کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "بسیج":
شیخی گفت: نفوذ دلالان در هیئت دولت بر واردات بیشتر دامن زده و خود مسوولان مجوز واردات سیگار صهیونیستی و آمریکایی را مجوز داده اند.
کد خبر: ۸۶۷۰۹۷۳
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، واردات بی رویه و تامین معیشت کارگران اظهار داشت: سال گذشته از بین صد در صد واردات 13/5 درصد کالاهای مصرفی  نهایی، 9/67 درصد واسطه ای بوده که حدود 3 درصد طبقه بندی آن نامشخص است و ترکیب آن در سال 93 نیز همین حدود بود.

وی با بیان اینکه ترکیب مناسبی برای حذف بخش اعظم کالاهای مصرفی نهایی وجود ندارد افزود: بخش اعظم کالاهای واسطه ای که  قطعات تولیدات کالاهای مصرفی هستند در داخل کشور قابل تولید هستند و بسیاری از کالاهای سرمایه ای در بخش های مختلف مانند پیچیده ترین کالاهای پزشکی که توسط  مهندسین ما نیز ساخته می شود وارد می شود که راه را برای تولید بسته است.

 این اقتصاددان گفت: دلالان و واردکنندگان به دلیل دامپینگ قیمتی که از سوی صادر کنندگان خارجی وجود دارد و هم از قبل واردکنندگان داخلی اعمال می شود اجازه نمی دهند که شرکت های دانش بنیان دست به این کار بزنند متاسفانه مقصر اصلی دولت است که برنامه ای برای کنترل واردات ندارد و این به زیان کشور است.

شیخی با بیان اینکه بسیاری از کارگاهها به دلیل واردات بی رویه قطعات از خارج تعطیل شدند افزود: قشر عظیمی از نیروی کار به دلیل نامیمون وارداتی بیکار شدند و متاسفانه غلبه بخش دلالی  بلای جان اقتصاد شده است.

وی اضافه کرد: نفوذ دلالان در هیئت دولت بر واردات بیشتر دامن زده و خود هیئت دولت با کمال وقاحت با خارج قرارداد ورود واکسن ؛ گوجه فرنگی و قرارداد واردات سیگار و همچنین خودروهای آمریکایی می بندند و هیچ پاسخگو نیستند یعنی لابی هایی در هیئت حاکمه دولت نفوذ کرده که مجوز واردات سیگار صهیونیستی و آمریکایی را مجوز داده و عامل اصلی این سیاست و مقصر اصلی نابسامانی واردات؛ دولت است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی چنین برنامه ای بر اقتصاد مستولی است اجمالا اقتصاد مقاومتی در بین هیئت حاکمه خیلی مضحک خواهد بود و هر ساده اندیشی متوجه می شود که اینها فقط در حرف قشنگ است و در عمل ما چیزی مشاهده نمی کنیم زیرا هر قدمی که بردارند اگر با هدف تنظیم بازار؛  سیاست منظمی برای کنترل واردات نداشته آن قدم ابتر خواهد بود.

شیخی تصریح کرد: لازمه اقدام عملی برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی همراه با کنترل واردات است؛ وقتی دولت  کنترلی برای واردات قائل نیست عملا اگر کاری انجام دهد کاری ناقص است به طور مثال در یک مخزنی لوله 10 اینچ آب باز کنند ولی عملا دولت خروجی هایش را نبسته باشد یعنی راههای در رو که باعث بی رمق کردن و تضعیف داخلی می شود همین سیاست های غلط وارداتی است که دولت دامن زننده آن است.

ارسال نظرات