علی النعیمی، وزیر نفت برکنار شده عربستان، تقریبا ۲۱ سال بود که سمت وزارت نفت عربستان را در اختیار داشت و برکناری وی جدیدترین نشانه از این موضوع است که چگونه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در حال دیکته کردن سیاست های خود بر بخش نفت عربستان است.
کد خبر: ۸۶۷۲۳۵۱
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از بلومبرگ، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، معمار تغییر خط مشی اوپک در سال 2014 که بازار انرژی، شرکت های نفتی و اقتصادهای نفتی از مکزیک گرفته تا نیجریه را آشفته ساخته بود، از سمت خود برکنار شد.

النعیمی 80 ساله که دارای ریشه های بدوی است، تقریبا 21 سال بود که سمت وزارت نفت عربستان را در اختیار داشت و سیاست نفتی بزرگترین صادر کننده نفت جهان را در میانه تلاطمات قیمتی، جنگ های منطقه ای، پیشرفت های تکنولوژیک و مطرح شدن تغییرات آب و هوایی به عنوان یک فاکتور کلیدی در سیاستگذاری ها هدایت کرد.

النعیمی در ماه فوریه در نشستی در هیوستون آمریکا گفته بود: «در 7 دهه ای که من در صنعت نفت حضور داشتم، هم نفت 2 دلاری دیده ام و هم نفت 147 دلاری و نوسانات زیادی را هم بین این دو سطح قیمتی مشاهده کرده ام... من شاهد مازاد عرضه و کمبود عرضه در بازار بوده ام. من فراز و فرودهای متعددی را مشاهده کرده ام.»

برکناری النعیمی، جدیدترین نشانه از این موضوع است که چگونه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در حال دیکته کردن سیاست های خود در خط مشی نفتی ریاض است.

خالد الفلیح، رئیس شرکت سعودی آرامکو، به عنوان وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی، جانشین نعیمی خواهد شد. الفلیح به نزدیکی به پادشاه و شاهزاده محمد شهرت دارد.

جیسون بوردوف، مدیر مرکز سیاست های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا و یکی از مقامات نفتی سابق کاخ سفید در این باره گفت: «خالد با سیاست نفتی فعلی عربستان هماهنگ است و با همکاری نزدیکی با جانشین ولیعهد داشته است.»

بعید است با روی کار آمدن الفلیح، سیاست نفتی عربستان شاهد تغییر عمده ای باشد. شاهزاده محمد اصرار دارد که عربستان از سهم خود از بازار دفاع خواهد کرد و تا زمانی که دیگر تولید کنندگان عمده در فریز نفتی مشارکت نکنند، این کشور حاضر به محدود کردن تولید خود نخواهد بود.

محمد بن سلمان در ماه آوریل گفت: «ما اهمیتی به قیمت نفت نمی دهیم... 30 دلار یا 70 دلار برای ما تفاوتی ندارد. ما برنامه های خودمان را داریم که نیازی به قیمت های بالای نفت ندارد.»

هرچند النعیمی در دوره ملک فهد و ملک عبدالله از اختیارات نسبتا زیادی در پیشبرد سیاست نفتی عربستان برخوردار بود، اما فضای مانور او بعد از روی کار آمدن ملک سلمان در سال گذشته و افزایش نفوذ محمد بن سلمان، کاهش یافته بود.

به گفته وزرای نفت روسیه و ونزوئلا، در نشست 17 آوریل در دوحه که تولید کنندگان عمده نفتی برای رایزنی درباره فریز نفتی گرد هم جمع شده بودند، نعیمی از اختیارات کافی برای انعقاد توافق برخوردار نبود. نظر محمد بن سلمان، که اصرار داشت بدون مشارکت ایران نباید توافقی صورت بگیرد، در نهایت غالب شد و مذاکرات شکست خورد.

النعیمی در دوران طلایی نفت برای عربستان و اوپک سکاندار وزارت نفت عربستان بود. درآمد اوپک در دوره وزارت نفت تقریبا 10 برابر شد و در سال 2014 به یک تریلیون دلار رسید.

النعیمی گفته تمایل دارد زمان بیشتری را صرف مسئولیت دیگر خود، یعنی ریاست دانشگاه علوم و تکنولوژی عربستان کند. وی همچنین روز شنبه به عنوان مشاور دادگاه سلطنتی منصوب شد.

ارسال نظرات