خبرهای داغ:
قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سنندج مطرح کرد

کشف یک‌میلیون و 300 هزار تن قرص غیرمجاز

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف بیش از 50 تن مواد مخدر در فروردین ماه امسال در سطح کشور خبر داد و گفت: 6 تن از این مواد به وسیله سگ‌های موادیاب کشف شده است.
کد خبر: ۸۶۷۱۲۲۷
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا جزینی چهارشنبه شب در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: بحث مواد مخدر یک سیستم هوشمند، پویا است که از درهای مختلف وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تا سال 84 بحث مواد مخدر سنتی مطرح بود، گفت: تاکنون بیش از 540 نوع روانگردان در جهان مطرح شده است.

به گفته قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد صنعتی حجم تهدید عظیمی است که بسیاری از کشورهای جهان را مورد هدف قرار داده و کشور ما نیز به دلیل هم‌مرز بودن با افغانستان بیشتر از سایر کشورها در معرض تهدید است.

وی با اشاره به اینکه 336 هزار هکتار در افغانستان زیر کشت خشخاش است، اظهار داشت: داعش نیز امروزه به بحث مواد مخدر و تولید این مواد ورود پیدا کرده است.

جزینی افزود: تولید مواد مخدر صنعتی نیز با سهولت بیشتری نسبت به مواد سنتی در آشپزخانه‌ها قابل کشت است و همین امر دسترسی به آن را راحت‌تر کرده است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از شناسایی و انهدام 220 کارگاه تولید شیشه در سال گذشته در کشور خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار و 800 کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه در سال گذشته در کشور کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: سودآوری بالای تولید و توزیع شیشه موجب شده گرایش به این سمت در بین قاچاقچیان مواد مخدر افزایش یابد تا جایی که در سال گذشته شاهد کشف این نوع ماده مخدر در مرز پاکستان و افغانستان به داخل کشور بودیم.

جزینی قیمت هر کیلو شیشه را برابر 50 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: حجم تهدید در این حوزه بسیار بالا است و جلوگیری از مصرف قرص‌های روانگردان و مواد صنعتی نیازمند فرهنگ‌سازی است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تقویت و توسعه پوشش پیشگیرانه در حوزه اعتیاد در مدارس را مورد تاکید قرار داد و افزود: پوشش 10 درصدی کنونی پیشگیری از اعتیاد با توجه به گستردگی تهدیدات این حوزه نمی‌تواند خروجی لازم و مد نظر را داشته باشد.

به گفته وی، بهره‌گیری از ظرفیت تمام بخش‌ها به ویژه حوزه ورزش و جوانان برای مقابله با اعتیاد از دیگر نیازهای ضروری در جامعه است که باید مد نظر قرار گیرد.

جزینی در ادامه با اشاره به فعالیت 2 هزار و 227 سازمان مردم نهاد در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در کشور خاطرنشان کرد: شبکه‌های خیرین اجتماعی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: ایجاد سمن‌ها پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به منظور ایجاد بستر برای ورود خود دانش‌آموزان و دانشجویان به گود مقابله با اعتیاد در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دلیل 55 درصد از طلاق‌ها در کشور مربوط به مواد مخدر است، افزود: استفاده از مواد مخدر صنعتی موجب افزایش آمار ارتکاب به قتل در بین معتادان شده است.

جزینی خاطرنشان کرد: توسعه اقدامات اطلاعاتی، شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده، ساماندهی معتادان و غیره از اولویت‌های امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور است.

وی کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور را در قالب برنامه توسعه یادآور شد و گفت: افزایش 5 درصدی حرفه‌آموزی و اشتغالزایی، استفاده از رسانه ملی، افزایش نرخ جذب و پوشش درمانی و کاهش آسیب‌های و غیره از برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای تحقق کاهش 25 درصدی اعتیاد ظرف 5 سال آینده است.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 80 درصد از معتادین بعد از بهبود و ترک به دامن اعتیاد باز می‌گردند، اظهار داشت: تنها 10 الی 20 درصد مانایی بعد از ترک در بین معتادین وجود دارد.

وی در ادامه از کشف ضبط بیش از 50 تن مواد مخدر در فروردین ماه امسال در سطح کشور خبر داد و گفت: 6 تن از این مواد مخدر به وسیله سگ‌های مواد یاب کشف شده است.

به گفته جزینی، یک‌میلیون و 300 هزار تن قرص، آمپول غیرمجاز از طریق کاشفین طی سال‌جاری در سطح کشور کشف شده است.

وی با اشاره به کشف و ضبط بیش از 17 میلیون تن انواع مواد مخدر در سال گذشته در کشور اضافه کرد: 790 هزار نفر معتاد در سال گذشته در 7 هزار و 500 مرکز ترک اعتیاد تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار