اوباما:

نژادپرستی و نابرابری هنوز در آمریکا وجود دارد

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع دانش آموختگان ضمن اذعان به این که نژادپرستی و نابرابری همچنان در آمریکا وجود دارد، گفت: باید اقدامات بسیاری در این باره انجام شود.
کد خبر: ۸۶۷۲۵۷۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه (دیروز) در مراسم جشن فارغ‌التحصیلان اعلام کرد که روابط نژادی آمریکا در سه دهه گذشته، پیشرفت‌هایی داشته است اما همچنان کار چشمگیری باید در این زمینه انجام شود.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، اوباما به حدود دو هزار و 300 دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه «هوآرد» در واشنگتن با اعتراف به این مطلب که نژادپرستی و نابرابری همچنان وجود دارد، گفت: «من این را به شما نمی‌گویم تا حس خشنودی را به شما القا کنم بلکه این را می‌گویم تا شما را ترغیب کنم تا اقدامی انجام دهید زیرا هنوز جای کار دارد. ما نمی‌توانیم خودمان را به خواب بزنیم».

طبق این گزارش، آمریکا در سالهای اخیر با شماری از جدال‌های نژادی روبرو بوده است که شامل تیراندازی سال 2014 یک افسر سفید‌پوست در «فرگوسن» ایالت «میسوری» به یک نوجوان غیرمسلح سیاهپوست بود که موجب به راه افتادن تظاهرات‌های خشونت‌آمیزی شد.

اوباما تصریح کرد که آمریکا در فرصت‌های اقتصادی دارای شکاف نژادی است و ادامه داد که مجموع نرخ بیکاری در آمریکا حدود 5 درصد است اما این آمار برای سیاهپوستان آمریکا حدود 9 درصد است.

اوباما که از مادری سفیدپوست و پدری سیاهپوست است به فارغ‌التحصیلان گفت که هویت نژادی خود را بپذیرند.

وی در اینباره گفت: «به سیاهپوست بودن خود اعتماد داشته باشید. هیچ راه یکطرفه‌ای به سوی سیاهپوست‌ بودن وجود ندارد....هیچ محدودیتی وجود ندارد، هیچ آزمون تورنسلی برای سندیت وجود ندارد».

 رئیس‌جمهوری آمریکا که ماههای پایانی ریاست‌جمهوری خود را طی می‌کند، ادامه داد: «انتخاب من یک جامعه پسانژادی را به وجود نیاورد اما نمونه‌ای از آن بود که چطور رفتارها و نگرش‌ها تغییر کرده است».

دانشگاه هوآرد یکی از حدود 100 دانشکده و دانشگاه سیاهپوستان در آمریکا بوده است.

اوباما به مشارکت پایین جوانان در انتخابات کنگره‌ای 2014 آمریکا اشاره کرد و به فارغ‌التحصیلان گفت که آنها می‌بایست «همیشه و نه فقط زمانی که ترغیب می‌شوند، رأی دهند».

با اینحال، اوباما به جمعیت زندان‌های آمریکا اشاره کرد که بهبودی در سالهای اخیر در این زمینه صورت نگرفته است و گفت که در حال حاضر جمعیت زندانهای آمریکا حدود 2.2 میلیون نفر است که بسیار بیشتر از 500 هزار نفر در سال 1983 است.

اوباما ادامه داد که سیاهپوستان 6 برابر سفیدپوستان زندانی می‌شوند و از فارغ‌التحصیلان خواست تا با اعمال نفوذ در کنگره از آنها بخواهند اقداماتی را برای اصلاح عدالت کیفری به تصویب درآورند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار