مدیرعامل شرکت حفاری جزئیات مهار چاه آسیب دیده بر اثر برخورد نفتکش با سکوی فاز 13 پارس جنوبی در سال 94 را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۶۷۱۶۹۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرعامل شرکت پتروگوهر فراساحل کیش که وظیفه حفاری فاز 13 و 22،23،24 پارس جنوبی را برعهده دارد، در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام عملیات بی سابقه بستن یک چاه وصل‌شده به مخزن گازی پارس جنوبی که بر اثر حادثه برخورد کشتی با سکوی نصب شده در محل فاز 13،امکان انفجار داشت خبر داد.

مسعود زیاری با تاکید براینکه شرکت پتروگوهر فراساحل کیش یک شرکت کاملاً ایرانی است که در سال 85 و در زمان اعمال تحریم‌ها در بخش صنایع بالادستی ،حفاری و بخش فراساحل مشغول به کار شد ادامه داد: خروج شرکت‌های قدرتمند خارجی از ایران در زمان اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان یک انرژی و انگیزه مضاعفی ایجاد کرد تا همه مهندسان داخلی اقدام به تأسیس شرکت‌هایی از جمله در بخش EPD کنند که یکی از این شرکت‌ها شرکت پتروگوهر فراساحل کیش است.

به گفته این مقام مسوول شرکت پتروگوهر فراساحل کیش در سال 90 پیمانکاری حفاری چاه‌های فاز 13 و فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی را به‌عهده گرفت و کار حفاری را در سکوی 13A در آبان‌ماه سال 91 آغاز کرد و با بهترین کیفیت در آذرماه سال 93 عملیات حفاری 11 حلقه چاه مربوط به سکوی 13A را با پیشرفت 93 درصدی تکمیل و آماده نصب تجهیزات تولید و بهره برداری شد.

زیاری ادامه داد:تا زمانی که تجهیزات بهره برداری برای نصب روی چاه‌ها تأمین شود کارهای لازم برای ایمن سازی 11 حلقه چاه که یکی از آنها به مخزن متصل شده بود و گاز با فشار 3700 PSI در چاه وجود داشت، انجام شد و همه عملیات لازم برای نصب علائم هشدار دهنده انجام گرفت، اما با وجود این، در تاریخ دوم فروردین 94 یک نفت‌کش نروژی شبانه با جکت 13A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه موجب شد که هر 11 حلقه چاه از جمله چاه شماره 05 که به مخزن وصل بود خطرافرین شود به طوری که تجهیزات نصب شده روی چاه درون دریا غرق شد.

زیاری ادامه داد: پس از این حادثه هر لحظه امکان بروز خطرات جدی وجود داشت و در چنین شرایط بحرانی متخصصین شرکت که همگی از جوانان ایرانی هستند، دست به کار شد و با انجام 1500 نفر ساعت غواصی موقعیت موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند به طوری که موفق شدیم، با عملیات منحصر به فرد و بی‌نظیر و انجام 350 هزار نفرساعت کار کارشناسی تا 24 اسفند سال 94 چاه شماره 05 را به‌طور کامل بسته و شرایط ایمن را به منطقه بازگردانیم.

به گفته زیاری این عملیات در جهان بی‌نظیر بود و تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های قدرتمند نفتی جهان چنین کاری در پرونده کاری خود ندارند.

این مقام مسوول مجموع خسارت مالی واردشده به پروژه فاز 13 را به‌میزان 250 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پس از اینکه برای همگان مسجل شد نفتکش نروژی سهواً با این جکت برخورد کرده شرکت بیمه انگلیسی که بیمه این نفتکش را انجام داده بود، با فرستادن نمایندگان مورد اعتماد خود به خلیج فارس و حضور در همه عملیات پرداخت هزینه‌ها را متقبل شد.

وی افزود: اکنون که فاز اول پروژه بازیابی جکت 13A و چاه‌های حفرشده با عنوان ایمن سازی منطقه انجام شد، مرحله آواربرداری آغاز خواهد شد و پس از آن جکت دیگری برای نصب ساخته خواهد شد.

زیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون حفاری چاه‌های دو سکو در فاز 13 و 4 سکو در فازهای 22، 23 و 24 در حال انجام است، گفت: حفاری چاه‌های این 6 سکو تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: در حالی که شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در فاز جنوبی رکوردهای انجام عملیات حفاری به‌میزان 75 تا 78 روز را در کارنامه خود دارند، ما توانستیم عملیات حفاری سکوی 24A را در مدت 71 روز به اتمام برسانیم که این در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

ارسال نظرات