خبرهای داغ:
گفتگو با مامای باغملکی

مامایی، دستی مهربان در امتداد مسیر خلقت /شغلی طاقت شکن اما زندگی ساز

ماما نقش اساسی در ارتقا شاخص توسعه یافتگی سلامت، خصوصا کاهش مرگ و میر مادران و کودکان را دارد.
کد خبر: ۸۶۷۱۴۶۲
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰

، وقتی صدای نوزاد در اتاق پرهیاهوی زایمان می پیچد تمام هوش و حواس یک ماما به این است که سلامت کودک را حفظ کند . ماما ، یعنی همان که در تمام لحظات درد و رنج همدم مادر است . در لحظات درد آرامش می دهد و در لحظات بی درد آموزش . ماما یاد گرفته است که به مادر بگوید چطور راه برود ، چطور نفس بکشد ، چطور « تن آرامی » داشته باشد تا این منحصر به فردترین تجربه را به تجربه ای شیرین تبدیل کند .

پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت ماه، از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است، در ایران نیز این رشته از سال ۱۳۰۸ شناخته شد و شروع به کار کرد، جامعه مامایی با نقش محوری خود در تأمین سلامت بانوان و کودکان، اصلی‌ترین حلقه این زنجیره را تشکیل می‌دهند، از این روست که اگر معتقدیم «سلامت خانواده، کلیدی است برای آینده»، باید توجه داشته باشیم که این کلید در دستان ماماست، ماما نقش اساسی در ارتقا شاخص توسعه یافتگی سلامت، خصوصا کاهش مرگ و میر مادران و کودکان را دارد.

فرصت را غنیمت شمردیم و پای صحبت یکی از ماماهایی که در تنها بیمارستان باغملک مشغول هستند نشستیم:

خودتان را معرفی کنید ؟
سهیلا بگ زاهدی هستم کاردانی مامایی دارم و هفت سال است که مشغول به کار شدم.
آیا مامایی شغل سختی است؟
هر شغلی سختی خاص خودش را دارد ولی با همه سختی من کارم را دوست دارم چون کمک به دیگران حتی در حالت خستگی وضعیت روحی آدم را تغیر می دهد
چه چیز در کار باعث خوشحالی شما میشود؟
خنده ی مادر پس از زایمان خستگی را از تن ما خارج می کند.
.مشکلات صنفی مامایی و پرستاری چیست؟
خوب آمار جهانی هر بیمارستانی به میزان موالید بستگی دارد و مهمترین بخش در بیمارستان زایشگاه است ولی متاسفانه نسبت به حق و حقوق ما کم لطفی می شود و بخاطر همین مجبور می شویم جای دیگر هم مشغول به کار شویم .
در شرایط بحرانی که باید بین جان مادر و فرزند یکی را انتخاب کنید چه میکنید؟
در شرایط بحرانی همیشه تلاش برای حفظ جان هر دوست و تا حالا پیش نیامده که بخواهم بین جان مادر و


ارسال نظرات
پر بیننده ها