و تسهیل هیچ فرآیندی نیستند. بخشی هم به دلیل فساد اداری است. زیرا حذف برخی از مجوزها به از بین رفتن پست برخی از افراد تصمیم گیر می انجامد. این مسئولیت برای برخی از افراد در زمانی منافعی داشته که آنها نمی خواهند به راحتی این منافع را از دست بدهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار