خبرهای داغ:
اولین رویداد ملی کارآفرینی فرآفرین برگزار شد؛
اولین رویداد ملی فرآفرین، به همت جهاد‌دانشگاهی خوزستان پنج‌شنبه و جمعه 16 و 17 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۱۸۳۰
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری  بسیج، منطقه خوزستان، سید رضا علوی مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد‌دانشگاهی استان، در مراسم افتتاحیه این رویداد با بیان این‌که "فرآفرین" یک برنامه آموزشی است، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد این است که افراد و ارائه‌دهندگان ایده مشتری را به‌خوبی و بهتر بشناسند و محصول خود را بر اساس شناخت بسازند که نیازی از مشتری را برطرف کنند.

 

فرصت آموزش و تجربه عملی بازاریابی و تبلیغ ایده در فرآفرین

 

وی با اشاره به برنامه‌های این رویداد، گفت: ایده‌هایی که به انتخاب حاضران بیشترین رأی را کسب می‌کنند به‌عنوان ایده‌های محوری برگزیده می‌شوند و طی مدت رویداد فعالیت‌ها حول این ایده‌ها متمرکز می‌شود؛ همچنین طی رویداد فرصت‌هایی جهت آموزش و تجربه عملی بازاریابی و تبلیغ ایده‌ها فراهم می‌شود.

 

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان با بیان این‌که ایده یک نقطه شروع و بهانه‌ای برای آغاز یک کسب‌و‌کار است، تصریح کرد: کوچک یا بزرگ‌بودن ایده مهم نیست بلکه اهمیت آن بهانه و محوریتی است که می‌توان آن را برای پیشبرد کار در نظر گرفت.

 

علوی خاطرنشان کرد: در رویداد توانایی افراد برای ساخت محصول نیز مهم نیست و اگر مجوز و سرمایه لازم را نداشته باشند نیز اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است این‌که افراد در این رویداد با فرآیند معرفی یک ایده به بازار و تبلیغ آن آشنا می‌شوند.

 

وی با اشاره به این‌که در رویداد فرآفرین برای تشکیل تیم‌ها مربیان متخصصی وجود دارد، عنوان کرد: مربیان طی 2 روز برگزاری رویداد کنار تیم‌ها خواهند بود؛ کسانی در رویداد موفق هستند که آموزش‌ها را فرا بگیرند و پس از رویداد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

همچنین در این مراسم نوذر صیفوری مدیر دفتر کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان، با اشاره به اهمیت برگزاری رویداد فرآفرین عنوان کرد: این رویداد درسی است که در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: جای خالی کارآفرینی و این مهارت در درس‌های دانشگاهی و محتوای آموزشی احساس می‌شود و باید تلاش کنیم که آموزش‌های ما به سمت کارآفرینی هدایت شود.

 

ارائه 16 ایده و انتخاب 6 ایده محوری

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این رویداد 16 ایده ارائه و از میان آن‌ها 6 ایده به‌عنوان برگزیده معرفی شد که طی برنامه‌های رویداد مراحل تبدیل شدن به یک محصول را تجربه کردند.

 

در روز نخست برگزاری این رویداد افرادی که ایده‌هایی برای کسب‌وکار داشتند، گردهم آمدند و با ارائه ایده‌های خود کار مشترک روی ایده‌های منتخب را آغاز کردند.

 

پس از ارائه ایده‌ها 6 ایده توسط حاضران و از طریق رأی‌گیری پیامکی انتخاب و به‌عنوان ایده‌های محوری نخستین رویداد فرآفرین معرفی شدند.

 

نرم‌افزار «اپلیکیشن همه‌کاره» ایده‌ای بود که توانست بیشترین رأی را کسب کند، پس ‌از آن ایده  «J.K»یا هم‌کلید رتبه دوم را کسب کرد؛ «کمربندهوشمند» برای کاهش تلفات تصادف نیز ایده سوم بود که توانست بیشترین رأی را به خود اختصاص دهد.

 

پودر بهداشتی برای جلوگیری از رشد موی زائد بدن نیز به‌عنوان ایده چهارم منتخب معرفی شد. «کفش آهن‌ربایی» با هدف حفظ سلامت انسان و نرم‌افزار «سه‌سوت فود» با هدف دسترسی راحت به فست‌فودها نیز به‌ترتیب رتبه‌های پنجم و ششم ایده‌های برگزیده را کسب کردند.

