جاوید هوشیار گفت: خاک فروسیلیسیم (ترکیبی از آهن و سيليسيم) همچون سایر منابع سرشار کشورمان با تناژ بالا و قیمت ارزان عرضه می‎شود و در مقابل قطعات الکترونیکی گران وارد می شود و این با معنای اقتصاد مقاومتی ناسازگار است.
کد خبر: ۸۶۷۱۰۰۱
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

جاوید هوشیار کارشناس مسائل اقتصادی و مشاور مدیرعامل پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: با توجه به پتانسیل عظیم که در کشورمان وجود دارد در زمینه‎های مختلف صنعت، کشاورزی و نفت و انرژی ، سیستم مدیریت اقتصادی ایجاب می‎کند تا خام فروشی را به حداقل رسانیده و فرآوری را در نظر بگیریم که ارزش افزوده ایجاد می‎کند.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده در نفت نیز از جمله تاکیدات رهبری معظم است افزود: به جای اینکه واردات لوازم آرایشی و کالاهای مصرفی داشته باشیم باید فناوری نوین را منتقل نماییم تا نفت خام که سرشاز از مواد شیمیایی با کاربردهای مختلف است را با قیمت پایین تر از استخراج نفروشیم.

هوشیار اشاره داشت: چین از جمله کشورهایی است که منابع خام کشورمان را ارزان خریداری می‎کند و در برابرش با بکارگیری فناوری تبدیل به محصول فرآوری شده می‎کند و به قیمت گرانتری به کشورمان می‎فروشد.

وی افزود: الگوهای عملی چگونگی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را بیاوریم  از جمله می‎توان به فروسیلیسیم پرداخت نوعی خاک محسوب شده که هر روز در کشورمان بدون در نظر گرفتن ارزشی لگدمال می‎شود ولی کشور چین این خاک را خریداری نموده با جداسازی مواد تشکیل دهنده تبدیل به قطعات الکترونیکی می‎کند که دارای ارزش افزوده است.

این کارشناس اقتصادی در خاتمه افزود: خاک فروسیلیسیم همچون سایر منابع سرشار کشورمان با تناژ بالا و قیمت ارزان عرضه می‎شود و قطعات الکترونیکی و امثالهم را به میزان گرمی و با قیمت گزاف خریداری می‎شود این با معنای اقتصاد مقاومتی ناسازگار است.

ارسال نظرات