قیمت نفت اوپک در جدیدترین به روز رسانی سایت سازمان اوپک با 71سنت افزایش به 41.15 دلار در هر بشکه رسید که با بیشترین قیمت این نوع نفت در سال ۲۰۱۶ تنها 1.55 دلار فاصله دارد.
کد خبر: ۸۶۷۲۰۳۵
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 16 اردیبهشت ماه با 71 سنت افزایش نسبت به قیمت روز قبل 41.15 دلار در هر بشکه فروخته شد.

بر اساس آمار اوپک، این سبد نفتی روز چهارشنبه گذشته 40.44  دلار در هر بشکه فروخته شد.

قیمت نفت که از زمان اعلام عربستان و روسیه مبنی بر فریز تولید نفت خود به سطح ماه ژانویه، از حدود 30 دلار نیمه ماه ژانویه تا 15 دلار بالاتر رفته بود پس از شکست نشست دوحه انتظار می‌رفت که پایین بیاید اما افزایش 20 درصدی را در ماه آوریل ثبت کرد.

این امر سبب شد تا سرمایه‌گذاران به فکر سود بردن از افزایش قیمت نفت بیفتند و درنتیجه قیمت نفت در مجموع در هفته گذشته کاهش یابد اما بار دیگر در روز جمعه به علت کاهش ارزش دلار و همچنین کاهش تولید نفت ماسه‌ای کانادا در اثر آتش سوزی گسترده در سومین میدان نفتی جهان افزایش یافت.

از طرفی برخی تحلیلگران معتقدند که روند کاهشی قیمت نفت پایان یافته و برخی معتقدند که هنوز با توجه به مازاد جهانی امکان اینکه قیمت‌ها بیشتر تغییر کند، وجود دارد و عوامل کاهشی کنونی بیشتر بر بازار تاثیر دارند.

در عین حال، به گفته برخی تحلیلگران دیگر، تولید نفت آمریکا بسیار سریع در حال کاهش است به طوریکه به نظر می‌رسد که به تنهایی مشکل فزونی عرضه جهانی را حل خواهد کرد.

کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دیماه باز می‌گردد که 22.48 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون به شمار می‌رود.

سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 31.79 دلار آغاز کرد و 10 اردیبهشت رکورد بالاترین قیمت امسال را شکست و به 42.70 دلار در هر بشکه رسید.

متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 32.48 دلار در هر بشکه بوده است که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

ارسال نظرات