 

پس از اعلام نتایج افراد شرکت‌کننده تیم‌های خود را جهت انجام فعالیت حول ایده‌های منتخب تشکیل دادند؛ این تیم‌ها سپس مربی خود را از میان افراد متخصص درزمینهٔ کارآفرینی و کسب‌وکار انتخاب و کار تیمی را در محل‌هایی که به‌عنوان «دفتر کار» در اختیار آن‌ها قرار گرفت، آغاز کردند.

 

تیم‌ها باید آموخته‌های خود را به‌طور عملی طی دو روز برگزاری رویداد پیاده‌سازی کنند تا در مراسم نهایی که انتخاب ایده‌های برتر توسط داوران انجام می‌شود با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ این تیم‌ها طی برنامه‌های رویداد مراحل تبدیل‌شدن ایده به یک محصول را تجربه خواهند کرد و در مرحله آخر پس از داوری ایده‌های برتر برای حمایت‌های بیشتر و معرفی به صندوق کارآفرینی امید از سوی تیم داوری انتخاب خواهند شد.

 

دانشگاه باید علاوه بر تقدیم مدرک، کارآفرین به جامعه معرفی کند

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم اختتامیه این رویداد شب گذشته جمعه، 17 اردیبهشت‌ماه با معرفی ایده‌های برتر در دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان برگزار شد.

 

در این مراسم دکتر مسعود شهبازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان، با بیان این‌که باید به دنبال پیدا کردن پاسخ این سؤال باشیم که چگونه می‌توان علم را به ثروت تبدیل کرد، گفت: دانشگاه باید علاوه بر این‌که به فارغ‌التحصیلان مدارک تحصیلی تقدیم می‌کند، کارآفرینانی را به جامعه معرفی ‌کند که  در جهت برطرف کردن مشکلات جامعه و اشتغال‌زایی نقش فعالی داشته باشند.

 

وی با تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد اظهار کرد: بحث کار و اشتغال یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای زندگی سالم و رشد و خودکفایی جامعه است؛ در مقابل بی‌شغلی عاملی مهم در بروز آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌آید. با افزایش بیکاری میزان جرائم، ناهنجاری‌ها و ناامنی‌ها در خانواده‌ها و جامعه افزایش می‌یابد و درنتیجه سلامت نظام اجتماعی با اختلال و نابسامانی‌های فراوان و متعددی مواجه می‌شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان با تأکید بر اهمیت کارآفرینی تصریح کرد: اشتغال‌زایی و کاستن از بیکاری و بی‌شغلی یکی از مناسب‌ترین روش‌های تأمین سلامت جامعه و خانواده  و مبارزه با جرائم و آسیب‌ها و ناامنی‌های فردی و اجتماعی است.

 

شهبازی با اشاره به برگزاری رویداد فرآفرین، گفت: این‌چنین نشست‌هایی به دنبال آن است که به‌جای این‌که بگوییم علم بهتر است یا ثروت، به دنبال پیدا کردن پاسخ این سؤال باشیم که چگونه می‌توان علم را به ثروت تبدیل کرد؛ به‌عبارت‌دیگر دانشجویان باید به این نتیجه برسند که اگر هیچ مؤسسه‌ای آگهی استخدام منتشر نکند، چگونه می‌توانند برای خود کارآفرینی ایجاد کنند و از این طریق علاوه بر آن‌که نیاز خود را برطرف کرده‌اند، توانسته‌اند به جامعه نیز خدمتی کنند.

 

وی ادامه داد: در حقیقت دانشگاه علاوه بر این‌که به فارغ‌التحصیلان مدارک تحصیلی تقدیم کند، کارآفرینانی را به جامعه معرفی ‌کند که می‌توانند در جهت برطرف کردن مشکلات جامعه و اشتغال‌زایی نقش فعالی داشته باشند.

 

تسهیلات یک‌میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی امید برای ایده‌های برتر فرآفرین

 

همچنین در این مراسم، مهدی امرایی مدیر صندوق کارآفرینی امید خوزستان سقف تسهیلات قابل ارائه به کسب‌وکارهای کوچک از سوی این صندوق را  یک میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ایده‌های برتر در رویداد فرآفرین مورد حمایت صندوق قرار می‌گیرد.

 

وی با تأکید بر لزوم توسعه فرهنگ کارآفرینی اظهار کرد: امیدواریم که برگزاری چنین رویدادهایی در جامعه رونق و ترویج پیدا کند. صندوق حمایت از کارآفرینی امید از کسب‌وکارهای خرد و کوچک حمایت‌های بسیاری انجام می‌دهد و سقف تسهیلات قابل‌ارائه به این نوع کسب‌وکارها یک میلیارد ریال است؛ بر این اساس در رویداد فرآفرین ایده‌هایی را که به‌عنوان ایده‌های برتر معرفی می‌شوند موردحمایت قرار خواهیم داد.

 

مدیر صندوق کارآفرینی امید خوزستان با اشاره به برنامه‌های این صندوق در راستای حمایت از کارآفرینی، تصریح کرد: طرحی با عنوان "هر روستا، یک محصول؛ هر خانه، یک کارخانه" در استان در حال اجراست که در این طرح با توجه به ظرفیت روستا و یا دهستان ایده‌های کسب‌وکار و اشتغال‌زایی موردحمایت قرار می‌گیرد و تسهیلاتی جهت پیاده‌سازی این ایده‌ها اعطا می‌شود.

 

امرایی ادامه داد: انتظار ما این است که فرهنگ کارآفرینی و اشتغال‌زایی در جامعه ترویج پیدا کند تا از این طریق بتوانیم موجب رونق اقتصاد در جامعه شویم.

 

طراحی «فرآفرین» برای نخستین‌بار در کشور از سوی جهاددانشگاهی خوزستان

 

همچنین در این مراسم سید رضا علوی مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان، اظهار کرد: طی 2 روز برگزاری رویداد فرآفرین، به دنبال آن بودیم که افراد محصول و تولید را فراموش و تنها به جذب مشتری فکر کنند؛ این نگاه در رویداد فرآفرین وجود داشت.

 

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در رویداد فرآفرین این است که افرادی که دارای ایده هستند از کلی‌گویی پرهیز و به‌طور دقیق حول یک ایده فکر کنند؛ کارآفرین باید چشم‌انداز داشته باشد اما در همان حال باید پاهای او محکم روی زمین قرار گرفته باشد.

 

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خوزستان آموزش و ترویج کارآفرینی را از برنامه‌های این دفتر عنوان و تصریح کرد: آموزش و ترویج کارآفرینی از مأموریت‌ها و اهداف اسناد بالادستی سازمان جهاد دانشگاهی است؛ در این راستا برنامه‌ریزی و تجاری‌سازی فناوری از برنامه‌های جهاد دانشگاهی بوده است و ستفا از سال 79 در این خصوص برنامه‌ریزی، طراحی، آموزش و دیگر اقدامات را انجام داده است.

 

علوی خاطرنشان کرد: با توجه به مأموریت جهاد دانشگاهی برگزاری رویداد کارآفرینی فرآفرین از سوی دفتر خوزستان برای نخستین‌بار در کشور طراحی شد؛ جهاد دانشگاهی همواره در توسعه علمی و ترویج فناوری پیشتاز بوده و رویداد فرآفرین نیز یک دوره آموزشی است اما به‌صورت کلاسیک برگزار نمی‌شود.

 

وی بابیان این‌که طبق تحقیقات انجام‌شده توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، 30 درصد مأموریت جهاد دانشگاهی در حوزه کارآفرینی و تجاری‌سازی است، گفت: امسال و هم‌زمان با سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" توانستیم عمل را آغاز کنیم که شروعی برای تحقق این شعار است.

 

به گزارش بسیج، در روز پایانی تیم‌ها فعالیت خود را حول ایده‌های مشخص ادامه دادند. در مرحله پایانی و داوری ایده‌ها، هر تیم به‌مدت پنج دقیقه ایده خود را ارائه کرد و داوران طی ارائه با در نظر گرفتن معیارهای مشخص نظر خود را نسبت به هر ایده اعلام کردند.

 

در پایان ایده‌های "کمربند هوشمند"، کفش آهن‌ربا" و "سه‌سوت فود" به‌عنوان ایده‌های برگزیده به صندوق کارآفرینی امید خوزستان معرفی شدند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها